خبرهای داغ:
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این‌ که تاریخ اکنون به دست وجود مبارک حضرت ابراهیم(ع)‏، موسای کلیم(ع) و حضرت عیسی(ع) و پیامبر اکرم(ص) است، ادعای آمریکا درباره مدیریت جهان را شرم‌آور دانست و گفت: الان آمریکا و اوباما روی قبر 70 میلیون ایستادند و قد کشیدند و گفتند ما ما مدیر عالم هستیم.
کد خبر: ۸۵۰۲۰۷۰
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار می‌شود، گفت: جریان ترس ذاتا محبوب نیست، ترس از عذاب الهی سبب تکامل می‌شود و گرنه صرف ترس کمال نیست، چه این که کافران در هنگام دیدار با آتش هراسناک و خاضع و خاشع می‌شوند اما آن ترس کمال نیست.

وی افزود: در سوره مبارکه حشر فرمود عده‌ای در هنگام برخورد با اهل ایمان هراسناک هستند اما این هراسشان دینی نیست، هراس دینی آن است که با معرفت و با علم به خدای سبحان بترسند، ترس از دشمن ظاهری را بیش‌تر از ترس از ذات اقدس اله دارند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که ترس از عذاب الهی در دنیا کمال است، خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه شوری فرمود کافران وقتی بر جهنم عرضه می‌شوند خاضع و خاشع می‌شوند و این کمال نیست، آن ترسی کمال است که سبب عبادت باشد، یا آن ترسی که از قدرت بیگانه هراسناک هستند، کمال نیست.

وی در پاسخ به پرسشی با اشاره به این که برای انبیا تقیه وجود ندارد اما برای اهل‌بیت(ع) تقیه هست، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) در جریان معرفی امام علی(ع) تقیه نکرد، بلکه منتظر بود تا جایی وسیع‌تر بیابد و حکومت امام علی(ع) را ابلاغ کند، و حضرت خوف سیاسی داشت که دسیسه کنند و بگویند داماد خود را به جای خود نشانده است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) با اشاره به این که بسیاری از دودمان اموی تسلیم شدند اما به واقع اسلام نیاوردند، شمشیر از دست آنان گرفته شد و پیامبر اکرم(ص) خوفی از آنان نداشت که تقیه بکند، در هنگام شمشیر داشتن آنان تقیه نکرد اما یکی این که به دنبال جای وسیع‌تر بود و دیگر این که از نظر سیاسی خطر دسیسه بود که خداوند فرمود این را هم حفظ می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره آیات ابتدایی سوره مبارکه فتح بیان کرد: هیچ ارتباطی بین ذنب فقهی و فتح مکه وجود ندارد، این ذنبی که در این آیات اشاره شده است، ذنب فقهی نیست، بلکه این ذنب‏، گناه سیاسی است که دیگران توهم آن را داشتند، فتح مکه سبب زوال آن ذنب توهم‌شده بود.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید به کافران بگو این‌ها کاری از پیش نمی‌برند، آن‌ها به دنبال این هستند که قرآن را ابطال کنند اما نمی‌توانند، قرآن حبل متین است و به زمین آویخته است اما اگر یک حبل متینی یک طرفش به دست خداوند است، هیچ کس نمی‌تواند آن را باطل کند.

عالم رها نشده است

وی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِن فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا کِبْرٌ مَّا هُم بِبَالِغِیهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿56﴾»‏، ابراز کرد: کافران به دنبال این هستند که هم آیات الهی را ابطال کنند و هم این که به آن غرور خودشان دست یابند، به آن‌ها بگو این کار از شما برنمی‌آید.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیه «لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿57﴾»‏، ادامه داد: این‌ها به مقصد نمی‌رسند برای این که اینان تحت تدبیر خداوند هستند، خدایی که کل آسمان‌ها و زمین را اداره می‌کند، می‌تواند اینان را نیز اداره کند.

وی بیان کرد: همه این مطلب را می‌دانند که خلقت آسمان و زمین و این مجموعه از خلقت مردم بزرگ‌تر است، اگر کسی خلقت خالق را قبول دارد این واضح و آشکار است که کسی که بدنش در این مجموعه است، خلق این مجموعه از خلقت انسان بالاتر است ولی کسی که در درونش کبر است نمی‌داند که خداوند اینان را سر جایشان می‌نشاند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که آیه محل بحث ناظر به بحث معاد نیست که زمخشری به آن اشاره کرده است، اظهار کرد: این‌ها تلاش و کوششان این است که جلوی دین را بگیرند، خدا نمی‌گذارد، این‌ها تلاش و کوششان این است که به کبر خودشان دست یابند اما خداوند نمی‌گذارد و در این جا بحثی از معاد مطرح نیست.

