قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان این که انتخاب نفرات ممتاز قرآنی برای اعزام به عرصه‌های بین‌المللی همیشه با چالش‌هایی مواجه بوده است،گفت:سیاست در اعزام‌ قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی همواره سیاست تبلیغی و افتخارآفرینی است.
کد خبر: ۸۵۰۴۳۶۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶


 به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره آموزش ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان ممتاز کشور برای اعزام به مسابقات بین‌المللی در سخنانی با اشاره به فلسفه این دوره‌ها گفت: در سال‌های آینده شاهد تحولاتی بزرگ در عرصه انتخاب و اعزام نفرات برتر به مسابقات بین‌المللی خواهیم بود که این طرح با حضور اساتید و کارشناسان برجسته قرآنی در دست بررسی است تا نحوه انتخاب نفرات ممتازی کشور به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی نسبت به گذشته متمایز شود.

سیستم انتخاب و اعزام نفرات ممتاز قرآنی به عرصه‌های بین‌المللی همیشه با چالش‌هایی مواجه است

وی تصریح کرد: انتخاب نفرات ممتاز قرآنی برای اعزام به عرصه‌های بین‌المللی همیشه با چالش‌هایی مواجه بوده و بعضی از مسابقات انتخابی به دلیل متقن بودن سیستم برگزاری و داوری مطلوب‌تر بوده و برخی مسابقات این ویژگی‌ها را نداشته است. نظام مدیریت مسابقات هم تمایل دارد افرادی که انتخاب و اعزام می‌شوند کسانی باشند که بتوانند رتبه‌های ممتاز برای جمهوری اسلامی کسب کنند.

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: سیاست در اعزام‌ قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی همواره سیاست تبلیغی و افتخارآفرینی است تا تشویقی. لذا در سیستم گزینش افراد وجه تشویقی و مطالبات نفرات بر این سیاست غلبه کرده و معمولا رتبه‌های بالاتر در مسابقات سراسری ملاک قرار گرفته است.

افت در کسب رتبه‌های برتر بین‌المللی قرآنی در چند سال گذشته

سرابی با بیان اینکه در چند سال گذشته حضور نمایندگان قرآنی در عرصه‌های بین‌المللی و مسابقات موفقیت‌های چشمگیری نداشته و نتوانسته‌اند مقام‌های خوبی کسب کنند، گفت: ما این دغدغه را داریم که شاهد افت در کسب رتبه‌های برتر بین‌المللی در چند سال گذشته بوده‌ایم که عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است. اما یک بخش آن به نحوه گزینش نفرات برتر به مسابقات داخلی برمی‌گردد.

دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم خاطرنشان کرد: برای رفع این دغدغه‌ها و بهبود شرایط راهکارهایی پیشنهاد شده تا هم انتخاب نفرات بهتر شود و هم دایره امکان انتخاب توسعه پیدا کند و در سالهای آینده شاهد تغییرات در این زمینه باشیم و از نفرات برتر دوره‌های گذشته نیز استفاده شود.

طرح بازنگری انتخاب نفرات برتر قرآنی کشور در دست بررسی است

وی در ادامه به تشریح طرح بازنگری در انتخاب نفرات برتر در کشور و بالا بردن سطح این انتخاب‌ها گفت: از آنجا که نفرات اول و دوم مسابقات سراسری انتخاب می‌شوند گاهی نفرات برتر دیگر با صدم امتیاز اختلاف محروم می‌شوند و نظام قرآنی ما از وجود و توانمندی آنها محروم می‌شود. بنابراین این طرح تلاش می‌کند در سال‌های آینده به سطح‌بندی شرکت‌ کنندگان بپردازد و عناوین اول و دوم معرفی نکند که این بحث در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سرابی همچنین با اشاره به جایگاه قهرمانان قرآنی در فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فعالیت قرآنی‌ها یک کار راهبردی در نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: ما باید بر روی این جایگاه و ویژگی‌های آن حساس باشیم. گاهی غرق در تلاوت و حفظ قرآن می‌شویم و از آن کارکرد و نقش‌آفرینی در عرصه ایجاد تمدن نوین اسلامی بر مبنای قرآن و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) غافل می‌شویم. نباید اجازه دهیم یکسری مسائل جزئی تمام اندوخته‌‌های قرآنی و معنوی ما را به باد و از آن وظیفه و نقش اثرگذار خود غافل شویم.

جامعه قرآنی تبدیل به یک جامعه نقش‌آفرین و اثرگذار در مجموعه نظام اسلامی است

قائم مقام شورانی عالی قرآن تاکید کرد: قاریان و حافظان قرآن کریم باید به مراتب بیشتر از سایرین مراقبت رفتارشان باشند چرا که امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری جامعه قرآنی تبدیل به یک جامعه نقش‌آفرین و اثرگذار در مجموعه نظام اسلامی است. لذا حساسیت‌ها بسیار بالاست و کسانی که با انقلاب و نظام ما دلخوشی ندارند مرتب دنبال خرده‌گیری و مخدوش کردن این روند هستند.

وی گفت: امروز حرف جامعه قرآنی در جهان شنیده می‌شود و اثرگذار است. زیرا حضور یک قاری و حافظ ایرانی در یک کرسی جهانی و حتی آیاتی که برای تلاوت در آن محافل انتخاب می‌کند بسیار اثرگذار است و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. بنابراین باید مراقب حساسیت‌های موجود در این عرصه بود و به نقش خود عمل کرد.
ارسال نظرات