از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام می‌شود
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اقدام به ترجمه چهار کتاب حول موضوعات دفاع مقدس کرده است که به زودی منتشر خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۰۴۸۸۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸


به گزارش خبرگزاری بسیج، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اقدام به ترجمه چهار کتاب حول موضوعات دفاع مقدس کرده است که به زودی منتشر خواهد شد. این کتاب‌ها شامل «جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس»(نبرد ایران و عراق در دریا)، «جنگ ایران و عراق»(پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض)، «دیدگاه‌های بین‌المللی جدید درباره جنگ ایران و عراق» و «تاریخ نظامی و راهبردی جنگ ایران و عراق» است.

«جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس» (نبرد ایران و عراق در دریا) با عنوان لاتین "The Gulf Tanker War: Iran and Iraq’s Maritime Swordplay" و نویسندگی نادیا السید الشاذلی و ترجمه محمدعلی خرمی توسط انتشارات مک‌میلان (Macmillan Press Ltd) سال 1377 منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر 403 صفحه و در قالب یک مقدمه، هفت فصل، ضمائم، کتاب‌شناسی و نمایه نگارش یافته است. باوجود عرب بودن نویسنده، لحن و محتوای کتاب درکل بی طرفانه و تحلیلی بوده، زوایای مختلف مقاطع مختلف جنگ نفتکش‌ها به‌دقت تجزیه‌و تحلیل شده است. موضوع اصلی کتاب را که جنگ ایران و عراق و به‌طور خاص مقطع جنگ نفتکش‌ها می‌باشد و نیز نگرش کلی نویسنده به این موضوع را در بند آغازین مقدمه نسبتاً طولانی کتاب می‌توان مشاهده کرد که می‌گوید: رهبری عراق در سال 1984 و پس از گذشت چهار سال از جنگ بی‌نتیجه با ایران به این نکته پی برد که ارتش کشورش از دستیابی به پیروزی قاطعی در این جنگ عاجز است. اکنون اهداف راهبردی و سیاسی صدام از براه انداختن جنگی سریع و برق‌آسا علیه جمهوری اسلامی ایران بکلی نقش‌ بر‌آب شده بود. عراق در این جنگ نمی‌توانست با منابع انسانی عظیم، عمق راهبردی و توان اقتصادی ایران مقابله کند و تنها از نظر نیروی هوایی بر ایران برتری داشت. ازاین‌رو، تنها گزینه عملی عراق این بود که تا پایان جنگ بر نیروی هوایی‌اش تکیه کند و اینجا بود که عراق «جنگ نفتکش‌ها» را آغاز کرد، با این امید که بتواند با کاهش میزان صادرات نفت ایران، اقتصاد این کشور را تضعیف کند، جنگ را بین‌المللی کند و تاحدی از فشار وارد بر نیروی زمینی‌اش بکاهد.

این کتاب که توسط مرحوم محمدعلی خرمی ترجمه شده در مراحل پایانی ویرایش و آماده‌سازی قرار دارد و به‌زودی ازسوی انتشارات مرز‌و‌بوم چاپ و منتشر می‌شود. کتاب دیگر این انتشارات به نام جنگ ایران و عراق، (پیشینه‌ها و روند تشدید تعارض) با عنوان لاتین "The Iran-Iraq War: Antecedents and Conflict Escalation" با نویسندگی جروم داناون و ترجمه حمیدرضا جاویدزاده توسط انتشارات راتلیج (Routledge) در سال 1390 منتشر شده است.

این کتاب کتاب مشتمل بر 168 صفحه و در قالب 6 فصل، ضمائم، یادداشت‌ها، کتاب‌شناسی و نمایه نگارش یافته است. در این کتاب که در دو بخش کلی تدوین گردیده، نویسنده در دو فصل اول و دوم ابتدا نگاهی کلی به انواع مسائل مورد اختلاف، تعارض، منازعه‌، مناقشه‌ و جنگ داشته و جنبه‌های مختلف موضوع را از دیدگاه حقوق و روابط بین‌الملل و بین‌الدول بررسی می‌نماید و رویکرد فراگیر به روند تشدید تعارض بین دولت‌ها را به‌تفصیل بیان می‌کند. سپس در بخش دوم که سه فصل بعدی کتاب را شامل می‌شود به جنگ ایران و عراق می‌پردازد و روابط دو کشور را از دوره پیش از قرارداد الجزایر تا زمان امضای این قرارداد و تا زمان وقوع انقلاب اسلامی و به‌دنبال آن آغاز جنگ تحمیلی تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند و در فصل پایانی نیز به‌طور خاص به ابعاد مختلف حقوقی جنگ ایران و عراق می‌پردازد. این کتاب که توسط دکتر حمیدرضا جاویدزاده ترجمه شده در مراحل پایانی ویرایش و آماده‌سازی قرار دارد و به‌زودی ازسوی انتشارات مرز‌و‌بوم چاپ و منتشر می‌شود.

