خبرهای داغ:
رئیس قوه قضائیه:

فعالیت در عرصه معارف دینی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه فعالیت در عرصه معارف دینی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز است، گفت: موسوعه شهید ثانی در حقیقت مقدمه و وسیله‌ای برای این هدف بزرگ به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۵۰۲۹۶۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از «موسوعه شهید ثانی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در این موسوعه کتاب‌های مهم شهید ثانی هم وجود دارد، اظهار کرد: نسبت به گذشته که مجموعه‌های منقح و خوبی در ارتباط با شهید ثانی منتشر شده بودند هم مزیت‌های زیادی را در این موسوعه شاهد هستیم.

وی افزود: طلاب و محققان نسل جدید باید قدردان این فرصت باشند که مجموعه‌ای شکیل و نفیس از کتاب‌های شهید ثانی در اختیارشان قرار گرفته است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه فعالیت در عرصه معارف دینی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز است، گفت: موسوعه شهید ثانی در حقیقت مقدمه و وسیله‌ای برای این هدف بزرگ به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در جهانی زندگی می‌کنیم که همه مردم به اسلام و معارف دینی توجه دارند و به همین دلیل کار اجتهادی در مورد مفاهیم اسلامی کاملا ضروری است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به اینکه هویت ما در گرو آثار علمی و دینی بزرگان است، خاطرنشان کرد: در حقیقت اگر از این آثار غفلت کنیم از خودمان غافل شده‌ایم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در دنیای امروز به اسلام و جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای می‌شود، عنوان کرد: آنچه از کتاب و سنت به آن می‌رسیم سخنی است که باید در سطح بین‌المللی هم مطرح شود.

وی افزود: رجوع به آثار بزرگان یعنی دریافتی مبتنی بر مبانی صحیح استنباط که امری واجب محسوب می‌شود و با عنوان تفقه در دین در قرآن کریم از آن یاد شده است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به احساس نیاز به کار اجتهادی در مورد دین بیش از هر زمان دیگری گفت: در زمینه ارائه مفاهیم دینی و اجتهادی به دنیای امروز، عقب هستیم و حتی مختصات بزرگان و علمای گذشته را بر اساس سیر علمی آنها در اختیار نداریم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در این بین فقط بیان احکام عملی کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: در حقیقت باید به همه معارف دینی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به عنوان مثال احساس نیاز در قوه قضائیه نسبت به مباحث جزائی اسلام کاملا وجود دارد چه اینکه برخی اساتید در دانشگاه‌ها مدام در ذهن دانشجویان این مطلب را وارد می‌کنند که قوانین جزائی اسلام کارآمد نبوده و کاری از دنیای امروز پیش نمی‌برد و حتی ممکن است قضات آینده ما هم شاگرد همین افراد باشند.

وی ادامه داد: امروز مدعیان روشنفکرمآب عنوان می‌کنند معارف دینی از ابتدا تا انتها مصرف‌کننده بوده و تولیدکننده نیستند و این سخن به نفی قرآن و سنت به عنوان منابع دینی می‌انجامد، بنابراین باید با این گونه شبهات با دقت و ظرافت پاسخ گفت.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه همین روشنفکرمآب‌ها در قضیه کاریکاتورهای موهن علیه حضرت محمد (ص) هم گفتند آزادی بیان حق توهین‌کنندگان بوده است، گفت: در حقیقت آنها فقط با این استدلال که رسم‌کنندگان کاریکاتور مکلف به چنین کاری نبوده‌اند از آنها می‌خواهند که این کار را نکنند ولی سوال اینجاست که آیا انسان می‌تواند برای خود نسبت به امور باطل هم حقی قائل باشد؟

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه تفقه در دین از نظر عقل و دین و بر اساس قرآن و روایات واجب است، تصریح کرد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که مقتضای توسعه تفقه در دین، ابزارهای آن هستند که از نظر فیزیکی کتب و مقالات را می‌توان نام برد ولی مهمتر از آن روش تحقیق و استنباط است که بدون آن نمی‌توان فروعات زیادی را هم استخراج کرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه آن حجم از کاری که در مورد فروعات عملی در فقه صورت گرفته در مورد اخلاق مشاهده نمی‌شود در حالی که اخلاق آسان‌تر از فروعات عملی نیست.

آملی‌لاریجانی افزود: به نظر من اصول متورم نشده و برخی مسائل که گفته می‌شود زائد هستند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم کاربرد دارند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه با روش‌های فعلی نمی‌توانیم پاسخ‌های روشنی به نیازهای جوامع مختلف به ویژه در دنیای امروز بدهیم، خاطرنشان کرد: لازم است در روش‌ها و استنباط‌ها به رشد و تعالی برسیم.



ارسال نظرات