نجات الله ابراهیمیان با بیان اینکه پیشگویی گروه‌های سیاسی در داوری بی‌طرفانه شورای نگهبان تاثیر نخواهد داشت، اظهار داشت: راه برای مشارکت نیروهای وفادار به نظام در انتخابات ۹۴ باز است.
کد خبر: ۸۵۰۴۹۷۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۳، گفت: سال ۹۴ سال پرکار برای رسانه ها و برای شورای نگهبان است پرکار و مهم به این جهت که دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه سال آینده برگزار می شود و شورای نگهبان و رسانه ها درگیر آن هستند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان عهده دار نظارت بر انتخابات است و اجرای دقیق قانون و پاسداری از قانون که خواست مقام معظم رهبری است برعهده این شوراست.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: سال آینده سال نمایش حفظ بی طرفی شورای نگهبان است.

ابراهیمیان تصریح کرد: سال آینده هر یک از رسانه ها براساس تعلق به گروه های سیاسی تلاش می کند شعارهای سیاسی گروهی را برجسته کند این اختلاف سلیقه طبیعت کار رسانه است اما نباید فراموش کرد امروزه حفظ اتحاد و یکپارچگی کشور به هوشیاری رسانه ها نیازمند است.

وی تاکید کرد: دشمن به میدان تضعیف نظام وارد شده است و دفاع از حریم نظام به سربازانی از این جنس نیاز دارد.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: انتخابات مانور قدرت و صلابت برای ناامید کردن بدخواهان است و رسانه ها سربازان این مانور نظامی هستند به همیل دلیل نحوه نگاه رسانه ها به وقایع سهم مهمتری در مانور دارد باید از گذشته عبرت بگیرید تا فرصت های طلایی به خطر تبدیل نشود.

کارنامه شورای نگهبان در سال ۹۴

ابراهیمیان گفت: در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می کنیم امر اطلاع رسانی از اقدامات و فعالیت های شورای نگهبان به کمک شما اصحاب رسانه به خوبی به سرانجام رسید.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نگاهی گذرا به کارنامه شورای نگهبان حکایت از آن دارد که در این سال ۴۴ مصوبه در قالب طرح یا لایحه در شورا بررسی شد. از این تعداد ۳۲ مصوبه نهایتا پس از رفع مغایرت با شرع و قانون اساسی به تایید شورای نگهبان رسیده و تعداد ۱۲ مصوبه هنوز به شورای نگهبان اعاده نشده است که آخرین آنها لایحه بودجه است.

وی اظهار داشت: تعداد ۸۲ اساسنامه مصوب هیات وزیران به شورا واصل شده که ۷۷ مورد تصویب و یک مورد ایراد و ۴ مورد در دست بررسی است.

ابراهیمیان افزود: علاوه بر این موارد، فقهای شورای نگهبان در سالی که گذشت به ۴۹ مورد از استعلامات دیوان عدالت اداری در مورد مصوبات مورد شکایت از حیث مغایرت با شرع اظهار نظر نموده اند که ۳۶ مورد عدم مخالفت با شرع و ۶ مورد مخالفت با موازین شرعی اعلام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نگاه رسانه ای می تواند علاوه بر انعکاس کمی تصمیمات شورا به نگاه تحلیلی نسبت به رویکردهای کلی معطوف شود، مثلا می توانید با کمک صاحبنظران علت رواج برخی از اعلام مغایرت ها با قانون اساسی یا شرع را تحلیل و با ارائه راهکارهای مقنن و تصمیم گیران در اصلاح روندها کمک کنید.

قانون برنامه و بودجه سابق با ساز و کارهای قانون اساسی جدید سازگار نیست

وی افزود: به عنوان مثال مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی از رایج ترین ایرادات طرح ها و لوایح است شاید این رویکرد سازنده رسانه ها، ضرورت نگاه جدید به قوانین مربوطه را نزد تصمیم گیران برجسته نماید.

ابراهیمیان تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی در قانون اساسی بعد از انقلاب و بازنگری تعدادی اصول مالی و اقتصادی وارد نظام حقوقی کرد که با وجود آنها قانون برنامه و بودجه سابق با ساز و کارهای قانون اساسی جدید سازگار نیست.

ابراهیمیان تصریح کرد: کمک به تحول در این زمینه به ایجاد و تثبیت رویه های واحد در مجلس و شورا نیز کمک خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری، سال ۹۴ را سالی پرکار و مهم برای رسانه ها و شورا جهت برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان خواند و گفت: شورای نگهبان با نمایش گذاشتن نهاد التزام به قانون عهده دار نظارت بر انتخابات است و اجرای دقیق قانون و پاسداری از رای مردم که خواست موکد رهبری نظام نیز هست، حفظ و نمایش بی طرفی و دقت در انجام وظایف، دینی است که برعهده ماست.

وی در خصوص وظایف رسانه ها در انتخابات آینده، گفت: هر یک از رسانه ها بر اساس تعلق به سلایق سیاسی مختلف تلاش خواهند کرد تا شعارهای گروه وابسته را برجسته نموده و از جریان سیاسی منتخب خود طرفداری نمایند. این اختلاف سلیقه طبیعت فعالیت سیاسی و رسانه ای است.

رسانه ها یک گروه سرود با لحن و صوت یکسان نیستند

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه رسانه ها یک گروه سرود با لحن و صوت یکسان نیستند، گفت: نباید فراموش کرد که امروزه وحدت ملی و امنیت این کشور نه تنها محتاج پاسداری مدافعان عرصه جهاد و شهادت مانند شهید تقوایی و الله دادی است که در خاکریزهای دوردست به دفاع از امنیت پرداختند، بلکه ثبات، امنیت، وحدت و یکپارچگی این کشور به مدافعانی هوشیار در عرصه رسانه و قلم و هنر محتاج است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: دشمن بدخواه ما نه تنها در قالب نیروی نظامی بلکه عمدتا با ابزار رسانه و تاثیرگذاری بر فهم مردم به میدان تضعیف نظام اسلامی وارد شده است.

وی تاکید کرد: دفاع از حریم نظام به سربازانی از همین جنس نیاز دارد. از هر سلیقه ای که باشید اگر حفظ این آشیانه امن و پایگاه اسلام و اهل بیت برای شما مهم باشد، محور اصلی تلاش های گروهی و حزبی شما نیز سربلندی این آب و خاک و ارتقای قدرت مقاومت خواهد بود.

ابراهیمیان با بیان اینکه انتخابات یک مانور قدرت و صلابت برای ناامید کردن بدخواهان ایران است، گفت: شما عنصر موثر این مانور هستید. قلم شما، تیترها و ستون های رسانه تان و نحوه نگاه شما به وقایع و انعکاس آن سهم بی بدیلی در توفیق آن دارد. باید از گذشته ها عبرت بگیرید و فرصت های طلایی خود را به خطر و تهدید تبدیل نکنید.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: قبول داریم که در منطقه پرتلاطم و آشوب خاورمیانه از نعمت امنیت و استقلال و امکان زندگی بر اساس آموزه های اسلامی شیعی برخورداریم. شکر نعمت امنیت و استقلال با حفظ آن ممکن می شود.

وی تاکید کرد: کفران نعمت الهی است اگر مطبوعات و فعالان این عرصه برای نشان دادن تمایز خود از سایر گروه ها به جای برجسته تر کردن افکار نو و تعالی بخش به سراغ عادت ماجراجویانه تابوشکنی، حمله به ارکان نظام، پاشیدن بذر تردید و ابهام در ارزش های بنیادین مورد احترام مردم و رفتارهای از سر هیجان زدگی در رقابت های انتخاباتی مانند دامن زدن به قومیت گرایی و اصرار بر اختلافات موهن بروند.

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه شیوه تامین و استمرار امنیت و آرامش امروزه دستخوش تغییر شده است، گفت: تهدیدات امنیت هم امروزه اشکال نوین به خود گرفته است. ایجاد ناامنی روانی در جامعه با از کار انداختن نهادهای اصلی نظام مثل نهاد نظارت یا داوری انتخاباتی و در نتیجه تضعیف مقبولیت نظام ابزار مرجح تغییر نظام های مستقل شده است.

وی تاکید کرد: التزام و انقیاد در مقابل نهادی که در فرآیند انتخابات حرف آخر را می زند، در فضاهای تردید و ابهام این فرصت را از دشمنان ملت ما خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انتقاد و ارزیابی عملکرد نهادها از آزادی های مشروع ملت و رسانه ها است گفت: بنده به حکم اصل قانون اساسی به بهانه امنیت در صدد نفی آزادیهای مشروع نیستم بلکه معتقدم باید از حدود و قیود آزادی نیز پاسداری نمود.

