شهرستان سوادکوه 16 مفقودالجسد دارد و با تشییع و تدفین 2 شهیدی که روز 20 اسفند ماه در زیراب برگزار می‌شود دارای 2 شهید گمنام خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۰۴۷۶۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲


خبرگزاری بسیج مازندران، شهدای گمنام  شهدای جاوید‌الاثر و شهدای مفقود الجسد از اصطلاحاتی است که علاوه بر بار معنایی لغوی دارای گستره مفهومی عمیقی است که با تاریخ و فرهنگ و عواطف ملت ایران پیوند خورده است.

دوران دفاع مقدس دارای ابعاد مختلفی است که ویرانی و خسارت مالی و جانی شهروندان و رزمندگان و تخریب زیر‌بناهای حیاتی اقتصادی یک روی آن است و شجاعت و از‌خودگذشتگی و ولایتمداری و دین و کشور دوستی و خلق آثار بدیع زندگی را در آن می‌توان دید.

دفاع در مقابل دشمن و جلوگیری از نفوذ آن که با حمایت بسیاری از کشورهای جهان به وقوع پیوست و 8 سال به طول انجامید دارای آثار مختلف سیاسی و نظامی و اجتماعی و فرهنگی و دینی است و تشییع و تدفین شهدا هم یکی از آثار فرهنگی آن است.

تششیع و تدفین 2 شهید گمنام در زیراب سوادکوه، تلنگر مناسبی برای بررسی موضوع است.

عملیات تفحص بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد که بیش از 50 هزار جسد شهید از مناطق عملیاتی پیدا شد که 10 درصد آنان بدون نشان بودند.

شهدای گمنام به شهدای بی نام و نشانی اطلاق می‌شود که آثار فیزیکی و اشیای متعلق به آنان پیدا شده است و مفقودالاثر به رزمندگانی اطلاق می‌شود که شهادت یا جانباز بودن و یا زنده بودن انان مشخص نیست.

شهرستان سوادکوه 16 مفقودالجسد دارد و با تشییع و تدفین 2 شهیدی که روز 20 اسفند ماه در زیراب برگزار می‌شود دارای 2 شهید گمنام خواهد شد.

امام جمعه زیراب با اشاره به اینکه شهدا از افرادی هستند که خداوند جایگاه عظیمی را برای آنان در نظر گرفته است، گفت: شهیدان از شافعان ما در قیامت هستند و در حال حاضر زنده هستند و در محضر الهی روزی می‌خورند.

حجت الاسلام محمد زمان رضایی با بیان اینکه شهیدان سوادکوه میزبان 2 شهید گمنام هستند، افزود: حضور شهدای گمنام به همراه برکات مختلف برای شهر و شهرستان ما همراه خواهد بود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه در جلسه هماهنگی مراسم شهدای گمنام سوادکوه با اشاره به ارزش و اهمیت شهدا و لزوم گسترش فرهنگ شهادت در جامعه، گفت: حضور شهدای گمنام در شهرستان سوادکوه با پیگیری‌های مختلف و جا‌نمایی توسط سردار باقر‌زاده انجام شد.

مهرداد بابایی با بیان اینکه جلسات هماهنگی مراسم وداع و تشییع و تدفین شهدا در منطقه عالیه‌کلا زیراب با حضور مسئولان شهرستان برگزار شده است، افزود: پیکر این 2 شهید که16 ساله و 19 ساله هستند و در عمليات ام الرصاص تفحص شدند  در تپه نورالشهدا تدفين خواهد شد.

معاون فرماندار سوادکوه نیز با اشاره به اینکه تدفین شهدای گمنام از طرح‌های ارزشمند و تاثیر‌گذار در جامعه است، گفت: در جانمایی مزار شهدا و بررسی جوانب مختلف آن باید به صورت همه‌جانبه و با حضور کارشناسان مختلف اجرایی شود.

عین‌الله طالبی با تاکید بر اینکه مسئولیت مدیران در نظام جمهوری اسلامی با شجاعت و دلاوری شهیدان به دست آمده است و ما مدیون شهدا هستیم، افزود: خدمت به مردم و تلاش در مسیر ارزش‌های نظام اسلامی باید در اولویت مسئولان قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حضور شهدای گمنام از خواسته‌های دیرینه مردم سوادکوه بوده است. 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها