میرکریمی در نشست نقد انیمیشن‌های «عباس» و «مصطفی»:
دومین نشست نقد و بررسی نهمین دوره جشنواره فیلم بین‌المللی پویانمایی تهران به بررسی دو فیلم «عباس» و «مصطفی» در بخش مسابقه ایران (ارزش های انقلاب اسلامی) از رضا میرکریمی و فیلم «بابا» به کارگردانی بهرام عظیمی اختصاص داشت.
کد خبر: ۸۵۰۴۳۵۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴


به گزارش خبرگزاری بسیج، این اولین باری است که میرکریمی با دو فیلم «عباس» و «مصطفی» پای در عرصه انیمیشن سازی گذاشته است و آثارش در بخش مسابقه ایران (ارزش‌های انقلاب اسلامی)جشنواره پویانمایی تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

قصه‌هایی از جنس شهیدان با ریتم تند

حسین ضیایی، مجری جلسه با اشاره به این‌که میرکریمی هر دو انیمیشن «عباس» و «مصطفی» را به سفارش حوزه هنری ساخته است و انیمیشن «عباس» به روایت زندگی شهید دوران می‌پردازد و در انیمیشن «مصطفی» زندگی شهید چمران به تصویر کشیده شده است، این جلسه را آغاز کرد.

پس از آن میرکریمی به دعوت مجری جلسه درخصوص معرفی آثارش توضیح داد:«این کارها به من سفارش داده نشده بود و من دوست داشتم که درباره سردارهای جنگ کاری انجام بدهم. همیشه این حسرت برایم وجود داشت که چرا ما چهره‌های واقعی از آنها نشان نداده‌ایم. معمولا کارهای سفارشی که به زندگی این عزیزان می‌پردازد، بسیار سطحی هستند و نگاه روزمره‌ای به آنان دارند. در حالی که من دوست داشتم با نگاه خودم به سراغ زندگی آن‌ها بروم.»

او در ادامه گفت که از اول قصد نداشته زندگی این دو شخصیت را در غالب انیمیشن بسازد، بلکه ابتدا به سراغ مستند‌سازی رفته است و بعد از آنکه مطلع شده گروهی مستند‌ساز در حال ساخت کاری درباره شهید باقری برای تلویزیون هستند از این‌کار منصرف شده است. چراکه معتقد است آن کار بسیار درخشان و قوی ساخته شده و او نمی‌تواند کاری بهتر از آن ارائه دهد.

میرکریمی سپس افزود:«برای همین به دنبال قالبی می‌گشتم تا در آن بتوانم در کمترین زمان، قصه‌ام را با ریتم تندتری تعریف کنم. چون احساس می‌کنم در این دوره تحمل شنیدن قصه‌های بلند کم شده است.»

کارگردان «به همین سادگی» به دنبال یافتن جواب این سوال که «آیا می‌شود قالبی یافت که در آن قصه‌ را هم با ایجاز تعریف کرد و هم به لایحه‌های پنهان شخصیت طوری پرداخت که بیننده را با او همراه سازد»، به کمیک استریپ/کمیک بوک رسیده بود. قالبی که می‌شود داستان‌ها را در آن خلاصه و البته تاثیرگذار تعریف کرد.

میرکریمی معتقد است کمیک بوک‌ها لحظاتی را به تصویر می‌کشند که جان کلام در آن‌ها نهفته است و این موضوع را بهانه‌ای می‌داند که سبب شد به سراغ این قالب برود.

او در ادامه این نشست نقد و بررسی گفت:«البته متاسفانه فرهنگ کمیک در کشور ما خیلی جا نیافتاده است. اما من این قالب را دوست داشتم چون می‌توانستم بیشتر چیزهایی که در سینمای رئال نمی‌شود کنترل کرد را کنترل کنم.»

البته میرکریمی به این موضوع هم اشاره کرد که او دل‌مشغولی‌هایی به خاطر رشته دانشگاهیش، گرافیک هم نسبت به انیمیشن داشته و به همین روی وارد این حوزه شده است.

