با تأکید بر حفظ وحدت؛

«گفت‌وگویی آرام و مفید در مدینه» منتشر شد

کتاب «گفت‌وگویی آرام و مفید در مدینه» نگاشته احمد اسدنژاد به همت پژوهشکده حج و زیارت و با هدف حفظ وحدت، آرامش و گفت‌وگویی آرام و منطقی منتشر شده است.
کد خبر: ۸۵۰۴۸۴۹
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب گفت‌وگویی آرام و مفید در مدینه که از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر و در هشت جلسه تنظیم شده است، تلاش دارد در هر جلسه به موضوع‌های ویژه‌ای درباره اختلاف‌نظرهای شیعیان و اهل سنت و راهکارهای حل این اختلاف‌ها بپردازد.

در این اثر که آن را احمد اسدنژاد نگاشته است، تلاش می‌شود با هوشیاری، حفظ وحدت، آرامش و گفت‌وگوی آرام و منطقی، اختلاف عقیدتی هر یک از طرفین با دیگری در میان گذاشته و با آگاهی کامل به حل آنها پرداخته شود تا با اتحاد و مودت و رأفت، از رخنه دشمنان جلوگیری کند.

در این کتاب می‌خوانیم: عده‌ای از روحانیان شهر مقدس مدینه که در صف نماز جماعت نشسته بودند، در برخورد با یکی از روحانیان شیعه، با پرخاشگری و توهین از او پذیرایی می‌کنند، ولی با ادامه یک یا دو جلسه دیدار میان آنها، همه کینه‌ها را کنار می‌گذارند و مانند دو دوست وارد بحث و گفت‌وگو می‌شوند و در پایان، با مهربانی و دعا برای یکدیگر، از هم جدا می‌شوند.

این ماجرا در شهر مقدس مدینه و در مسجدالنبی صلی الله علیه و آله و سلم رخ داده است و برای حفظ وحدت و رفع شبهه، البته با رعایت احترام طرف مقابل، به شبهات آنان پاسخ داده شده است، به این امید که در دام دشمنان اسلام گرفتار نشوند.

آقایان فاضل و اسحاق که در کتاب از آنها یاد می‌شود، از روحانیان اهل سنت حنبلی مذهب شهر مدینه بودند؛ فاضل در علم حدیث و اسحاق در علوم قرآنی تخصص داشت و از حافظان قرآن بود. احمد نیز از روحانیان شیعه است که با هم گفت‌وگویی آرام و دوستانه دارند.

زیارت‌نامه خواندن دلیل شرک شیعیان عنوان جلسه اول این کتاب است که در آن عنوان‌هایی همچون معنای شرک، دستور پیامبر بر زیارت، فایده زیارت، زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، دیدگاه علمای اهل سنت درباره زیارت، احادیث ثقلین، گریه در کنار قبور و میزان بودن قرآن در صحت روایات به چشم می‌خورد.

در جلسه دوم با عنوان شرک بودن توسل و شفاعت خواستن از غیر خدا، شرک نبودن توسل به انبیا و اولیا علیهم السلام، معنای شفاعت و اقسام آن، شفاعت شرعی و صحیح، شفاعت‌کنندگان و جواز توسل بررسی می‌شود که در این بحث دلیل قرآنی بر جواز توسل آورده شده است.

توجه به ضمایر قرآن، خطابات قرآنی، چینش آیات قرآنی، سوره تحریم علیه همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، آیه تطهیر در کتاب‌های تفسیری و حدیثی اهل سنت، روایات اهل سنت درباره پنج تن آل عبا علیهم السلام و عبارت فتح الباری درباره اهل بیت علیهم السلام از عنوان‌های جلسه سوم با عنوان مصادیق اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است.

جلسه چهارم با نام ذکر نشدن نام امامان علیهم السلام در قرآن به بیان روش‌های قرآن در معرفی افراد می‌پردازد و جلسه پنجم نیز که لقب صدیق برای ابوبکر یا امیرمؤمنان علی علیه‌السلام نام گرفته است، عملکرد ابوبکر، منافی با لقب صدیق و حدیث «لا نورث» را بررسی می‌کند.

پاسخ عالمان وهابی به حدیث لا نورث که به بیان پاسخ عبدالرزاق فرزند شیخ عباد اختصاص دارد در جلسه ششم مطرح می‌شود، جلسه هفتم به بررسی اسامی خلفا می‌پردازد و در جلسه هشتم هتک حرمت حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان بزرگان اهل سنت و ازدواج ام کلثوم با عمر تبیین می‌شود.

کتاب گفت‌وگویی آرام و مفید در مدینه نگاشته احمد اسدنژاد در قطع رقعی، 152 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 4500 تومان به همت پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده است.

کتابخانه تخصصی حج و زیارت در پایگاه اطلاع رسانی حج (lib.hajj.ir) متن کامل کتاب های حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت را با فرمت های گوناگون در اختیار عموم کاربران قرار داده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار