سفیر تهران در مسکو گفت: سندی که به امضای ایران و روسیه رسیده مربوط به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر ۲ و ۳ بود و امیدوارم در شهریورماه سال آینده به صورت رسمی کار ساخت نیروگاه اتمی شماره ۲ بوشهر آغاز شود.
کد خبر: ۸۵۰۲۱۳۷
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴


به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در حاشیه دومین همایش بین‌المللی "نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران   SV,DS " که صبح امروز در دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خبر لغو روادید بین ایران و روسیه صحت دارد؟ اظهار داشت: آنچه ما در موردش صحبت کردیم لغو روادید نبود، بلکه تسهیل اعطای روادید بین ایران و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس یادداشت تفاهمی میان وزارت امور خارجه ایران و روسیه تهیه شده و به زودی امضا خواهد شد و براساس آن دریافت روادید برای تجار، بخش اقتصادی، گردشگران و محافل دانشگاهی به میزان زیادی تسهیل شده، چرا که نارضایتی‌هایی در زمینه دریافت ویزای ایران و روسیه وجود دارد و این تفاهم‌نامه، این نارضایتی‌ها را برطرف خواهد کرد.

*امضای توافق‌نامه تسهیل روادید میان ایران و روسیه

سفیر ایران در مسکو افزود: امیدوار هستیم این تفاهم‌نامه باعث تسهیل رفت و آمدها شود، البته در سال گذشته نیز تعداد گردشگران بین دو کشور نیز افزایش داشته و آنچه امروز آماده امضا بین ایران و روسیه است، تفاهم‌نامه تسهیل اعطای روادید میان دو کشور است.

*نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران بدون تردید مثبت و تعدیل‌کننده بوده است

سنایی درباره اخباری مبنی بر خرید موشک بین ایران و روسیه، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.

وی درباره نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران، تاکید کرد: نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران بدون تردید و در طول سال‌های گذشته مثبت و تعدیل‌کننده بوده، البته عملکرد روسیه در گروه‌های مختلف متفاوت بوده و همیشه تعدیل‌کننده بوده، یعنی سعی کرده فشارهایی که بر ایران وجود داشته را تعدیل کند.

سفیر تهران در مسکو ادامه داد: در گذشته و حال نقش روسیه تعدیل کننده بوده و امیدواریم در ماه‌های پیش رو این نقش مثبت تقویت شود، البته گفت‌وگوی جدی میان ایران و روسیه در قالب 1+5 و گفت‌وگوهای دوجانبه ادامه دارد.

سنایی با اشاره به یادداشت تفاهم میان ایران و روسیه، گفت: یادداشت تفاهمی نیز در ماه نوامبر بین روسای سازمان‌های انرژی اتمی ایران و روسیه امضا شد و این یادداشت دارای اهمیت است، چرا که امضای این یادداشت و برداشتن قدم‌هایی برای اجرای آن برای دستیابی به توافق هسته‌ای بسیار کمک کننده خواهد بود.

*امیدوارم در شهریورماه سال آینده کار ساخت نیروگاه شماره 2 بوشهر آغاز شود

سفیر ایران در مسکو درباره قرارداد مشترک سوخت بین ایران و روسیه، گفت: این یادداشت تفاهمی است که در 11 نوامبر بین سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه 3 سند امضا شد که یکی از آنها موافقت‌نامه همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای بود و این تمدید موافقت‌نامه‌ای بود که در اوایل دهه 90 امضا شده بود؛ سند دوم مربوط به قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر 2 و 3 بود که تمهیدات کلنگ‌زنی و شروع به کار آن فراهم می‌شود و امیدوارم در شهریورماه سال آینده به صورت رسمی کار ساخت نیروگاه شماره 2 بوشهر آغاز شود.

وی ادامه داد: یادداشت تفاهمی در مجموعه این سند در زمینه تولید مشترک سوخت بین دو کشور وجود دارد که این قدم بسیار مهمی در تعمیق همکاری‌های هسته‌ای بین دو کشور محسوب می‌شود و این سند در روند گفت‌وگوها با 1+5 نیز بسیار مورد توجه است.

سنایی درباره جزئیات این سند گفت: براساس این سند ایران و روسیه بنا دارند با همکاری یکدیگر در ایران سوخت مشترک تولید کنند و این در راستای برنامه‌های دراز مدتی است که جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند.

*سفر پوتین به تهران در حال بررسی است

سفیر ایران در مسکو درباره سفر پوتین به تهران، یادآور شد: سفر پوتین به تهران در حال بررسی است و با دیدگاه مثبتی بررسی می‌شود، اما تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده و تاریخی به ما اعلام نشده است. رفت و‌ آمدهای مقامات دو کشور بسیار گرم است و در یکی دو ماهه اخیر رئیس مجلس روسیه و وزیر دفاع این کشور به ایران آمدند و از جانب ایران نیز این تعاملات و رفت و‌ آمدها ادامه دارد.

ارسال نظرات