شهدای گم‌نام. شهدای جاوید‌الاثر و شهدای مفقود جسد از اصطلاحاتی است که علاوه بر بار معنایی لغوی دارای گستره مفهومی عمیقی است که با تاریخ و فرهنگ و عواطف ملت ایران پیوند خورده است.
کد خبر: ۸۵۰۴۷۷۳
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳




خبرگزاری بسیج مازندران، دوران دفاع مقدس دارای ابعاد مختلفی است که ویرانی و خسارت مالی و جانی شهروندان و رزمندگان و تخریب زیر‌بناهای حیاتی اقتصادی یک روی آن است و شجاعت و از‌خودگذشتگی و ولایت‌مداری و دین و کشور دوستی و خلق آثار بدیع زندگی را در آن می‌توان دید.

دفاع در مقابل دشمن که با حمایت بسیاری از کشورهای جهان جنگی 8 ساله را بر علیه انقلاب نو‌پای اسلامی به وجود آورد و جلوگیری از نفوذ آن دارای آثار مختلف سیاسی و نظامی و اجتماعی و فرهنگی و دینی است و تشییع و تدفین شهدا هم یکی از آثار فرهنگی آن است.

تششیع و تدفین 2 شهید گم‌نام در زیراب سوادکوه، تلنگر مناسبی برای بررسی موضوع است.

*213 هزار شهید دوران دفاع مقدس

در طول جنگ تحمیلی بیش از 213 هزار نفر به شهادت رسیدند که بیش از 155 هزار نفر در درگیری مستقیم با دشمن و بقیه در حملات دشمن به شهرها و حوادث مرتبط با آن به شهادت رسیدند که بیش از 150 هزار نفر از آنان مجرد و حدود 160 هزار نفر زیر 25 سال سن داشتند.

جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران بعد از جنگ ویتنام که 20 سال طول کشید، طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود

عملیات تفحص بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد که بیش از 50 هزار جسد شهید از مناطق عملیاتی تفحص شد که 10 درصد آنان بدون نشان بودند.

مفقود‌جسد به شهیدانی اطلاق می‌شود که که شهادت آنان اعلام شد ولی هنوز جسد آنان به دست نیامد و شهدای گم‌نام به شهدای بی نام و نشانی اطلاق می‌شود که آثار فیزیکی و اشیای متعلق به آنان پیدا شده است و مفقودالاثر به رزمندگانی اطلاق می‌شود که شهادت یا جانباز بودن و یا زنده بودن آنان مشخص نیست.

شهرستان سوادکوه 16 مفقودالجسد دارد و با تشییع و تدفین 2 شهیدی که روز 20 اسفند ماه در زیراب برگزار می‌شود دارای 2 شهید گم‌نام نیز خواهد شد.

تاکنون پیکر 7 هزار رزمنده مفقودالاثر است و 800 حرم شهدای گمنام در کشور ایجاد شده است.

* تهیه هویت ژنتیکی برای احراز هویت اجساد شهدا

سوالی که درباره هویت شهدای گم‌نام و نحوه تشخیص آنان به میان می‌آید که لازمه پاسخ‌گویی این سوالات ضروری به نظر می‌رسد.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری مراکز علمی کشور به منظور شناسایی اجساد شهدا از طریق DNA و نیز با استفاده از حدود 70 شاخص شناسایی مانند پوتین، کلاه، پلاک، نوع لباس، بیان خاطرات و ... انجام می‌شود.

تهیه هویت ژنتیکی از راه‌کار‌های جدید احراز هویت است که در اوایل دهه 90 میلادی در غرب و از سال 82 شمسی در کشور آغاز شد که با استفاده از یک تار مو یا یک‌قطره خون و یا چند میلی‌متر از بافت بدن می توان اطلاعات ژنتیکی و هویت اجساد را شناسایی کرد.

شیوه مولکولی برای تعیین هویت از جدید‌تر‌ین و کم‌اشتباه‌ترین شیوه‌های شناسایی هویت اجساد است و اشتباه آن یک در 500 میلیون است.

تهیه پودر از حداقل 5 سانتی متر از استخوان یا دندان و یا آثار باقی‌مانده در اشیا باعث تکمیل بانک هویتی می‌شود.

با توجه به زمانبر بودن و نیز سالمند بودن والدین شهدا تشییع و تدفین شهدای گم‌نام انجام می‌شود و با شناسایی کامل آن سایر مشخصات فرد شناسایی می‌شود.

در حال حاضر 228 شهید گمنام در 75 نقطه مازندران خاک‌سپاری شدند.

* شهیدان از شافعان قیامت هستند

امام جمعه زیراب با اشاره به اینکه شهدا از افرادی هستند که خداوند جایگاه عظیمی را برای انان در نظر گرفته است، گفت: شهیدان از شافعان قیامت هستند و در حال حاضر زنده هستند و در محضر الهی روزی می‌خورند.

حجت الاسلام محمد زمان رضایی با بیان اینکه شهیدان سوادکوه میزبان 2 شهید گم‌نام هستند، افزود: حضور شهدای گم‌نام به همراه برکات مختلف برای شهر و شهرستان ما همراه خواهد بود

ارسال نظرات
پر بیننده ها