خبرهای داغ:
پیام حضرت آیت الله العظمی سبحانی به کنگره ی بین المللی جهاد عشایری خوزستان؛
جهاد در راه صیانت وطنِ اسلامی از دستبرد بیگانگان، یک وظیفه دینی و الهی است، و از نظر روایات یکی از در های بهشت به شمار می رود.
کد خبر: ۸۵۰۲۳۰۹
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، پیام مرجع بزرگوار تشیع حضرت آیت الله العظمی سبحانی به کنگره ی بین المللی جهاد عشایری خوزستان در ادامه می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

عشایر غیور، یا دژهای شکست ناپذیر کشور

جهاد در راه صیانت وطنِ اسلامی از دستبرد بیگانگان، یک وظیفه دینی و الهی است، و از نظر روایات یکی از در های بهشت به شمار می رود، آن جا که امیرالمومنین علیه السلام در این مورد می فرماید: « إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ُ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ » از کلام مولی الموحدین علیه السلام استفاده می شود: جز اولیاء الهی برای همگان، توفیق ورود از این باب الله نیست.

بر خلاف اندیشه غربی ها، آن چه که در اسلام وارد شد، جهادِ در راه خداست. یعنی کوشش در نشر ارزش ها و سعی در حفظ نوامیس اسلام، و جلوگیری از سلطه بیگانگان بر سرنوشت مسلمانان.

تاریخ ایران زمین یک مساله را به صورت قطعی روشن ساخته است و آن این که در هر زمانی که دشمنان دست تطاول برآن دراز نموده اند، عشایر غیور کشور در خط مقدم دفاع بوده اند و دست رد بر سینه بیگانگان زده اند.

سرزمین خوزستان، سرزمین نفت خیز و دارای ذخایر ارزشمندی است، که پیوسته مطمح نظر بیگانگان بالاخص پیر استعمار انگلستان بوده است، و پیوسته به عناوین گوناگون در صدد ایجاد سلطه بر این منطقه می باشد و علماء و مراجع پیوسته از وجود نیرو های عشایر جان بر کف در حفظ منطقه بهره گرفته اند.

در سال 1914 میلادی، برابر 1293 شمسی منطقه خوزستان به وسیله نیرو های نظامی انگلیس اشغال شد، تا آن جا که ناوگان جنگی این کشور استعمارگر، به اهواز رسید. تنها مقاومتی که در برابر متجاوزان انگلیسی انجام گرفت، جهاد عشایر عرب خوزستانی بود. و محرک آنان بر جانفشانی، فتوای مرجع وقت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد کاظم یزدی قدس سره بود و این فتوا به وسیله روحانیون محل در میان عشایر منتشر شد و سدّی در مقابل متجاوز قرار گرفت.

البته این جان برکفان به این آسانی بر هدف مقدس خور دست نیافتند، بلکه در این راه، قربانی های ارزشمندی را تقدیم کردند که سرانجام به بیرون راندن این نیرو از این منطقه منجر شد.

اینک ما در اینجا متن تلگرام آیت الله یزدی را منعکس می کنیم که در آن، عشایر را به لزوم دفاع از سرزمین اسلامی فراخوانده است. در بخشی از این پیام آمده است:«پاسداری از کیان اسلام و دفاع با جان و مال از مرز های اسلامی در برابر یورش کافران، از اولویت بالایی برخوردار است». آنگاه به امیر آن روز خوزستان خطاب می کند که:«شما در مناطق مرزی کشور هستید حفظ آن از حمله کافران از واجبات است همان گونه که این تکلیف بر سایر عشایر آن منطقه لازم و واجب می باشد»

تاریخ 1 محرم 1333 اول آذر1293 «محمد کاظم طباطبایی».

وی به این پیام اکتفا نکرد. هیاتی از علما بزرگ نجف را به سرپرستی فرزند ارشدش سید محمد طباطبایی به منطقه اعزام کرد، تا عشایر منطقه را بر این امر تشویق و وادار کند.

این نخستین بار نیست که یک مرجع مردم را به دفاع از کیان اسلامی دعوت می کند:

در سال 1308 هجری قمری نیز مرحوم میرزای بزرگ شیرازی با فتفای تاریخی خود سلطه پیر استعمال را بر اقتصاد ایران قطع کرد. قبل از او نیز مرحوم سید محمد مجاهد مولف کتاب المناهل در تاریخ 1241 فتوای جهاد با اشغالگران شمال کشور را صادر کرد.

در این جا به نکته ای اشاره می نماییم : جوانان عزیز عرب، کلیه عشایر غیور منطقه، یکی از افتخارات شما این است که این منطقه را که دژ استوار ثقلین است، پیوسته معزّز داشته اید و پرچم ولایت را در سراسر منطقه اهتزاز در آورده اید.

اکنون دشمن از راه دیگر وارد شده است. او می خواهد به جای اشغال مرز های زمینی به مرز های ایمانی جوانان شما تجاوز کند و نعمت ولایت را از آنان بگیرد تا راه برای سلطه مجدد او فراهم گردد.

از عزیزان درخواست می شود، با هوشیاری کامل از نفوذ افکار داعشی ها که نوزادان وهابیت هستند، جلو گیری نموده و مطمئن باشند که این ها سربازان خط اول استعمارند که در لباس نفاق و تظاهر به« دلسوزی برای عشایر عرب» فعالیت می کنند.

ان شاء الله همگان در پناه قرآن و عترت سر فراز و پاینده و پایدار باشید و از مسؤلان منطقه خواهانم در تمام مراحل از جوانان بومی بهرمند شوند و بدانند این ها پشتیبان کشورند و شما هم باید خدمتگزار صمیمی آن ها باشید.

در پایان از همین راه دور سلام خود را به کلیه حاضران در این همایش بالاخص حضرت آیت الله جزایری دامت برکاته تقدیم می دارم و از فرزند عزیز روحانیم حجت السلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ محسن حیدری سپاسگزارم نه با حمایت و ارشاد نماینده‌ی ولی فقیه در استان، این فضای روحانی و علمی و همگانی را فراهم آورده است، و توفیق همگان را به ویژه فرماندهان بسیج کشور و استان خوزستان و دیگر مدیرانی که در برپایی این کنگره، همکاری داشته اند، از خداوند متعال خواهانم.

جعفر سبحانی

16 ربیع الثانی /1436 ه.ق

12/اسفندماه/ 1393/ه.ش

ارسال نظرات
پر بیننده ها