خبرهای داغ:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: راه مبارزه با فساد اقتصادی این است که گفتمان فساد که در آن مصرف‌زدگی و زندگی اشرافی وجود دارد، شکسته شود.
کد خبر: ۸۵۰۱۸۹۵
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدحسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در نشست بررسی مفاسد اقتصادی در دانشگاه امیرکبیر که به همت کمیته دانشجویی پیگیری مفاسد اقتصادی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود پیرامون فرهنگ اقتصاد و نوع نگاه موجود به فساد اقتصادی گفت: دو نگاه غلط به مقوله فساد اقتصادی وجود دارد یکی از آن نگاه توجیه‌گر است و نگاه دیگر محال پنداشتن آن است. در نگاه توجیه‌گر نظریه‌پردازان لیبرال سرمایه‌داری حضور دارند که عنوان می‌کنند اقتصاد باید از اخلاق جدا باشد و کلماتی مانند فساد، ظلم، استثمار، عدالت مزاحم مفهوم توسعه و اقتصاد هستند.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: در نظام لیبرال این گونه معتقدند که سیئات شخصی، حسنات جمعی هستند یعنی آنچه که در اخلاق می‌گویند بد است مانند حرص، خست، زیاده‌طلبی و اصالت دادن به دنیا، اگر بخواهیم در اقتصاد کلان وارد شویم این حرف‌ها مضر است، اینان معتقدند اگر می‌خواهید در بازار پیشرفت کنید و کارخانه‌تان در رقابت دوام بیاورد باید دروغ بگویید.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظام سرمایه‌داری می‌گوید بدون حرص امکان تلاش اقتصادی وجود ندارد، گفت: اقتصاد لیبرال می‌گوید اقتصاد منهای اخلاق است و در اقتصاد شریعت و واجبات وجود ندارد. وی تصریح کرد: اما اسلام می‌گوید عمل اقتصادی کنید و کار اقتصادی را جهاد فی‌سبیل‌الله عنوان می‌کند اما با توجه به اهداف الهی. انبیا آمدند این را بگویند که چگونه در بازار توحیدی عمل کنیم.
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به نگاه دیگری که در حوزه فساد اقتصادی وجود دارد، گفت: نگاه دیگر محال پنداشتن فساد است که عنوان می‌کنند جامعه بدون فساد امکانپذیر است اما این دیدگاه خلاف اسلام است چرا که خداوند وجود خشونت و فساد در انسان را تصدیق می‌کند اما این را هم عنوان می‌کند انسان علیرغم اینکه امکان فساد دارد می‌تواند اهل اصلاح و خدمت باشد به همین خاطر نگاهی که چنین عنوان می‌کند وجود فساد محال است اشتباه می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اسلام می‌گوید باید سعی کنید در جامعه شاخص‌های عدالت را تبیین کنید و جامعه را برای رسیدن به فضای بدون فساد حرکت دهید و اینکه چه اقداماتی انجام دهیم تا فساد به صفر نزدیک شود. البته این هم وجود دارد که عده‌ای و اقداماتی با چهره مذهبی حضور داشته باشند اما احتکار و ربا انجام دهند. وی با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) در خصوص فساد با چهره مذهبی گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند عده‌ای در امت خواهند بود که تمام فکرشان این است که چگونه خانه اشرافی بسازند، چگونه مساجد شیک بسازند که ظاهری مذهبی نیز دارد اما جز به دنیایشان به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و شرافت‌شان به پولشان است و اینان پلیدترین مردم هستند.
 رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: اینان هستند که فتنه‌ها را به وجود می‌آورند و یک طرف بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، اختلاس‌ها و ایجاد فاصله طبقاتی همین افراد هستند و همین‌ها هستند که باب رشوه را باز می‌کنند و به دنبال نفوذ در مراتب حکومتی هستند. خیلی از همین افراد کسانی هستند که 20 سال پیش دانشجوی انقلابی بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این موارد ذکر شده اکتسابی است و توجیه الهی ندارد، گفت: خداوند می‌فرماید روزی همه موجودات را داده است و حال اگر در جامعه‌ای گرسنه می‌بینیم بدین خاطر است که غذای این افراد در سفره دیگری قرار دارد، هیچ فقیری گرسنه نمی‌ماند مگر اینکه ثروتمندی غذای وی را خورده باشد.
