کد خبر: ۸۵۰۲۳۸۶
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،ابوالقاسم حکیمی‌پور  با اشاره به ایجاد شبهه در رابطه با تورم صفر درصدی در بهمن اظهار کرد:‌ رئیس‌جمهوری اخیراً تورم بهمن را صفر درصد اعلام کرد و در ادامه معاون اول رئیس‌جمهوری نیز کسانی را که به تورم صفر درصدی شک و شبهه  وارد کردند، بی‌سواد قلمداد کرد.

وی تصریح کرد:  اولاً این که، آن چیزی که آقای رئیس‌جمهوری در رابطه با تورم صفر درصد مطرح کرد شاخص ماهانه قیمت است نه تورم و حتی تورم نقطه به نقطه هم که مطرح است، از سال 1980 به این سو به هیچ وجه در هیچ کتاب اقتصادی چیزی به این نام نداریم.

این اقتصاددان با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه از اواخر دولت قبل مطرح شد، بیان کرد: این یک نوع بازی سیاسی با عدد و رقم اقتصادی است، به‌عنوان مثال می‌گویند تورم این ماه نسبت به ماه قبل 5درصد بوده و مردم تصور می‌کنند که تورم ایران 5درصدی است، در حالی که چنین چیزی نیست.

وی تأکید کرد: به هیچ وجه نه در صندوق بین‌المللی پول نه در بانک جهانی و نه هیچ کتاب اقتصادی تورم نقطه به نقطه نداریم. بنابراین دولت یک نوع بازی سیاسی با اعداد و رقم اقتصادی شروع کرده برای آنکه موفقیت خودش را در امر مبارزه با تورم نشان دهد.

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه تورم بهمن چیزی حدود 16.5 درصد بوده است، بیان کرد: تورم نقطه به نقطه و صفردرصدی نداریم، آن چیزی که مطرح شده نوسانات نرخ تورم نسبت به ماه قبل است. این مسئله نیز در هیچ کتاب اقتصادی نیامده است، چون نداریم بنابراین جعلی و غیرواقعی است.

وی ادامه داد: توقع اساتید دانشگاه از رسانه‌های جمعی این است که به این گفته‌های دولت بها داده نشود و روی تعاریف علمی اقتصادی یعنی تورم مطرح سالانه بروند.

حکیمی‌پور یادآور شد: دانشجوی سال اول اقتصاد می‌داند یا تورم نشئت گرفته از عرضه و تقاضاست که بیشتر به نوسانات نرخ ارز برمی‌گردد، یعنی هرچه واردات بیشتر باشد قیمت تمام‌شده کالا و خدمات افزایش می‌یابد و تورم عرضه داریم. زمانی تورم عکس قضیه است، یعنی تورم تقاضاست و عرضه کم است، مانند زمان جنگ که دولت مجبور به جیره‌بندی یا توزیع کوپن می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌علت اینکه تولید در جامعه نبود تقاضا بالا رفت و عرضه کم بود تورم به وجود می‌آید. این مسئله در همه کتاب‌های اقتصادی نوشته شده و چیز تازه‌ای نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آن چیزی که باعث بی‌اعتمادی جامعه به آمار و ارقام شده، اعلام آمار تورم از سوی دولت مبنی بر کاهش 24درصدی تورم است. تورم در روزهای آخر دولت قبل به بالای 40 درصد رسیده بود و دولت فعلی اعلام می‌کند تورم فعلی روی 16 درصد است.

وی اظهار کرد: دو مرکز آمار اقتصادی را اعلام می‌کنند؛ بانک مرکزی و مرکز آمار ایران. بانک مرکزی  سازمانی است که متولی اجرای سیاست‌های پولی کشور است. مرکز آمار ایران نیز به سازمان مدیریت وابسته است. معمولاً در همه کشورهای جهان سازمانی آمار را ارائه می‌دهد که وابستگی به دولت ندارد، مانند مؤسسه گالوپ که به هیچ وجه به دولت وابسته نیست و آمار تقریباً بهینه‌ شده‌ای را منتشر می‌کند.

حکیمی‌پور در عین حال گفت: متأسفانه آمار منتشر شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی با هم متناقض است. به‌اعتقاد اقتصاددانان بسیاری از  آمار سیاسی است مانند آمار تورم صفردرصدی در بهمن، به‌عنوان مثال وقتی صندوق بین‌المللی پول اعلام می‌کند که ارزش پول ملی ایران 30 درصد کاهش پیدا کرده ولی از آن طرف بانک مرکزی اعلام می‌کنند نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته 2 درصد و امسال 4 درصد است در حالی که سال 91 هشت‌دهم درصد بوده است، این سؤال برای اقتصاددانان مطرح می‌شود که چگونه ارزش پول ایران 30 درصد کاهش یافته اما رشد اقتصادی هم داشته‌ایم! چگونه است که گفته می‌شود میزان بیکاری افزایش یافته اما اعلام می‌شود که رشد اشتغال هم داشته‌ایم.