وی بیان کرد: خلق آسمان‌ها و زمین از مدیریت مردم بزرگ‌تر است، شما می‌خواهید جدال کنید اما جلویتان را می‌گیرد و شما را مدیریت می‌کند، سیدنا الاستاد این راه را رفته است نه این که توجه به این نداشته باشد که مسأله معاد در پیش است‏، خداوند می‌فرماید ما که عالم را رها نکردیم.

آمریکا و اوباما بر روی جسد 70 میلیون ادعای مدیریت جهان را می‌کنند

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پاسخ به پرسشی درباره مدیریت تاریخ، ابراز کرد: تاریخ اکنون به دست وجود مبارک حضرت ابراهیم(ع)‏، موسای کلیم(ع) و حضرت عیسی(ع) و پیامبر اکرم(ص) است، جهان را اینان دارند اداره می‌کند، خیلی‌ها نمی‌دانند که حداقل هفتاد میلیون در جنگ جهانی کشته شدند، اما هفتاد و دونفر در صدر اسلام شربت شهادت نوشیدند، کل خاورمیانه در جریان اربعین راه افتاد.

وی ادامه داد: این جریان اربعین جهان‌گیری است، دل‌های تپنده این بیست میلیون را اداره کردند، این کار جهانی است و به دست بشر نیست، این جنگ جهانی هم مال این قرن بود، دیگر تاریخ بیهقی نیست که بگویند سند دارد و سند ندارد، خروجی جنگ جهانی حداقل 70 میلیون بودند.

مؤلف کتاب مفاتیح‌الحیات با اشاره به این که الان آمریکا و اوباما روی قبر 70 میلیون ایستادند و قد کشیدند و گفتند ما ما مدیر عالم هستیم، ابراز کرد: یک وقت یک نفر ادیب و عالم و خودساخته و بخشنده و متدین و مذهبی است می‌تواند بگوید ما می‌توانیم عالم را اداره کنیم، اما این گروه قاتل که بر جسد 70 میلیون و کشته ایستادند چگونه این مطلب را می‌گویند؟ چه کسی اینان را کشته است؟

وی خطاب به سران استکبار گفت: هم گالیله را سوزاندید هم قرآن در کلیساهای شما سوخته شده است، شما باید فقط خجالت بکشید از گفتن این که ما مدیر جهان هستیم و ما باید دهکده جهانی را اداره کنیم، و ما حق برتر داریم، اگر کسی عادل و عالم بود این حق را داشت.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزود: شما باید خجالت بکشید، 70 میلیون قبر زیر پاهای شما است آن گاه شرم هم نمی‌کنید، این که ما قوم برتر هستیم و ما باید جهان را اداره کنیم جایی ندارد، جهان را این چهار پیامبر اداره می‌کنند و این‌ها باقی می‌مانند.

عقل عملی وظیفه ایمان آوردن را بر عهده دارد

وی با اشاره به آیه «وَمَا یَسْتَوِی الْأَعْمَى وَالْبَصِیرُ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِیءُ قَلِیلًا مَّا تَتَذَکَّرُونَ ﴿58﴾»‏، ابراز کرد: در ادامه می‌فرماید یک سلسله مسائل علمی که شما ندارید لازم است و یک سلسه عمل صالح لازم است، برخی اهل تحقیق هستند و درس‌خوانده‌اند و کج‌راهه رفتند شما جزو این گروه هستید، برخی اهل تحقیق نیستند بلکه افراد عادی هستند که در مسیر صحیح قدم برداشتند، کسی که مطیع خداوند است با کسی که گناه‌کار است یکسان نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: کور با بینا یکسان نیست، همه این مطلب را می‌دانند اما همه نمی‌دانند که ما یک کور باطنی و یک چشم باطنی هم داریم وگرنه کسی در زمین نیست که نداند کور و بینا یکسان نیستند، وحی و جبرییل آمده که بگوید در درون انسان یک چشم است که کسی که چشم درونی‌اش بینا است با کسی که چشم درونی‌اش بینا نیست، یکسان نیست.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ لَّا رَیْبَ فِیهَا وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یُؤْمِنُونَ ﴿59﴾»، ادامه داد: خداوند می‌فرماید قیامت آمدنی است و این موضوع حتمی و بالضروره است، این بالضروره یعنی محمول از موضوع جدا نمی‌شود، «لا ریب فیه» و «لا جرم» کار «بالضروره» را در مسأله معاد می‌کند، خیلی‌ها می‌دانند قیامت حق است اما عملا ایمان ندارند که بداند مسؤول است و عقل عملی‌اش کار می‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این که عقل عملی وظیفه ایمان آوردن را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: کسی که عقل عملی‌اش بسته باشد ایمان نمی‌آورد، وجود مبارک امام علی(ع) فرمود این نفس من است که آن را هر روز به تقوا عادت داده‌ام، ما نیز باید عقل‌مان را به تقوا عادت دهیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها