کتاب «توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت» تألیف مهدی نکوئی سامانی با تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
کد خبر: ۸۵۰۴۸۵۷
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰


به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت اثر مهدی نکوئی سامانی با تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

شناخت و اعتقاد به توحید حقیقی، مهم‌ترین و ضروری‌ترین معرفت برای انسان است. اندیشمندان اسلامی با الهام از آموزه‌های کتاب و سنت، به مراتب چهارگانه توحید ذاتی، صفاتی، افعالی و عبادی اعتقاد دارند و بی‌شک، هیچ مسلمانی، غیر از خدا را شایسته پرستش نمی‌داند و نمی‌تواند منکر توحید عبادی باشد، زیرا انکار توحید، مستلزم شرک و خروج از دین است.

اما فرقه وهابیت با برداشت نادرست از مفهوم شرک و مصادیق آن، برخی از باورها و اعمال مسلمانان همچون توسل و اعتقاد به شفاعت انبیا و اولیای الهی را از مصادیق شرک عبادی می‌دانند؛ از این‌رو بیشتر مسلمانان به ویژه شیعیان را مشرک می‌پندارند و قتل آنان را جایز می‌شمارند.

با توجه به اهمیت مسأله توحید عبادی و تفسیر ناروایی که وهابیان از این اصل مهم دارند، نویسنده این اثر تلاش کرده است تا موضوع توحید عبادی را از نگاه وهابیت و شیعه تحلیل و بررسی کرده و با وارد کردن نقدهای متعدد بر عقاید وهابیت در این زمینه، بی‌اساس بودن تفسیر آنان را در این بحث ثابت کند.

این کتاب در دو بخش کلیات و مفاهیم و توحید عبادی از منظر شیعه و وهابیت تدوین شده است که در بخش نخست آن چهار فصل کلیات، توحید و اقسام آن، شرک و اقسام آن و معیارهای ایمان و اسلام، مفهوم و اهمیت توحید عملی تبیین و برخی از عقاید وهابیت در این زمینه ارائه شده است.

در بخش دوم نیز چهار فصل عبادت، توحید عبادی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، معیارهای تشخیص شرک عبادی از نظر شیعه و وهابیان، نقد دیدگاه‌های وهابیت در بحث توحید عبادی به چشم می‌خورد که در این فصل، بیست و نه نقد بر دیدگاه‌های این گروه تکفیری وارد شده است.

اشکال به تقسیم توحید به توحید ربوبی و الوهی، تفسیر نادرست از مفهوم<إله>، باطل بودن انحصار دعوت پیامبران الهی به توحید عبادی، تعریف ناقص از عبادت، عدم درک معنای دقیق توسل و طولی بودن فاعلیت غیرخدا، تفاوت مفهوم تعظیم و پرستش، غفلت از دو رکن اصلی عبادت، ظاهرگرایی در فهم دین، انکار قرآن و سنت با حربه شرک‌زدایی برخی از این نقدهای وارد به دیدگاه وهابیت است.

در پایان کتاب توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت، لوازم و پیامدهای اعتقادی و عملی اتهام کفر و شرک ارائه شده است که تکذیب کلام خدا و رسول گرامی اسلامی، افترا و کذب، تفسیر به رأی حرام، بدعت در دین و توسعه حکم و موضوع شرک، تضعیف اسلام و ایجاد تفرقه میان امت و سخن گفتن بدون آگاهی و دخالت در کار خدا و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از آن جمله است.

در بخش پایانی کتاب آمده است: با مشخص شدن مرز توحید و شرک، نمی‌توان بی‌دلیل کسی را مشرک دانست. بی‌شک اعمال و رفتار مسلمانان مانند توسل، نذر، تبرک و زیارت، منافی توحید نیست؛ زیرا مسلمانان در این اعمال، صالحان و معصومان علیهم السلام را مستقل در نفع و زیان نمی‌دانند.

مسلمانان با تمام وجود به توحید ذاتی، صفاتی، اسمائی، ربوبی و عبادی اقرار دارند و سوگند می‌خورند که جز خدای یگانه را سزاوار پرستش نمی‌دانند. بنابراین متهم کردن این مسلمانان به کفر و شرک، کاری جز ایجاد تفرقه و خدمت به بیگانگان و دشمنان نیست.

کتاب توحید عبادی از دیدگاه شیعه و وهابیت اثر مهدی نکوئی سامانی در قطع رقعی، 195 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و به قیمت 5 هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر و راهی بازار نشر شده است.
ارسال نظرات