نقدی:

3 هزار میلیارد تومان بودجه برای تحقیقات کشور در سال آینده اختصاص یافت

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه سه هزار میلیارد تومان برای تحقیقات در سال آینده اختصاص داده شده است، گفت: با توجه به نیروی انسانی و تجیهزات خوب با این بودجه می‌توانیم کارهای علمی بسیاری انجام دهیم.
کد خبر: ۸۵۰۳۵۱۱
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹


به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بسیج علمی کشور در دانشگاه صنعتی شریف گفت: داستان غم‌انگیز استعمار از پیشرفت علمی کشورهایی آغاز می‌شود که پایه‌ای از تقوا ندارند و علم را به ابزار جاسوسی برای تفرقه‌افکنی و ابزار رسانه‌ای برای تحقیر حرکت‌های آگاهی‌بخش و ذلت‌پذیر کردن ملت‌ها تبدیل کرده‌اند.

وی افزود: آنها علم را به فناوری‌های انحصاری تبدیل می‌کنند که با قیمت‌های گزاف و سرسام‌آور به کشورها ارائه داده و ثروت‌های کلان باد آورده را نصیب خود کنند که این زنجیره بدبختی استعمار امروز گریبان بشریت را گرفته است و نجات از این خفقان و فساد بین‌المللی در گرو این است که علم در مدار خود و در دست انسان‌های با معنویت قرار گیرد تا این ابزار قدرت در راستای کمک به بشریت به کار گرفته شود.

نقدی ادامه داد: به جز این مسائل به عرصه دیگر نمی‌توان امید بست که محور حرکت بشریت تغییر کند، آنچه برتری علمی نیروهای معنوی را تضمین می‌کند همین است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: نعمت بزرگ ما رهبری دانشمند است که مکرر در مورد حرکت علمی توصیه می‌کنند، البته گام‌های بلند غیرقابل انکار برداشته شده و امروز شتاب علمی کشور یک شتاب چشمگیر و خیره‌کننده است که موجب حسادت مستکبران و احساس خطر آنها شده است.

وی اضافه کرد: دشمنان وحشت دارند که یک جریان آزادی‌خواه انسان محور به برتری علمی برسد و آنها را در جای خود بنشاند و به همین دلیل دست و پا می‌زنند که این اتفاق نیفتد.

* جایگاه بسیج در جهاد علمی

نقدی با بیان اینکه بسیج باید در میدان علمی نقش‌آفرینی کند تا کارها سریع‌تر و بهتر انجام شود، گفت: بسیج نمی‌خواهد جای دانشگاه و پژوهشگاه را بگیرد یا کار موازی انجام دهد،‌ از نظر پروژه تحقیقاتی مشکلی نداریم ولی با ارزش افزوده سرریز بلااستفاده مواجهیم و پروژه‌هایی داریم که تجاری‌سازی نمی‌شود و از طرف دیگر در عرصه نیازمندی‌های ملی هم مشکلاتی داریم که حل نشده است که بسیج باید در این زمینه‌ها وارد شود.

وی مدیریت دانش را مشکل اصلی در عرصه علم برشمرد و گفت: اگر مشکل مدیریت در چرخه علم، فناوری، صنعت و بازار حل شود قطار علمی کشور با سرعت قابل قبول حرکت می‌کند.

نقدی ادامه داد: 3 هزار میلیارد تومان بودجه برای تحقیقات در سال آینده لحاظ شده است که با توجه به نیروی انسانی و تجهیزاتی که داریم کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم، ما تجهیزاتی داریم که در هفته دو ساعت هم از آن استفاده نمی‌شود.

نقدی افزود: ارتقای علمی بسیجیان و ایجاد شور و نشاط در مردم برای علم‌آموزی بسیار مؤثر است، تمام مسائل عمده هسته‌ای، ماهواره، سلول‌های بنیادی، پیشرفت‌های پزشکی و دارویی مربوط به نیروهای بسیجی و جهادی است و کمتر افرادی وجود دارند که بدون تفکر بسیجی به این پیشرفت‌ها رسیده باشند.

وی ادامه داد: تشویق نیروهای بسیجی به حضور در صحنه‌های علمی دستاورد خود را داشته است ولی در بسیج علمی باید کار سازمان‌یافته با برنامه انجام دهیم.

نقدی گفت: در سال‌های اول انقلاب دستاوردهای نیروهای علمی ربطی به تخصص آنها نداشت، کشورهای 5+1 گروه‌های تروریستی را ایجاد کردند ولی دانشمندان ما حتی در عرصه‌های غیرتخصصی حماسه آفریدند بنابراین دانشمندان ما در عرصه‌های تخصصی خودشان می‌توانند موفق‌تر باشند.

وی با طرح این سؤال که چرا در عرصه اقتصاد بسیج غایب است، گفت: اقتصاد مقاومتی حضور بسیج در عرصه علمی است و باید حضور یابیم.

وی افزود: 200 هزار ورودی دکترا یعنی 200 هزار کارشناسی ارشد که خود را در حد دکترا می‌بینند و پایان‌نامه ارائه دادند پس چرا مشکلات حل نمی‌شود.

نقدی اضافه کرد: اگر به جای یک میلیون صادرات بشکه نفت، محصول تمام شده در ایران تولید کنیم مشکل بیکاری حل می‌شود، وزارت نفت قطعاتی را وارد می‌کند که همین الان می‌توانیم 60 درصد آنها را در کشور تولید کنیم که در این صورت بسیاری از مشکلات بیکاری حل می‌شود.

 

وی افزود: مشکل هماهنگی قشرهای دانش‌محور باید حل شود تعصبات قشری در بسیج باید کنار گذاشته شود به طوری که حتی ارتباط با بسیج صنعتی نیز شکل بگیرد تا پایان‌نامه‌ها را به سمت نیاز کشور ببریم.

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: در چند کیلومتری دانشگاه کارخانه‌هایی خوابیده است و دانشجویان احساس می‌کنند کار برایشان وجود ندارد و باید به کشورهای دیگر بروند.

 

وی با بیان اینکه بسیج باید در عرصه علمی چابکی عرصه‌های دیگر را داشته باشد، گفت: بسیج در عرصه نظامی بسیار فعال است و در عرصه جهادی و فرهنگی نیز بسیار پرسرعت عمل می‌کند که باید در عرصه ملی هم به این صورت باشد.

 

نقدی با تقدیر از تولایی رئیس سابق سازمان بسیج علمی گفت: تولایی درگیر کارهای علمی مهم است و باید برای آن کارها فراغت زمان داشته باشد.



- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931217000515#sthash.IGxWBSzk.dpuf

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931217000515#sthash.IGxWBSzk.dpuf

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931217000515#sthash.IGxWBSzk.dpuf
ارسال نظرات
آخرین اخبار