خبرهای داغ:
آیت‌الله یزدی که دیروز جریان هاشمی را اقلیت خبرگان نشان داد، بلافاصله سخن از فقدان هرگونه اختلافی با آیت‌الله مصباح (منتقد سرسخت جریان هاشمی) گفت...
کد خبر: ۸۵۰۴۳۹۲
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبر سیما، گفت: تا همین صبح امروز در خصوص انتخابات خبرگان رهبری با کسی صحبتی نداشتم.

آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: در جلسه شب گذشته هیئت رئیسه هم از دوستان خواستم در این خصوص صحبتی نکنند. رقابت سیاسی در خبرگان رهبری وجود ندارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: به‌صراحت اعلام می‌کنم رقابت‌هایی که در جاهای دیگرمتداول است در این مجلس متداول نبوده و نیست.

آیت‌الله محمد یزدی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما (واحد مرکزی خبر سابق) افزود: صفا، ایمان، پاکی و خلوص مجلس خبرگان ایجاب می‌کند که برخی کارهایی که در انتخابات جاهای دیگر رواج دارد و کسانی انجام می‌دهند در اینجا وجود ندارد.

وی گفت: تا صبح امروز نامزدی خود را اظهار نکرده بودم و با هیچ کس بحث، صحبت،‌ توافق، قرارداد، پیشنهاد و درخواست کمک و همراهی به هیچ وجه با احدی نداشته‌ام.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: حتی دیشب در جلسه هیئت رئیسه که برای تنظیم دستور جلسه امروز برگزار شد وقتی می خواستند درباره نامزدها صحبت کنند، گفتم این بحث را کنار بگذارند و بیان کردم که تدبیر با بندگان و تقدیر با خداوند است تا خدا چه خواهد که هر آنچه بخواهد همان خواهد شد.

وی گفت: ‌البته شنیده بودم که جناب هاشمی رفسنجانی مطرح است و نیز شنیده بودم که آیت‌الله شاهرودی و برخی آقایان محترم خبرگان مانند آیت‌الله مؤمن بناست مطرح شوند، در شورای نگهبان شنیده بودم که تصمیم وی قطعی است اما اینکه در نهایت کاندیدا بشود یا نشود نمی‌دانستم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: هیچ توافق قبلی و بعدی با این و آن نداشتم و چنین توافقاتی معمولاً نیست.

آیت‌الله یزدی با تقبیح القائات برخی جریان‌های سیاسی و گمانه زنی‌های رسانه‌ای در خصوص انتخاب رئیس خبرگان رهبری افزود: اینها معمولاً برداشت‌های اشخاص بود، درغیر این صورت در انتخابات خبرگان جز صفا، صداقت و یک‌رنگی نیست یعنی توقعی غیر از این از علما نمی‌رود و جز مسئولیت چیز دیگری به‌عهده آنان نیست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره علت کناره گیری آیت‌الله شاهرودی از کاندیداتوری ریاست این مجلس نیز گفت: بنده اطلاعی از انگیزه وی ندارم اما شنیده بودم که او و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام  کرده بودند که با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و تصور می‌کنم پس از اینکه آیت‌الله شاهرودی در عمل دید که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامزد است کنار رفت.

آیت‌الله یزدی افزود:‌ البته بنده هم نمی‌خواستم با هیچ کس رقابت کنم و نکردم و حتی تا صبح امروز اعلام نکرده بودم که هستم یا نیستم چون در اینجا رقابت مطرح نیست و این‌گونه رقابت‌ها مربوط به جاهایی است که شئون دنیوی مطرح باشد.

وی گفت: مسئولیت در این مجلس بسیار سنگین است و اعضای آن شخصیت‌های برجسته‌ای هستند و هر یک در استان خود وزنه‌ای برای مردم محسوب می‌شوند. کار در این مجلس کار روحانیتی و حوزوی تلقی می‌شود نه کارهای مرتبط با ادارات و دوایر دولتی و حکومتی که رقابت‌های گوناگون و متداول مطرح است.

