خبرهای داغ:
شاه امیریان
محقق و نویسنده کتاب «راز قطعنامه»:
نویسنده کتاب راز قطعنامه با بیان اینکه امام خمینی (ره) تا پیش از پذیرش قطعنامه زیر بار این کار نمی رفت گفت: امام پذیرش قطعنامه را تحمیلی می دانست، که قدرت های استکباری قصد آن را داشتند.
کد خبر: ۸۵۰۴۲۳۳
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی فارس، کامران غضنفری، پژوهشگر، محقق و نویسنده کتاب "راز قطعنامه" در آئین اختتامیه نمایشگاه یاس نبوی که در دانشگاه جهرم برپا شده بود، با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به سرکشیدن جام زهر، گفت: امام خمینی (ره) در زمان پذیرش قطعنامه و همچنین در پیام خود خطاب به مسئولان به این تعبیر اشاره کردند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) تا پیش از پذیرش قطعنامه زیر بار این کار نمی رفت، افزود: امام پذیرش قطعنامه را تحمیلی می دانست، که قدرت های استکباری قصد آن را داشتند.
 
غضنفری با بیان اینکه شرایط به جایی رسید که در ۲۳ تیر ۶۷ امام مجبور به پذیرش قطعنامه شد، بیان کرد: این امر در حالی اتفاق افتاد که چند گزارش اقتصادی، سیاسی و نظامی از طرف مسئولان به ایشان ابلاغ شد که در آن ادامه روند جنگ را با شرایط آن دوران نامطلوب و غیرقابل کنترل دانسته بودند.

وی با بیان اینکه در یکی از این نامه ها خالی بودن خزانه و نامطلوب بودن وضعیت اقتصاد کشور دلیلی برای عدم تداوم جنگ دانسته شده بود، گفت: عدم توان مقابله با دشمن و عدم استقبال مردم از اعزام به جبهه نیز از گزارش هایی بود که در جریان پذیرش قطعنامه به امام ابلاغ شده است.

این نویسنده و محقق با بیان اینکه در حالی که دولت، آن زمان حدود ۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار داشت گزارش خالی بودن خزانه را به امام می دهند، بیان کرد: در بررسی گزارش های نظامی، سیاسی و اقتصادی مشخص می شود هر سه دسته گزارش ابلاغ شده به امام، دروغ و کذب بوده است.

وی با بیان اینکه آن زمان که از لحاظ اقتصادی بدترین شرایط را داشتیم گفت: معاون وزیر نفت و نماینده ایران در اپک از ۵۶۸ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اپک خبر می دهد که در این میان ایران با ۱۳۳ میلیارددلار بالاترین میزان تولید ناخالص در میان این کشورها را داشته است.
 
غضنفری با بیان اینکه آنچه در گزارش مسئولان کشور در ارتباط با عدم استقبال از جنگ توسط مردم آمده بود، افزود: این در حالی بود که بر اساس یادداشت های باقی مانده از مسئولان وقت، در جلسه شورای عالی دفاع، روند اعزام ها را مطلوب ارزیابی کرده بودند و مقرر شده بود این امر تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به گزارش دیگر مسئولان در ارتباط با عدم توان مقابله با حملات دشمن نیز گفت: این در حالی بود که چند روز پس از اعلام رسمی قطعنامه و در حالی که عراق خرمشهر و آبادان را محاصره کرده بود با ابلاغ پیام امام خمینی (ره) به فرمانده هان سپاه، نیروهای عراقی در کمتر از ۴۸ ساعت با شدت فشارها توسط رزمندگان اسلام فرار را بر قرار ترجیح داده و عقب نشینی کردند.
 
نویسنده کتاب "راز قطعنامه" با بیان اینکه بعضی آقایان که روحیه خود را باخته و جا زده بودند، این گزارش ها را به امام تحویل داده بودند، گفت: یک دیپلماسی پنهان در پشت صحنه عرصه جنگ اعمال می شود و یک ماه پیش از پذیرش قطعنامه و بدون اجازه امام، آمادگی ایران را برای این کار اعلام می کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار