نخستین جلسه شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و مسائل گوناگون جشنواره هفدهم و دفتر نمایش‌های آیینی و سنتی در آن بررسی شد.
کد خبر: ۸۵۰۴۰۱۴
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،نخستین جلسه شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، یکشنبه 17 اسفند، با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و مسائل گوناگون جشنواره هفدهم و دفتر نمایش‌های آیینی و سنتی در آن بررسی شد.

علی مرادخانی، مباحث فکری را از عناصر مفقود شده این سال‌ها دانست و تشکیل شورای سیاستگذاری در سال 93 را به دلیل اهمیت این حوزه عنوان کرد. او همچنین به اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حکم داد.

مرادخانی ضمن تشکر از همه حاضران گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، حوزه هویتی ما را شامل می‌شود و از این روست که هر چقدر به غنای محتوایی و تئوریک جشنواره توجه شود در دیگر ابعاد هم تاثیرگذار خواهد بود.

معاون هنری وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد که با تشکیل شورا و کمیسیون‌های مربوطه، این جشنواره کیفیت اجرایی و محتوایی خوبی داشته باشد.

مهدی شفیعی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی نیز بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و فعال کردن استان‌های مختلف در برگزاری جشنواره تاکید کرد و گفت: مسأله دیگری که طی یک ماه اخیر از سوی معاون هنری وزیر پیگیری شده، مسأله تاسیس موزه تئاتر است. چند محل دیده و بررسی شده که امیدوارم امسال صاحب موزه تئاتر بشویم.

شفیعی با تاکید بر این‌که تعزیه و نمایش‌های سنتی جزو میراث در معرض خطر هستند، گفت: از همه دوستان می‌خواهم که مسأله ثبت جهانی تعزیه و ثبت بنیاد تعزیه در میراث فرهنگی را با هم و به صورت جدی پی‌گیری کنند.

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر نیز با اشاره به تاثیر آدم‌ها و زمانه خودشان بر تئاتر سنتی گفت: باید مبانی و الگوها حفظ و از آن تکنیک‌های قدیم برای اجراهای امروز بهره‌جویی شود.

او شکل‌گیری کارگاه‌های آموزشی با شیوه استاد ـ شاگردی را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: کارکردن عملی با استاد برای بچه‌ها خیلی موثر است چون آموخته‌های ما در این هنر آموزش شفاهی نیست.

نصیریان همچنین توجه جدی وزارت ارشاد را به ادبیات کهن پارسی و به‌ویژه شاهنامه خواستار شد.

در ادامه جلسه، محمود عزیزی به تلاش‌هایی که برای تاسیس موزه شده، اشاره و تاکید کرد که بخش‌هایی همچون پژوهش‌های بین‌المللی، تعلیم دانشجو و ثبت و ضبط آثار، در آیین‌نامه‌ای که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به ثبت جهانی نوروز و تعزیه و تلاش‌های بین‌المللی، گفت: با موزه، هم شغل آفریده‌اید و هم ارزش‌های معنوی و هنری را حفظ کرده‌اید.

ایرج راد نیز با بیان این که «از روزی که تئاتر فرنگی به ایران آمد، آن‌چه داشته‌ایم را کنار گذاشته‌ایم» گفت: اگر تئاتر سیر تکاملی خود را طی می‌کرد، امروز دارای تئاتر ملی بودیم.

او توجه به توریسم فرهنگی و تحقیق و پژوهش برای کشف و تبیین ساختارهای ویژه نمایش آیینی ایرانی را پیشنهاد داد.

سیدمحمد بهشتی، عضو دیگر این شورا، ایجاد نهادی که به طور مداوم به تئاتر آیینی و سنتی بپردازد را پیشنهاد کرد و اکتفا کردن به یک جشنواره دوسالانه را کافی ندانست. او نمایش‌های آیینی را به اندازه زبان در تداوم فرهنگ ایرانی موثر دانست و تاکید کرد: ما در سازمان میراث فرهنگی، موزه‌ها را زنده می‌دانیم. نفس فرهنگی و دلالت فرهنگی موزه‌ها را زنده می‌کند. با نگاه موزه‌ای دلالت‌های جدی و عمیق فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد و ما هم در پژوهشگاه میراث فرهنگی، آمادگی همراهی در این زمینه را داریم.

کاظمی، مشاور اقتصادی وزیر هم ضمن ارزیابی جنبه‌های مالی برگزاری این جشنواره، درخواست کرد ضعف‌ها و آسیب‌های جشنواره شناسایی شود و در سمینار بین‌المللی تئاتر آیینی و سنتی از مهمانانی دعوت شود که در کشورشان تجربه حفظ گونه‌های نمایش سنتی را داشته‌اند. او به حضور سایر رسانه‌ها در این جشنواره هم اشاره کرد.

در بخش دیگری از این جلسه، اردلان، خلاصه‌ای از روند برگزاری سمینار و دستاوردهایی همچون انتشار کتاب خلاصه مقالات و راه‌اندازی جایزه جلال ستاری را ارائه کرد.

صالح‌پور نیز اهمیت ساخت خانه نمایش‌های ایرانی را مطرح و درخواست کرد که مرکز نمایش‌های آیینی و سنتی شهرداری که با گذشت یک سال از افتتاح، بی‌مصرف مانده، در اختیار کانون قرار بگیرد.

در ادامه، ایرج نعیمایی به کاستی‌های نظام آموزش تئاتر در این زمینه پرداخت و تاکید کرد که روی خاستگاه اندیشه‌گی و مردم‌شناسی نمایش‌های سنتی باید کار شود.

قلی‌نژاد،مشاور ریاست سازمان میراث فرهنگی نیز درباره موزه تئاتر، بر طراحی مجموعه‌ای که آموزش، معرفی، حفاظت و نگهداری را شامل بشود تاکید کرد و گفت: اگر این برنامه تدوین شود پایگاه ملی و منطقه‌ای دارد. جشنواره از جمله اهداف آن می‌شود و نه محلی برای ملاقات.

در پایان جلسه، داود فتحعلی‌بیگی و محمدحسین ناصربخت نیز گزارشی از عملکرد کانون نمایش‌های سنتی، شانزده دوره جشنواره و توانمندسازی جوانان در این حوزه ارائه کردند.

در این جلسه، علی نصیریان، رییس شورای سیاستگذاری جشنواره هفدهم، در حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد و مهدی شفیعی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، حکم دبیری جشنواره هفدهم را به داود فتحعلی‌بیگی اعطا کرد.

سیدمحمد بهشتی، قلی‌نژاد،  کاظمی، ایرج نعیمایی، محمود عزیزی، اردشیر صالح‌پور، ایرج راد،  حمیدرضا اردلان، محمدحسین ناصربخت، پیمان شریعتی و ندا انتظامی، در این جلسه شرکت داشتند.

ارسال نظرات