آیت‌الله یزدی در پاسخ به پرسشی درباره پیام انتخابش به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: بهترین پیامش همین است که به کسانی که فکر می‌کردند در این انتخابات، بازی‌های سیاسی مطرح است و شأن این جایگاه مقدس را تا حد رقابت‌های سیاسی تنزل داده بودند ثابت شد که چنین رقابت‌هایی مطرح نیست.

وی تصریح کرد: در این مجلس کار معنوی و علمایی مطرح است و مسلماً بهترین پیام انتخاب امروز این است که روشن کرد کسانی که حدسهایی زده بودند قطعاً اشتباه کرده بودند و باید بدانند که این حدسها و پیش بینی‌ها چه درباره بنده و چه درباره دیگران اکثراً از منظر نگاه‌های فردی آنان است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رویکردهای این مجلس در دوره مدیریت جدید گفت: این مجلس یکی از مقدس‌ترین نهادهای نظام است که از علمای برجسته و منتخب مردم تشکیل شده است و هیئت رئیسه و کمیسیون‌های گوناگون آن طبق آیین‌نامه‌های داخلی هر یک وظایف مشخصی دارند.

آیت‌الله یزدی افزود:‌ طبق آنچه در رأی‌گیری امروز گذشت در زمان یک‌ساله باقی‌مانده از این دوره مجلس خبرگان قرار شد کمیسیون‌ها ابقا شوند و در هیئت رئیسه تغییراتی ایجاد شد همچنان که در رأی‌گیری عصر امروز آقایان هاشمی شاهرودی و موحدی کرمانی به‌عنوان نواب رئیس انتخاب و آقایان دری نجف‌آبادی و خاتمی هم به‌عنوان منشی ابقا شدند.

وی  گفت: روند کارهای خبرگان براساس وظایفی است که کمیسیون‌ها دارند و بیشتر کمیسیون‌ها نیز حداقل یک ماه یک بار و گاهی ماهانه دو بار تشکیل جلسه می‌دهند و کارها را پیگیری می‌کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود:‌ در کارهای مجلس خبرگان تغییری احساس نمی‌شود که روند کار یا تصمیم گیری‌ها تغییر کند بلکه براساس وظایف محوله که در قانون اساسی مشخص شده است به وظایف خود اعم از شناسایی‌ها و مراقبت‌ها عمل می‌کنند، بر این اساس برنامه جدید و خاصی که لازمه کار جدیدی باشد مطرح نیست و همان روند گذشته را خواهیم داشت منتهی مسئولیت‌ها تا حدی جابه‌جا شد.

آیت‌الله یزدی همچنین با اشاره به حضور وزیر خارجه در نشست نوبت صبح اجلاس خبرگان گفت: در ابتدای جلسه به آقای ظریف گفتم آنچه باید در غیر رسانه‌ها مطرح شود به اعضا بگوید نه آنچه در رسانه‌ها گفته شده و همه می‌دانند و همین‌طور هم بحث شد و مطابق آیین‌نامه کاملاً سری است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان افزود:‌ طبق برنامه در جلسه فردا نیز فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌مدت یک ساعت رویدادهای منطقه را تبیین می‌کند و به پرسش‌های اعضا پاسخ می‌دهد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین امشب در حاشیه ضیافت شام با اعضای خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره نشست سه‌جانبه با آیت‌الله موحدی‌کرمانی و مصباح یزدی، گفت: این نشست سیاسی است و اینجا بحث ما سیاسی نیست که به این سؤال پاسخ دهم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که می‌گفت: "می‌گویند شما با آیت‌الله مصباح یزدی اختلافاتی دارید؟" گفت: ما آخوندها هیچ اختلافی با هم نداریم، چرا که همه ما حرف‌مان خدا و ارزش‌هاست، لذا ممکن است در جایی اختلاف سلیقه‌ای باشد، اما اصلاً این‌طور نیست که ما با هم اختلاف داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها