معاون فرهنگی وزیر ارشاد در کارگروه فرهنگی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: برای گسترش‌بخشی این جشنواره پیشنهاد می‌کنم که در هر یک از ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌های کشور، کتابخانه‌ای مخصوص جشنواره امام رضا(ع) ایجاد شود.
کد خبر: ۸۵۰۴۳۲۰
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست کارگروه فرهنگی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره و سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی و رئیس این کارگروه و سایر اعضا برگزار شد.

جعفری در ابتدی این نشست گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی بنیاد ارائه و بر کیفی‌سازی این اقدامات تأکید کرد.

در ادامه، صالحی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره عنوان کرد: اقداماتی از نوع جشنواره امام رضا (ع) تاثیرات دنیوی و اخروی دارند. این جشنواره قابلیت پژوهش و بررسی دارد و اقداماتی را می‌توان جهت ارتقا و کیفی‌سازی برنامه‌های این جشنواره انجام داد.

وی ادامه داد: تاکید بر کیفیت‌گرایی به جای کمیت‌گرایی یکی از نکات قابل توجه است. برای تحقق این مساله باید داوری‌ها را جدی‌تر گرفت. این جشنواره برنامه‌های بسیاری را برگزار می‌کند و داوری‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است و در این زمینه از پیشنهادات و نظرات مدیران معاونت امور فرهنگی در داوری برنامه‌های جشنواره استفاده کرد. می‌توان با این هم افزایی به ارتقای کیفیت مسابقات جشنواره کمک کرد تا این احساس ایجاد شود که جشنواره از دوران مشق ورزی خارج شده است.

معاون امور فرهنگی با اشاره به اهمیت نظارت بر بخش‌های جشنواره امام رضا(ع) گفت:‌ اگر می‌خواهیم کیفیت‌گرایی کنیم، باید جایگاه ناظران ارتقا پیدا کند. برای این منظور نظارت باید به صورت یک فرآیند در جشنواره حضور داشته باشد و از ابتدا تا انتهای فعالیت‌ها به نظارت بپردازد.

صالحی افزود: همچنین نیازمند تشکیل یک کمیته علمی یا شورای سیاست‌گذاری در جشنواره امام رضا (ع) هستیم. شورای سیاست‌گذاری یا یک اتاق فکر برای هر یک از فعالیت‌ها ضروری است. این اتاق فکرها باید با هم‌افزایی به ارتقای این جشنواره کمک کنند.

معاون امور فرهنگی تعیین شاخص‌های داوری را یکی دیگر از اقدامات ضروری برای این جشنواره دانست و گفت: نکته دیگر درباره این جشنواره احصاء و مشخص کردن شاخص‌های سنجش است. برخی از این جشنواره‌ها عمومی هستند و با انتخاب شاخص‌ها به راحتی کار داوری و قضاوت انجام خواهد شد. همچنین تهیه یک ویراست خروجی مناسب از فعالیت‌های انجام شده در هر دوره از جشنواره، از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار باشد.

صالحی با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) گفت: جشنواره امام رضا (ع) یک جشنواره فرهنگی و ترویجی است و اطلاع‌رسانی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور می‌توان از ظرفیت اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی استفاده کرد.

وی افزود: همچنین باید با انجام بررسی و نظرسنجی از میزان تاثیرگذاری این جشنواره مطلع شویم.

صالحی با پیشنهاد راه‌اندازی کتابخانه تخصصی جشنواره امام رضا (ع) در ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها گفت: به منظور گسترش‌بخشی این جشنواره پیشنهاد می‌کنم که در هر یک از ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌های کشور، کتابخانه‌ای مخصوص جشنواره امام رضا(ع) ایجاد شود و افراد با مراجعه به این نمایشگاه‌ها از کیفیت آثار منتشر شده آگاهی پیدا کنند. این اقدام می‌تواند در گسترش و تاثیرگذاری جشنواره کمک کند.

ارسال نظرات