پوزخند مردم به آمار تورم

این استاد دانشگاه با بیان "بین مردم بروید و بگویید دولت گفته تورم صفر درصد است ببینید آنها چه عکس‌العملی دارند"، افزود: این‌گونه آمارها باعث انتقاد جامعه علمی و پوزخند مردم می‌شود. این پوزخند‌ها نیز یعنی عدم اعتماد مردم به خط‌مشی‌گذاران و تیم اقتصادی دولت.

حکیمی‌پور تصریح کرد: وقتی با شما (رسانه‌ها) مصاحبه می‌کنم ناامیدم، سؤال اینجاست: رهیافت این همه مصاحبه‌ها چیست؟ در همه کشورها از مصاحبه‌ها بهره‌هایی را می‌گیرند و به‌عنوان خط‌مشی اقتصادی جهت مطالعه به دولت ارائه می دهند. ولی متأسفانه در دولت فعلی چنین رهیافتی را نمی‌بینیم و اقتصاددانان را به بیسوادی و کج‌اندیشی متهم می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اشتباه اساسی دولت فعلی در یک سال اخیر این است که فقط یک آلترناتیو دارند یعنی اقتصاد ایران زمانی سروسامان می‌گیرد که مشکل سیاست خارجی (تحریم‌ها) را حل کنیم. این اشکالی ندارد و باید مشکلات سیاست خارجی را حل کنیم و تعامل داشته باشیم. باید در انرژی هسته‌ای به تفاهم برسیم اما وقتی فقط یک آلترناتیو داشته باشیم تحریم‌ها که کم نشد، هیچ آلترناتیو دیگری ندارید.

وزیر اقتصاد 14 ماه به دولت قبل انتقاد کرد

این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد:‌ دولت در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی چه اقدامی انجام داده است؟ هیچ‌کاری انجام نشده البته به‌صورت سمبلیک سمینارهایی برگزار شده و فقط حرف و شعار بوده است. احساس می‌کنم خط‌مشی‌گذاران اقتصادی دولت از بافت هماهنگ برخوردار نیستند. وزیر اقتصاد تقریباً 14 ماه به دولت قبلی انتقاد کرد که این‌قدر تورم و رکود داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه هیچ راهکار اقتصادی ارائه نشده است، تصریح کرد:‌ وزیر اقتصاد می‌گوید سود تسهیلات را پایین بیاوریم اما رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید دستوری نمی‌شود، این یعنی وجود یک نوع عدم‌تجانس. دولت هنوز یارانه‌ای خودش به تولید و صنعت نداده است (1200 میلیارد تومان) ولی توقع داریم تولید شکوفا شود.

حکیمی‌پور گفت: بورس برای این سقوط کرد که سود 22درصدی پرداخت می‌شود و در این‌صورت دیگر کسی نمی‌آید در صنعت و تولید سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: احساس می‌کنم خط‌مشی‌گذاران اقتصاد کشور دارای دیدگاه یک‌جانبه‌نگر هستند. در صنعت دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، علاوه بر اینکه در خصوص نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص واردات و قاچاق هیچ‌کاری نشده است.

وی با بیان اینکه قاچاق ضربه هولناکی به تولید داخلی وارد می‌کند، تصریح کرد: واردات قاچاق سالانه 20 میلیارد دلار معادل یک‌سوم بودجه عمرانی کشور است. از این جهت دولت باید به‌طور شفاف در این زمینه کار کند. همچنین بیش از یک سال است که برای قطع یارانه اقشار ثروتمند فشار می‌آید اما وزیر اقتصاد می‌گوید: نمی‌توانیم کاری در این زمینه انجام دهیم.

وی اظهار کرد:‌ کارشناسان اقتصادی پیشنهاد داده‌اند که یارانه افرادی که خلاف مالیاتی دارند قطع شود اگر این کار انجام شود 40هزار میلیارد تومان به جیب دولت می‌رود و همین مبلغ را به تولید بدهند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه به تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص ضریب جینی اشاره کرد و افزود:‌ ضریب جینی نشان دهنده توزیع عادلانه درآمدها در جامعه است، این عدد بین صفر تا یک است هرچه این عدد به‌سمت صفر گرایش داشته باشد نشان از توزیع عادلانه درآمدهاست. بانک مرکزی ضریب جینی را 36صدم درصد  و مرکز آمار آن را 39صدم درصد اعلام کرده است. اگر آمار بهینه‌شده‌ای را نداشته باشیم تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با ریسک بسیار بالایی انجام می‌شود. بنابراین به دولت توصیه می‌کنم ابتدا واحد منسجم آماری ایجاد شود که آمار اقتصادی بهینه را ارائه دهد.


 منبع: تسنیم

ارسال نظرات