 وی تأکید کرد: شیعه انگلیسی می‌گوید مال هر کسی را خوردید اشکالی ندارد، قمه‌زنی می‌کنیم همه چیز درست می‌شود اما شیعه امام علی (ع) این گونه تفسیر نمی‌کند و وقتی چنین فرهنگی را پذیرفتیم دیگر فساد معنا نمی‌کند. اسلام مسئولیت‌پذیر می‌گوید خوردن بیش از سهم خود گناه است. امروز ما می‌بینیم عده‌ای از بس تفریح می‌کنند به مشکلات روانی دچار شدند. رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه امام علی (ع) می‌فرمایند باید بین اسلام و مفت‌خواری یکی را انتخاب کنیم، گفت: امام علی (ع) مسلمانان را به مؤمن و فاجر تقسیم می‌کند و عنوان می‌کند بین علی (ع) و اصالت پول یکی را انتخاب کنیم و مرز این دو تولید کار و ثروت است از اینکه مانند امام علی (ع) در تولید ثروت، ثروتمند باشد اما در مصرف آن فقیر.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در روایات آمده است که نباید مسئول ثروتمند داشته باشیم. مسئولی که سطح زندگی‌اش از عموم مردم بالاتر باشد نباید برای مردم تصمیم‌گیر شود البته فقرایی هم که تربیت نشده‌اند نیز نباید تصمیم‌گیر شوند.
وی با بیان اینکه یکی از علل فساد اقتصادی فرهنگ مصرف‌زدگی است، گفت: در اسلام لذت بردن از زندگی حرام نیست، اسلام می‌گوید وارد بازار شو و تجارت کن اما مال امام و رهبر تو نباشد. از دیگر عوامل فساد اقتصادی ارزش شدن اشراف‌زدگی است. در دوران جنگ پُز بچه‌های جنگ این بود که چه کسی کمتر می‌خورد و بیشتر کار می‌کند و اینکه چه کسی زندگی ساده‌تری دارد.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: البته عده‌ای هم بودند که در اول انقلاب جوگیر شده و ادای انقلابی شدن را در می‌آوردند و حتی مراسم ازدواج خود را در مسجد برگزار می‌کردند اما در دلشان آن را نمی‌پسندیدند و بعد خواستند از خدا و خلق انتقام بگیرند به همین خاطر است که فسادهای اقتصادی را مشاهده می‌کنیم.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم با فساد اقتصادی مقابله کنیم راه آن شکستن گفتمان فساد است، گفت: نباید بگذاریم زندگی اشرافی ارزش شود، باید فضایی ایجاد شود که ا گر عده‌ای ریخت و پاش می‌کنند جرأت نکند آن را عنوان کنند نه اینکه با افتخار اسراف خود را علنی کنند. وی گفت: زندگی اسلامی این گونه است که باید ببینیم چقدر از نظر امکانات زندگی نیاز داریم. باید این فرهنگ را رایج کنیم که به مقدار نیازمان خرج کنیم. الگوی مصرف ما غلط است امروز ما بیشتر از نیازمان مصرف می‌کنیم این اتفاق در سطح جهان نیز در حال رخ دادن است از اینکه نظام سرمایه‌داری بیشتر خوردن و پوشیدن را ارزش جلوه می‌کند.
 رحیم‌پور ازغدی با اشاره به فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی، گفت: این فرمان که باید مطالبه جنبش دانشجویی از سه قوه باشد این است که آیا یک نظارت سازمان یافته و منظم و بی‌اغماض وجود دارد تا در خصوص رسیدگی به مفاسد اقتصاد اقدام کند همچنین مسئولان آن نیز پاک باشند.
وی افزود: رهبری خطاب به مجلس می‌گوید قوانین در باب مبارزه با فساد اقتصادی چقدر دقیق و به روز است و اینکه مجلس چقدر از اختیارات قانونی برای نظارت بر گلوگاه‌های فساد استفاده می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضاسازی رسانه‌ای نیز در راه مبارزه با فساد از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: نباید این گونه باشد که اگر با مفاسد اقتصادی برخورد نشود دردسرش کمتر است. این گونه هم نباید باشد که تا فردی خواست اقدام اقتصادی کند فریادها بلند می‌شود که پول بیت‌المال را بردند. امنیت اقتصادی باید وجود داشته باشد.
 رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: البته عده‌ای نیز از آن طرف افتادند و اینکه تا فریاد عدالت و نظارت سر داده می‌شود عنوان می‌کنند که این سخنان سرمایه‌داران را فراری می‌دهند اما باید بدانند اگر فضای اقتصادی کشور امن باشد فعال اقتصادی با انگیزه بیشتری کارآفرینی می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جاده مبارزه با فساد به شدت لغزنده است، گفت: افراد خیلی قوی باید در این مسیر باشند کسی که می‌خواهد با ناپاکی مبارزه کند خود باید پاک باشد. در مبارزه با فساد اقتصادی علاوه بر اینکه باید قاطع بود باید دقیق نیز بود. وی در ادامه سخنان خود گفت: از جمله عوامل رشد فساد اقتصادی این است که جامعه احساس کند دستگاه قضایی در خصوص برخوردها محاسبه می‌کنند که برخورد می‌ارزد یا خیر که این خطرناک است. رحیم‌پور ازغدی با طرح این سؤال که آیا مصلحت‌سنجی در دادگاه درست است یا خیر؟ گفت: در اینجا باید مصلحت تعریف شود از اینکه به معنی منافع شخصی است یا منافع نظام که اگر منافع شخصی باشد خیانت است.
 وی افزود: مسئله دیگر این است که ‌آیا مصلحت جامعه در اجرای قوانین وجود دارد یا خیر؟ که باید بگویم بله. چرا که قانون بخشی از پروژه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است و در مصلحت موضوع جامعه است و نه منافع، باند و حزب، در مصلحت عقلانیت مدیریتی مطرح می‌شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دو نوع استدلال در نوع برخورد با مسئولانی که فساد انجام دادند مطرح است، گفت: یک نوع استدلال این گونه است که باید برخورد با این موضوع علنی و بلکه شدیدتر از دیگر افراد باشد و تا ریختن آبروی فرد پیش برویم طوری که زن و بچه آن فرد نیز دیگر نتواند در جامعه حضور پیدا کند.
 رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: استدلال دیگر این است که آیا باید با کسی که 20 سال خدمت کرده و حال خطایی مرتکب شده این گونه برخورد کرد که آبروی طرف ریخته شود؟ این استدلال می‌گوید باید مجازات طوری اعمال شود که به بیان کلیات بسنده شود.
 وی در همین رابطه گفت: حال در جایی که حیثیت نظام و جمهوری اسلامی در خطر است اگر با مسئولی که فساد کرده برخورد تند و قاطعی صورت نگیرد، آبروی نظام ریخته می‌شود حال اگر آبروی فرد ریخته شود بهتر است یا آبروی نظام. البته ما هر دو نوع برخورد را در روایات داریم که البته عقلانیت و اجتهاد در این گونه موارد باید در نظر گرفته شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این موضوع که باید مراقبت باشیم در مجازات مفاسد اقتصادی در دام سازش‌کاری معاویه‌ای و اجرای عدالت خوارج‌گونه‌ای نیفتیم، گفت: بعضی‌ها قربانی بستگانشان که مسئول یا مشهور هستند می‌شوند که این نیز نباید صورت بگیرد همچنین نباید در مبارزه با فساد برخورد شعاعی و تظاهرگونه صورت گیرد و به جای برخورد با خیانت‌های بزرگ سراغ خطاهای کوچک برویم. رحیم‌پور ازغدی با انتقاد از افشاگری‌های باندی گفت: ما شاهدیم دولت‌ها علیه یکدیگر بگم بگم راه می‌اندازند و کسانی که با این شعار پیش آمدند مطلبی نگفتند و کسانی که این شعار را سر ندادند اما بسیاری از موارد را بیان کردند و این گونه عنوان می‌کنند که اینقدر خوردند و خوردند که کسی نیست جلوی آنها را بگیرد حال کسی هم نیست که ببیند این حرف‌ها راست است یا دروغ.
وی ادامه داد: اینکه می‌گویند میلیاردها دلار پول از ایران خارج شده و فعلی‌ها تقصیر را به گردن قبلی‌ها می‌اندازند و قبلی‌ها نیز می‌گویند مسئولان فعلی مقصرند. در این اتهام‌زنی تکلیف مردم چیست؟ این خلاف مصلحت اسلام و اخلاق است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هر کس ادعایی می‌کند باید مدرک ارائه دهد چرا که اگر این گونه نباشد این افشاگری‌ها به یک بازی سیاسی بدل می‌شود و اگر دستگاه قضایی عادلانه و شفاف با کسانی که بدون مدرک تهمت می‌زنند برخورد کند این بازی افشاگری راه نمی‌افتد.
رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اینکه نوع رسانه‌ای شدن مفاسد اقتصادی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اگر از فساد بگویی اما برخورد نکنی فساد اقتصادی عادی می‌شود و جامعه دیگر فرق راست و دروغ را نمی‌فهمد و حساسیت به فساد کم می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ آرامش افکار عمومی در این گونه موارد لازم است. افشاگری‌های انتخاباتی نامشروع است و معنا نمی‌دهد و نباید این گونه باشد که ما منتظر مجلس و دولت بعدی باشیم تا نسبت به فعلی‌ها آمار بدهند. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها