ابراهیمی‌ترکمان در بازدید از دانشگاه مختومقلی ترکمنستان مطرح کرد

اعلام آمادگی ایران برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ترکمن

‌رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان با سفر به ترکمنستان از دانشگاه مختومقلی فراغی بازدید و بر توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی تأکید کرد.
کد خبر: ۸۵۰۳۴۸۷
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، ‌رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که بنا به دعوت وزیر فرهنگ ترکمنستان جهت افتتاح «روزهای فرهنگی ایران» در ترکمنستان، به عشق‌آباد سفر کرده است، از دانشگاه مختومقلی فراغی بازدید و با ریاست این مرکز علمی و جمعی از اساتید و دانشجویان زبان فارسی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که با هماهنگی‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان صورت گرفت، خان مراداف، «رئیس دانشگاه مختومقلی فراغی» ضمن استقبال و تشکر از سفر ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ترکمنستان و شرکت در افتتاح «روزهای فرهنگی ایران» به تشریح تاریخچه‌ای از این دانشگاه و اهمیت زبان فارسی پرداخت.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز ضمن تشکر از میهمان‌نوازی مقامات ترکمنی و قدردانی از رئیس جمهور ترکمنستان به دلیل فراهم کردن شرایط لازم در راستای هرچه بهتر برگزار شدن «روزهای فرهنگی ایران» به قدمت روابط علمی و فرهنگی ایران و ترکمنستان و همچنین، وجود آثار و میراث مشترک فرهنگی، هنری و اهمیت زبان فارسی اشاره کرد.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به میراث فرهنگی ترکمنستان و شناخت شخصیت‌های ترکمنستان، نظر اساتید و دانشجویان فارسی را جلب و جذب کرد.

لزوم توسعه بیش از پیش روابط فرهنگی ایران و ترکمنستان

وی با بیان اینکه شخصیت‌های فرهنگی، علمی و هنری ایران و ترکمنستان برای هر دو کشور، قابل احترام است، مباحثی در رابطه با اجرای فعالیت‌های علمی در حیطه «مختومقلی‌ شناسی» و «ترجمه دیوان کامل مختومقلی فراغی» به زبان فارسی ارائه کرد.

ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر توسعه روابط فرهنگی به عنوان وظایف اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ویژه رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان، گفت: در چند سال اخیر بالاخص پس از اعزام رایزن جدید به ترکمنستان، تمام فعالیت‌های این نمایندگی، فرهنگی و علمی بوده و خواهد بود.

وی تأکید کرد: ما به دنبال توسعه روابط فرهنگی هستیم، زیرا خواه‌ناخواه دو کشور همسایه هستیم که هزار و 300 کیلومتر مرز مشترک داریم و در راستای توسعه روابط فرهنگی، علمی و همکاری‌های علمی و فرهنگی به ملت‌هایمان خدمت و پلی که توسط پدران و نیاکان ما ایجاد شده را تقویت کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: هر فعالیتی که انجام دهیم ، در راستای توسعه و ارتقای روابط فرهنگی و علمی خواهد بود.

آماده برگزاری دوره‌های آموزشی و اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان ترکمن هستیم

وی با اشاره به برگزاری «دوره دانش‌افزایی کوتاه‌مدت و بلندمدت»، گفت: ما آماده‌ایم تا برای اساتید دانشگاه مختومقلی دوره دانش‌افزایی کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار کنیم؛ همچنین، آمادگی لازم را برای اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان این دانشگاه و اعزام اساتید برای دانش‌افزایی به ترکمنستان را داریم.

ابراهیمی ترکمان در بخش پایانی سخنان خود در رابطه با آموزش زبان ترکمنی، اظهار کرد: ما هم دوست داریم تا فضایی برای آموزش زبان ترکمنی برای ایرانیان به ویژه ترکمن‌های ایران در دانشگاه ترکمنستان فراهم شود.

این دیدار همراه با بازدید رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از موزه «مختومقلی فراغی» و اهدای هدایای وی اعم ‌از مکتوبات فرهنگی در زمینه «زبان و ادبیات فارسی»، «فرهنگ لغت دو زبانه» و «منشورات رایزنی فرهنگی ایران» و «دیوان نفیس شمس تبریزی» به رئیس دانشگاه مختومقلی، پایان یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار