مستند «سردار اروند» روایتی است از دوران مختلف زندگی شهید حسن یزدانی که از شبکه افق پخش خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۰۲۸۱۶
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از غواصانی که با عبور از اروند، ایده اصلی طرح عملیات والفجر 8 را به وجود آورد حسن یزدانی بود؛ حسن یزدانی در سال 1348در کرمان متولد شد ولی در سال 59 به قم مهاجرت کرد و البته یک سال بعد مجددا به کرمان بازگشت.

حضور در واحد اطلاعات عملیات در جبهه های نبرد حق علیه باطل نخستین تجربه جنگی او محسوب می شود و همچنین به عنوان مسئول محور اطلاعات شناسایی هم در جبهه ها منصوب شد؛ در عملیات والفجر 8 نیز توانست حماسه 30 بار عبور از اروند را با تمام مشکلاتی چون سرعت آب، سردی هوا در زمستان، جزر و مد آب و مشکلات دیگر خلق کند.

سرانجام در 24 بهمن ماه سال 1364 سنگر اطلاعات مورد حمله بمب شیمیای دشمن قرار گرفت و حسن یزدانی هم که بیرون از سنگر حضور داشت وقتی خبر حمله را شنید فورا خود را به محل رساند و جوان مردانه ماسک خود را به صورت دوستانش زد و خود مورد آسیب قرار گرفت و 11روز بعد در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد به فیض شهادت نائل شد.


«عبور» عنوان کتابی است در رابطه با خاطرات شهید حسن یزدانی که مستند «سردار اروند» بر اساس آن ساخته شده است؛  این مستند در حقیقت بخش هایی از کودکی، نوجوانی و دوران دفاع مقدس را در مورد این شهید روایت می کند.

فیلم روایت زندگی و شهادت اوست از زبان خانواده و همرزمانش؛ در قسمت هایی از فیلم تصاویری از لحظات پیش از شهادت او نمایش داده می شود.

معین ایرانپور کرمانی کارگردانی مستند «سردار اروند» را بر عهده داشت؛ مستندی که ساعت 22.30 روز چهارشنبه 13 اسفند و تکرار آن روز بعد ساعت 13:30 از شبکه افق پخش خواهد شد.

ارسال نظرات