با نظر به اندیشه وحدت اسلامی اربکان صورت می‌گیرد
نشست تخصصی «بررسی اندیشه‌های مرحوم نجم‌الدین اربکان»، نخست‌وزیر اسبق ترکیه از سوی «مرکز بین‌المللی فردایی بهتر» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۳۱۹۸
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،نشست تخصصی بررسی اندیشه‌های اربکان با حضور محمدرضا باقری، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و از آشنایان نزدیک اربکان و آقای رمضان بورسا، از اعضای حزب سعادت ترکیه و شاگرد اربکان برگزار خواهد شد.

هدف از این نشست بررسی اندیشه وحدت اسلامی و لزوم همکاری‌های اسلامی از منظر نجم‌الدین اربکان بنیان‌گذار جریان اسلام‌گرایی در ترکیه نوین است.

این نشست با همکاری مشترک مرکز بین‌المللی فردایی بهتر و کانون اندیشه جوان روز یکشنبه 17 اسفند از ساعت 15 الی 17 در کانون اندیشه جوان واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان وصال شیرازی، کوی بهنام، پلاک 19 برگزار خواهد شد.

نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر اسبق ترکیه و زاده شهر سینوپ ترکیه بود. وی در دانشگاه استانبول در رشته مکانیک دانش‌آموخته شد و در دانشگاه آخن آلمان دکترا گرفت. وی پس از اینکه به ترکیه بازگشت به درجه پروفسوری دست یافت. از سال 1969 عملاً وارد عرصه سیاسی شد و ابتدا به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد و احزابی چون حزب نظام ملی را در سال 1970، «حزب سلامت ملی» در سال 1973 و حزب رفاه را در سال 1987 تاسیس کرد. حزبی که از طریق آن در سال 1996 به قدرت رسید و به عنوان نخست وزیر ترکیه انتخاب شد. اربکان در سال 1997 پس از کودتا علیه دولتش مجبور به ترک قدرت شد. وی در فوریه سال 2011 در سن 85 سالگی درگذشت. نقش اربکان در بازسازی اندیشه دینی در ترکیه و ورود جریان های اسلامی به سیاست ترکیه، نقشی منحصر به فرد است.

ارسال نظرات