معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران گفت: نیکبخت دیپلمات ربوده شده در یمن در سلامت کامل به سر می‌برد، به آزادی وی خیلی امیدوار هستیم.
کد خبر: ۸۵۰۲۱۰۳
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در حاشیه همایش «نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره سفر هیات یمنی به ایران، گفت: ما از یمن در مسیر صلح، ثبات و همکاری همه گروه ها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: یک فروند هواپیمای جمهوری اسلامی ایران روز گذشته کمک‌های دارویی برای مردم یمن برد و در صنعاء، به هلال‌احمر این کشور تحویل داد در عین حال هیات اقتصادی از بخش خصوصی یمن در تهران به سر می‌برد و هیات رسمی نیز از این کشور از صنعاء، پایتخت یمن به تهران سفر کرده است.

امیرعبداللهیان گفت: ما در خصوص تحولات سیاسی در یمن هم در حوزه‌هایی که می‌توانیم به مردم یمن کمک کنیم و همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بررسی قرار دهیم با این هیات در حال گفتگو هستیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که گفته شده گروهی از انصارالله در این هیات به ایران آمده‌اند و اینکه پرواز مستقیم بین تهران و صنعاء وجود دارد، بیان کرد: ما موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین تهران و صنعاء را از دوره علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن داشته‌ایم و این موافقتنامه را از ۱۰ روز پیش از طریق هیاتی که از سازمان هواپیمایی کشور یمن به تهران آمد، توافق کردیم که مجددا احیا کنیم و از روز گذشته، اولین پرواز هوایی به صنعاء انجام شد و خطوط یمن نیز به زودی پروازهای خود را به تهران از سر می‌گیرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: این پرواز‌ها فرصتی است برای مردم یمن که به دنبال سفر به مراکز تفریحی و زیارتی ایران هستند و در عین حال برای تجار و بازرگانان دو کشور فرصت مناسبی است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سئوال دیگری درباره قرار گرفتن حماس در لیست تروریستی و اینکه آیا این امر به محدود کردن جریان اخوان‌المسلمین مربوط است؟ گفت: ما اخوان‌المسلمین را یک جریان تروریستی نمی‌دانیم و نسبت به این رفتار دولت مصر که همه گروه‌های معارض سیاسی را در قالب گروه‌های تروریستی تقسیم‌بندی کند، ملاحظه جدی داریم. حماس نیز از نظر ما یک گروه تروریستی نیست، بلکه یک جریان قوی مقاومت ضد رژیم صهیونیستی است. به نظر می‌رسد قرار دادن حماس در لیست گروه‌های تروریستی از سوی برخی محاکم و سیستم قضایی مصر به نوعی به روابط حکومت و اخوان‌المسلمین مربوط است.

وی درباره وضعیت نیکبخت، دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن بیان کرد: آقای نیکبخت در سلامت کامل به سر می‌برد. به آزادی وی خیلی امیدوار هستیم. تلاش‌های جدی برای این کار جریان دارد. بیش از همه مهم است که ایشان در سلامت به سر ببرد و در زمانی بتوانیم تبادل ایشان را انجام دهیم که هیچ صدمه‌ای به وی وارد نشود.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که دولت عربستان سختگیری‌های جدیدی درباره روادید به حجاج داشته است، اظهار داشت: هفته گذشته بر اساس اطلاعی که سازمان حج و زیارت به ما دادند، به یکباره صدور روادید برای زوار ایرانی عازم حج به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. رایزنی هایی با مقامات عربستان سعودی از طریق سفارت‌مان در ریاض و از طریق وزارت خارجه با سفارت عربستان در تهران انجام شد که در حال عبور از این مشکل هستیم.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: سفارت عربستان سعودی کمبود کارکنان خود در بخش کنسولی را عامل این کاهش صدور روادید اعلام کرد و تدابیر لازم برای ورود کارکنان جدید به تهران به سفارت عربستان و سرکنسولگری در مشهد اندیشیده شد و موافقت خودمان را برای ورود این افراد اعلام کردیم و امیدوارم تا هفته آینده این مشکل حل شود.

 

ارسال نظرات