وی تصریح کرد: احترام به قانون، قاضی، داور و ناظر در یک فرآیند قانونی شرط به ثمر رسیدن اهداف ملی است. انتقاد توام با تبعیت از تصمیمات داور نهایی و ناظر جمع بین آزادی و مرزهای آن است.

باید مداخله نیروی نظم و قاضی برای نظم بخشی به رسانه ها به حداقل برسد

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه به جهت درجه بالای دانش و فرهنگ اهل رسانه باید مداخله نیروی نظم و قاضی برای نظم بخشی به حداقل برسد، گفت: در بسیاری از ممالک انتقاد از تصمیمات مراجع عالی قضایی مثل دیوان عالی کشور یا شورای قانون اساسی یک سنت علمی دیرینه است اما هرگز چنین نقدی ملازم با دعوت به شورش و تمرد به اقدامات براندازانه ندارد.

وی گفت: سال آینده شورای نگهبان، مطبوعات و رسانه ها در آزمونی دیگر در جهت حفظ امنیت، ثبات و قدرت ایران اسلامی نقش آفرینی خواهند نمود.

ابراهیمیان تصریح کرد: انتقاد به نهادهای قانونی نمی تواند به دعوت به تمرد و بی نظمی و آنارشیست منتهی شود. در این راستا ارائه تعلیمات مدنی لازم به عهده رسانه هاست و آنها خود رفتاری موثری هستند مگر اینکه بخواهیم برای منافع شخصی و گروهی خانه را ویران کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر نگوییم بی انصافی است نهایت بدسلیقگی است که فردا برای عرایض حقیر  تیتر (خط و نشان های سخنگو برای مطبوعات) را برگزینیم. این نه خط و نشان بلکه کاهشی از سر درد از سوی برادری کوچک از یاران و برادران بزرگوار برای همراهی و همدلی در جهت حفظ نظام و اقتدار است.

وی تاکید کرد: لازمه این روش هرگز تملق و سکوت در مقابل کژی ها نیست، اما آنچه بزرگان دین و رهبری نظام از آن به بصیرت یاد کرده اند، باید چاشنی همه مواضع ما باشد، یعنی لزوم مرزبندی بین همه سلایق درون نظام از کینه توزان و بدخواهان بی ریشه.

ابراهیمیان تصریح کرد: از همه اهل قلم می خواهم ادب و حیای ایرانی و شیعی را در اعمال حرفه و مبارزات انتخاباتی نیز به نمایش بگذارند و از هل دادن یکدیگر به دایره دینی، بی ایمانی، استبداد و انحراف و انحصار بدون حجت شرعی بپرهیزند.

وی تاکید کرد: در سال آینده همکاری ما با اصحاب رسانه تابعی از میزان التزام به این ضرورت های ملی و دینی خواهد بود.

در صورت اثبات، پول‌های کثیف رحیمی در تائید صلاحیت کاندیداهای ۹۴ تاثیرگذار است

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه جلسه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ابراز امیدواری کرد تا قبل از پایان سال جاری، کار بررسی لایحه بودجه به پایان برسد.

ابراهیمیان در خصوص بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی که از رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور سابق پول  گرفته‌اند، گفت: تاکنون اطلاعی در این زمینه به ما نرسیده و ما به همان اندازه از اطلاعات دسترسی داشتیم که در رسانه‌ها رد و بدل شده، اما اگر هر تصمیم قانونی به دست ما برسد، در موعد رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، آن را مد نظر قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: بر فرض اثبات چنین ادعایی، این موضوع در تعیین سرنوشت کاندیداها موثر است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اظهارات وزیر کشور پیرامون ورود پول‌های کثیف به انتخابات، گفت: در مورد کم و کیف این ادعا باید به گوینده محترم مراجعه کرد.

ابراهیمیان ادامه داد: برخی از آنچه اعلام شده دارای عناوین مجرمانه است و ورود در آن، در صلاحیت ما نیست؛ چون نهادهای دیگری هستند که به بررسی جرایم مهم می‌پردازند اما در صورتی که به این امر از طرق قضایی رسیدگی شود، نتایج این بررسی مورد توجه ما در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص تصویب بندهایی از سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: آنچه در حال تهیه است، پیش‌نویس سیاست‌های کلی است. وقتی مراحل بررسی آن طی شد، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود و در حال حاضر تا رسیدن به این مرحله فاصله داریم. بنابراین فعلا بررسی این موضوع لزومی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: سیاست‌های کلی انتخابات از اختیارات مقام معظم رهبری است و در این سیاست‌ها، اصول قانون اساسی مثل نقش نظارتی شورای نگهبان مورد غفلت قرار نخواهد گرفت.

