نهاد تنظیم مقررات نیرو برق پاکستان، واردات 1000 مگاوات برق از ایران با قیمت 8 تا 10 روپیه به ازای هر واحد را تصویب کرد.
کد خبر: ۸۵۰۴۴۶۰
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون طی گزارشی نوشت، درحالی‌که آمریکا همچنان به تهدیدات خود برای تحریم ایران ادامه می‌دهد، نهاد تنظیم مقررات نیرو برق پاکستان به طور کلی یک پروژه واردات 1000 مگاوات برق از ایران را تصویب کرد اما مسئله نحوه پرداخت این میزان برق وارداتی حل نشده باقی مانده است.

در حال حاضر، ایران 37 مگاوات برق با قیمت 6.25 روپیه به ازای هر کیلووات ساعت به پاکستان صادر می‌کند که برای تامین نیروی برق گوادر استفاده می‌شود.

در توافق جدید، 1000 مگاوات برق برای تامین برق کویته و دیگر بخش‌های بلوچستان با قیمت 8 تا 10 روپیه به ازای هر واحد صادر خواهد شد.

تهران موافقت کرده است تا شرکت دولتی توانیر، یک تاسیسات 1300 مگاواتی در زاهدان در مرز با پاکستان احداث کند و آن را به تامین برق بلوچستان پاکستان اختصاص دهد. همچنین ایران قبول کرده است تا 70 درصد هزینه مورد نیاز خط انتقال برق از ایران به پاکستان را تامین کند.

مطالعات امکان‌سنجی به وسیله دو شرکت مهندسی دولتی نسپاک پاکستان و شرکت موشانیر ایران انجام خواهد  گرفت. هزینه احداث تاسیسات جدید زاهدان در هزینه‌های پروژه لحاظ نشده است و توانیر این هزینه را خود به عهده گرفته است

توانیر با تامین سرمایه احداث خط انتقال در خاک ایران تا حداکثر 265 میلیون دلار موافقت کرده است. احداث باقی این خط از نقطه صفر مرزی تا کویته را پاکستان به عهده گرفته است.

از مزیت‌های این خط انتقالی جدید این است که متوسط پرت انرژی به حدود 2 درصد کاهش یافته است و صادرات بی‌وقفه برق به مناطقی که تا 30 ساعت در روز خاموشی دارند، صورت خواهد گرفت.

نهاد تنظیم مقررات نیرو برق پاکستان، بحث و مذاکره در مورد سازوکار پرداخت را به برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران موکول کرده است.

ارسال نظرات