حاج علی‌اکبری در همایش«خادمان بهشت»:
با نگاهی کوتاه به قرآن کریم و روایات جایگاه، عظمت و رفعت شان مسجد به وضوح مشخص می‌شود که خداوند مساجد را به طور جداگانه به خودش پیوند می‌زند.
کد خبر: ۸۵۰۱۸۴۱
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،اجلاس «خادمان بهشت» صبح امروز یکشنبه دهم اسفندماه با حضور بیش از 2 هزار نفر از خادمان مساجد استان تهران  و ائمه جمعه و جماعات در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری در سخنانی توجه و اهمیت به جایگاه مسجد و خادمان خانه‌های الهی بر روی زمین را مهم ارزیابی کرد و گفت: با نگاهی کوتاه به قرآن کریم و روایات جایگاه، عظمت و رفعت شان مسجد به وضوح مشخص می‌شود که خداوند مساجد را به طور جداگانه به خودش پیوند می‌زند. یعنی مساجد نسبت ویژه‌ای با پروردگار دارند و این قطعه‌های برگزیده و ممتاز روی زمین هستند که با هیچ جا و نقطه دیگر قابل مقایسه نبوده و بهترین قسمت‌های زمین نام گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در احادیث زیادی تصریح شده که یک قطعه زمین لایق مسجد می‌شود و حتی گفته شده بین شهید و شهادت و مسجد ارتباط برقرار است به طوری که گویا هرجا مسجدی بنا می‌شود در آنجا خون شهیدی ریخته شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر اینکه مساجد مرکز انتشار انوار الهی و تربیت انسانهای سالم و صالح هستند، گفت: اصل بر این است که شهرها و آبادی‌ها باید بر مدار مسجد بنا شوند و براین اساس شان و منزلت خادم مسجد نیز مشخص می‌شود. کسی که زمین مسجد را هدیه کند یا در ساخت آن مشارکت داشته باشد، یا مسجد را تجهیز کند و در نگهداری آن کوشا باشد یا آن مکان را برای حضور مومنان آماده نماید که همه اینها مصداق خادمی خانه‌های خدا محسوب می‌شود و سهم غیرقابل تصوری برای آنها تعریف شده است.

حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: در میان همه این اجر و پاداش‌‌هایی که برای خادم مسجد ذکر شده خداوند خود به شکل ویژه‌ای هوادار کسی است که از مسجد نگهداری و آن را برای حضور مومنان آماده می‌کند و خداوند نظر خاصی بر این افراد دارد. به طوری که وقتی که خدا شان و جایگاه خدمتگذاری مسجد را خواست به جا بیاورد نام یکی از انبیاء و پیامبر بزرگ خود به نام حضرت ابراهیم را می‌آورد که وظیفه نظافت و طهارت خانه خدا را داشته است. بنابراین وقتی این افتخار نصیب ما شده باید طبق آیه قرآن از خداوند پذیرش آن را درخواست کرده و طلب استغفار کنیم.

وی با بیان اینکه خادمی مسجد یک راز دارد که در مقابل تجلی شما به جای صاحبخانه از میهمانان استقبال و پذیرایی می‌کنید، گفت: گرامیداشت زائران و میهمانان خانه خدا توسط خود خداوند و به دست شما خادمان مسجد انجام می‌شود. پس کار شما از مصادیق بسیار روشن و مشخص عمران و آبادانی مساجد است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین در ادامه به ویژگی‌های یک خادم مطلوب در مسجد اشاره کرد و گفت: ایمان به خداوند و آخرت، اهل نماز و زکات، نترسیدن از غیرخدا، نظم در همه امور مسجد، همکاری با کارگزاران مسجد و داشتن روحیه انقلابی و ولایی لایق خدمتگذاری خانه خداست و این نعمت بزرگی است که انسان در جایگاه انبیا و اولیای الهی قرار گیرد و توفیق خدمت به خانه‌های خدا را داشته باشد.

حاج‌علی‌اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه مردم ما آنگونه که باید جایگاه خادمی مسجد را نشناخته‌اند و حق آن را ادا نمی‌کنند، گفت: با این همه توصیف و تعریفی که در قرآن کریم و روایات شده ما همه باید تلاش کنیم خادم مسجد باشیم و حق آن را ادا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت خادمی مسجد نیز مسئولیت بزرگی است و ما از مشکلات شما باخبریم و به اعتقاد ما اگر به لحاظ کاری و شغل خادمی نگاه کنیم باید جزء مشاغل سخت حساب شود و این یک واقعیت است. شرایطی که برخی از شما بویژه در مساجد بزرگ دارید آنچه در شان و حق شماست ادا نمی‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: در اکثر موارد مساجد ما ظرفیت، منابع و امکانات لازم را برای خدمت به خادمان ندارند و حتی برخی از خانه‌هایی که خادمان عزیز ساکن هستند خوب و در شان آنها نیست و مرکز امور مساجد هم ظرفیت‌های قانونی و منابع محدودی دارد اما بر خود واجب می‌دانیم که هر مقدار ممکن باشد در عرض ارادت به شما و رفع مشکلات خادمان مساجد دریغ نکنیم و با همه ظرفیت در ساختار داخلی مسجد و در ارتباط با دستگاه‌هایی که با زندگی شما در ارتباط هستند حمایت و دفاع می‌کند.

حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: ما وظیفه خود می‌دانیم که در ارتقای منزلت خادمان عزیز مسجد در عرصه هویت اجتماعی و فرهنگسازی کارهای تازه‌ای انجام دهیم و از طریق آموزش آنان جایگاه و توان آنها را برای خدمت بهتر ارتقاء دهیم. ما وظیفه خود می‌دانیم نسبت به فرزندان و خانواده شما توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی از انجام اقدامات و اختصاص تسهیلات ویژه برای خادمان مسجد در سال 94 خبر داد و گفت: انشاءالله در سال 94 تلاش می‌کنیم بخشی از این اقدامات به خوبی انجام شود و شما تفاوت را احساس خواهید کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین با اشاره به اینکه ما نیز توقعاتی از خادمان مساجد داریم که باید در این کارمشترک ما را کمک کنند، افزود: نباید نوع نگاه مردم و کارگزاران مسجد و امو رمساجد باعث شود که شما کارتان را دست کم بگیرید. زیرا خدا و اولیای الهی کار شما را بزرگ می‌شماند و نباید به خاطر اینکه مردم و مسئولان جایگاهتان را نمی‌دانند کارتان را دست کم بگیرید. بلکه باید عاشقانه، هنرمندانه و مجاهدانه خدمت کنید.

حاج‌علی‌اکبری در پایان به 30 محور و ملاک انتخاب خادمان نمونه مساجد اشاره کرد و گفت: براساس این ملاک‌ها و محورها همه خادمان مساجد ما نمونه و زحماتشان قابل قدردانی است.

ارسال نظرات