کتاب «دیدگاه‌های بین‌المللی جدید درباره جنگ ایران و عراق» با عنوان لاتین "The Iran-Iraq War; New International Perspectives "و نویسندگی نیگل اشتون و برایان گیبسون و ترجمه یعقوب نعمتی وروجنی توسط انتشارات راتلیج (Routledge) در سال 92 منتشر شده است.

این کتاب کتاب مشتمل بر 245 صفحه و در قالب یک مقدمه، 12 فصل، و نمایه پایانی نگارش یافته است. کتاب درواقع مجموعه مقالاتی با موضوع‌های مختلف مرتبط با جنگ ایران و عراق و به قلم نویسنده‌های مختلف می‌باشد که عمدتاً مسائل مربوط به این جنگ را با نگاهی تازه طرح و تجزیه‌و تحلیل کرده‌اند. در مقدمه کتاب آمده است: سه دهه پیش، ایران و عراق در جنگ ویرانگر هشت‌ساله‌ای با هم درگیر شدند؛ جنگی که منجر به بازتعریف روابط بین‌المللی در منطقه خلیج‌فارس گردید و بسیاری از قدرت‌های خارج از منطقه مانند ایالات متحده، فرانسه، ترکیه، رژیم اسرائیل و اتحاد شوروی [سابق] در آن درگیر شدند و نقش‌های متناقضی ایفا کردند. جنگ ایران و عراق تنها منازعه دوران جنگ سرد بود که در آن منافع دو ابرقدرت آن زمان ناخواسته در یک راستا قرار داشت و هردو از رژیم عراق حمایت می‌کردند. اهمیت این جنگ در این است که دو کشور ایران و عراق را دگرگون کرد و درحالی‌که ایران موفق شد پایه‌های انقلاب خود را مستحکم نماید، رژیم عراق ابتدا به کشتار کُردهای خود روی آورد، سپس به کویت تجاوز کرد و درنهایت درمعرض تجاوز آمریکا قرار گرفت.

این کتاب توسط یعقوب نعمتی وروجنی مترجم کتاب «رابطه زهرآگین: آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه» در دست ترجمه است و به‌زودی ازسوی انتشارات مرز‌و‌بوم چاپ و منتشر می‌شود.

همچنین کتاب دیگری از این انتشارات به نام تاریخ نظامی و راهبردی جنگ ایران و عراق و با عنوان لاتین "The Iran-Iraq War; a Military and Strategic History" به تألیف ویلیامسون مورای و کوین ام. وودز و ترجمه عبدالمجید حیدری توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در سال 93 منتشر شده است.

کتاب مشتمل بر 397 صفحه و در قالب 10 فصل، ضمائم، کتاب‌شناسی و نمایه پایانی نگارش یافته و عمدتاً براساس اسناد و مدارک رژیم عراق که پس از اشغال این کشور به دست آمریکایی‌ها افتاد تنظیم و تدوین گردیده است. نویسندگان معتقدند که این کتاب سه هدف را محقق می‌سازد: نخست، به آموزش و تربیت نسل بعدی فرماندهان نظامی کمک می‌کند؛ دوم، امکان نگاه بی‌واسطه به فرایند تصمیم‌گیری نظامی در سطح فرماندهان ارشد رژیم یکتاتوری بعث را فراهم می‌نماید؛ و سوم، زمینه بررسی ابعاد پنهان این جنگ و تأثیرات آن بر چالش‌های اخیر منطقه خاورمیانه را ممکن می‌سازد. البته نویسندگان اذعان دارند که اثر آنها در نهایت بررسی جنگ ایران و عراق از نگاه عراقی‌ها بوده و مطالعه جنگ از دیدگاه ایرانیان مقوله‌ای دیگر و نیازمند کار جداگانه‌ای است. این کتاب توسط عبدالمجید حیدری مترجم کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام» دردست ترجمه است و به‌زودی از سوی انتشارات مرز‌و‌بوم چاپ و منتشر می‌شود.
ارسال نظرات