انیمیشنی خیریه برای کمک به کودکان یتیم

فیلم«بابا» به کارگردانی بهرام عظیمی دومین فیلمی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این فیلم به علت این‌که در آخرین روز از جشنواره به نمایش در می‌‌آید برای حاضران در جلسه به نمایش در آمد تا بتوانند در بحث و گفت‌وگو‌ها شرکت کنند.

انیمیشن «بابا» به سفارش موسسه خیریه «مهر امام علی (ع)» در قم که به ایتام کمک می‌کند، ساخته شده است. این‌ها را عظیمی در خصوص این انیمیشن گفت و افزود:«ما می‌خواستیم یک کار بین‌المللی، جشنواره‌ای که قابلیت نمایش دادن در هر جایی را داشته باشد بسازیم. چون سفارش‌دهنده از ما می‌خواست کاری را بسازیم که مخاطبان را ترغیب به کمک به ایتام کند.»

او تاکید دارد که پول زیادی هم در این میان نبود، چراکه آن‌ها نمی‌خواستند از پول‌های اهدایی مردم به این موسسه استفاده کنند و برای همین همه‌ی عوامل تنها به گرفتن یک سوم از دستمزدهای‌شان اکتفا کرده‌اند:«ساخت انیمیشن «بابا» یک سال و نیم به طول انجامید و سفارش‌دهنده از ما می‌خواست که کودک یتیمی را به تصویر کشیم که آن‌چنان بدبخت و بیچاره نباشد. برای همین ما شخصیت مریم را با لباس‌های قشنگ نشان دادیم.»

کارگردان «تهران 1500» با اشاره به این‌که قصد داشتند داستانی ساده را تعریف کنند تا برای کودکان هم قابل فهم باشد، ادامه می‌دهد:«این کار برای من خیلی محترم است. من تمام تلاشم را برای بهتر شدن این کار انجام داده‌ام و از روز اول با تمامی عوامل قرار گذاشتیم در هر جشنواره‌ای که فیلم رفت و در آن‌جا جایزه گرفت، جایزه‌ نقدی‌اش را به ایتام اهدا کنیم.»

فردین خلعتبری، آهنگساز این فیلم هم در نشست حاضر بود و درباره ساخت موسیقی «بابا» گفت:«من بسیار به سینمای انیمیشن ایران امیدوارم. اما در رابطه با این کار باید بگویم که قرار بود نخست برای ضبط موسیقی این فیلم به استودیو برویم که در ادامه به دلایلی نشد. بهرام لطف دارد که می‌گوید موسیقی خوب است؛ اما من می‌دانم که اگر به صورت زنده اجرا و ضبط می‌شد بهتر اتفاق می‌افتاد.»

مهناز عادلی، نویسنده قصه این انیمیشن هم درباره «بابا» توضیح داد:« ما فرُم داستانی ساده و بدون پیچیدگی را برای «بابا» انتخاب کردیم چون می‌خواستیم با همه اقشار جامعه ارتباط برقرار کند. هدف ما فرهنگ‌سازی بود.»

او در ادامه اشاره کرد که:« ما به سراغ افسانه رفتیم تا از عنصر تخیل کمک بگیریم و چیزی را بسازیم که نمی‌شود در سینمای رئال آن را ساخت. برای همین آمدن فرشته‌ای به روی زمین را از شب قدر و آیه‌های قرآنی دراین‌باره الهام گرفتیم.»

زمانی که این کار به عادلی سفارش داده شده، او یک هفته بعد پدرش را از دست داد. خودش این‌ نکته را با تاثر بیان می‌کند و ادامه می‌دهد که:« البته در حال حاضر احساس می‌کنم کار بیشتر به سمت ستایش مقام پدر رفته و من فکر می‌کنم چون در آن شرایط قصه را نوشتم این اتفاق افتاده است.»

ارسال نظرات