نقش نظارتی شورای نگهبان در سیاست‌‌های کلی انتخابات مورد غفلت قرار نخواهد گرفت

ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که آیا بندهای تصویب شده در سیاست های کلی انتخابات موجب تضعیف نقش نظارتی شورای نگهبان می شود، گفت: سیاست‌های کلی همانطور که از اسمش پیداست، وارد جزئیات تکنیک‌های حقوقی نمی‌شود و خطوط کلی را بیان می‌کند و بررسی جزئیات این سیاست‌ها به قوانین عادی، مقررات و رویه‌ها محول می‌شود.

وی اظهار داشت: باید منتظر باشیم و ببینیم سیاست‌های کلی انتخابات چه ماموریتی را برای هر یک از نهادهای دخیل در انتخابات تعریف می‌کند. بسیاری از این راهبردهای کلی به اصلاح و تکمیل قوانین موجود منتهی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بررسی طرح استانی‌ شدن انتخابات در شورا، گفت: هنوز طرح استانی شدن انتخابات به دست ما نرسیده و منتظریم ببینیم این طرح با چه جزئیاتی به شورا ارسال می‌شود.

ابراهیمیان تصریح کرد: سابقاً طرحی با این عنوان به شورا ارسال شده بود که مغایر با قانون اساسی تشخیص داده شد. باید ببینیم طرح جدید با چه جزئیاتی ارائه می‌شود.

شروط شورای نگهبان برای تائید صلاحیت داوطلبان انتخابات ۹۴

وی به نامزدهای انتخاباتی ۹۴ توصیه کرد: شرایط داوطلبان در قانون انتخابات اعلام شده، هر داوطلبی در بدو امر، خود داور، خود باشد. باید گذشته و سوابق خود را با شروط قانونی انتخابات تطبیق دهند. اگر به این نتیجه رسید که از صلاحیت لازم برخوردار نیست، عقل حکم می‌کند که  ثبت‌نام نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد که دست به یک محاسبه عٌقلایی بزنند که آیا ثبت‌نام آنها برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی در مقابل هزینه‌هایی که به آنها تحمیل می‌شود، می‌ارزد یا خیر؟

ابراهیمیان همچنین تصریح کرد: کسانی که دارای سلایق و سوابق سیاسی در چارچوب نظام بوده و به موقع و به درستی مرزبندی خود را با دشمنان اعلام کرده‌اند، از امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۹۴ برخوردارند.

وی تاکید کرد: اگر کسی فعالیت و یا اقداماتی انجام داده که مصداق عناوین مجرمانه است و یا رفتاری داشته که آشکارا حکایت از عدم التزام به قانون اساسی داشته، نباید توقع داشته باشد اجازه دهیم وارد پروسه انتخاباتی شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: راه برای مشارکت نیروهای وفادار به نظام در انتخابات ۹۴ باز است.

ابراهیمیان در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر تعیین تکلیف برای شورای نگهبان برای تائید صلاحیت داوطلبان، گفت: اظهارنظر کردن و خطاب قرار دادن نهادهای مردمی از حقوق مردم است، مردم گاهی ما و مجریان را دعوت به برخی موضع‌گیری‌ها می‌کنند. آنها از این آزادی برخوردارند اما آنچه برای شورا مهم است، عمل به قانون است.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان تحت تاثیر جوسازی‌ها و هیجانات مبارزات انتخاباتی قرار نمی‌گیرد.

پیشگویی گروه‌های سیاسی در داوری بی‌طرفانه شورای نگهبان تاثیر نخواهد داشت

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: گروه‌های سیاسی نیز در مبارزات انتخاباتی خود به طرح‌ مواضع و برنامه‌های خود برای آینده اکتفا کنند.

ابراهیمیان تصریح کرد: این اقدام گروه‌های سیاسی که یکدیگر را از شورای نگهبان بترسانند؛ بدین معنا که تائید صلاحیت نخواهید شد، این پیشگویی‌ها در داوری بی‌طرفانه ما تاثیری نخواهد داشت.

 

ارسال نظرات