کد خبر: ۸۵۰۱۸۰۹
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، نماینده مردم کنگان و عسلویه با اشاره به هدف طرف مقابل در مذاکرات گفت: واقعیت این است که طرف مقابل سعی دارد مذاکرات را فرسایشی کند. قصد آن ها از این مسئله این است که کلیاتی را مطرح کنند و روی آن کلیات توافق انجام شود؛ سپس زمان و فرصت را از ما بگیرند تا برسند به آن منافعی که مدنظرشان است.

وی افزود: این نگاه بسیار منفی است و برای ما جز ضرر چیزی ندارد. امروز زمان برای ما لحظه به لحظه اش حیاتی است. هر چه زمان بیشتر بگذرد، ما از منافع ملی مان دورتر می شویم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این مقدمه باید گفت دو مرحله ای کردن مذاکرات جز یک فریب و به اصطلاح دیپلماتیک یک فریب مکارانه بین المللی چیزی نیست. آن ها تلاش دارند با این بازی ها و عناوین ما را دنبال مذاکرات فرسایشی بکشند تا از منافع ملی مان عقب بمانیم.

موسی احمدی در ادامه با اشاره به تذکر رهبر انقلاب درباره دو مرحله ای شدن مذاکرات گفت: رهبر انقلاب در این مورد اشاره کردند که آن ها با اصل نظام و ارزش ها و آرمان های ما کار دارند، نه مذاکرات. ما هر چه آن ها مدنظرشان بود، با توجه به حفظ منافع ملی مان انجام دادیم اما آن ها به تعهدات خود پایبند نبودند.

نماینده مردم کنگان و عسلویه افزود: رهبری چندی پیش در دیدار با پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات چند نکته بسیار مهم داشت که باید مورد توجه تیم مذاکره کننده قرار بگیرد. رهبری فرمودند نباید در مذاکره، یک طرف با رفتار غیر منطقی تلاش داشته باشد که هر آنچه مورد توقع او است، محقق شود. رفتار امریکاییها و چند کشور اروپایی دنباله رو آنها، در مذاکرات، غیر منطقی است و با پرتوقعی انتظار دارند همه خواسته های آنها تحقق یابد در حالیکه این، روشِ مذاکره نیست.

وی تاکید کرد: حرکت های اخیر طرف مقابل و تصویب تحریم ها موضوع جدیدی نیست، بلکه حرکت های سابق است و اگر نگاه آن ها این باشد که با این تحریم ها مواضع خود را بر ما تحمیل کنند، سخت در اشتباهند و این نشان می دهد که هنوز نظام جمهوری اسلامی، رهبر انقلاب و مردم ما را نشناخته اند.

احمدی با تقدیر از موضع گیری های وزیر امورخارجه ایران گفت: آقای ظریف بارها اعلام کرده است تیم مذاکره کننده تنها در چارچوبی که نظام مطرح کرده است، حرکت خواهد کرد. این سخن ظریف در واقع پیامی است که برای طرف مقابل فرستاده شده است.

وی ادمه داد: در درون کشور هم خواست و توقع این است که مذاکره کنندگان از مذاکره اصولی عقب نشینی نکنند و مطمئن باشید که اگر روند مذاکره خلاف منافع ملی ما باشد، همان مردمی که در روز 22 بهمن ماه حماسه خلق کردند، بار دیگر به خیابان ها خواهند آمد و مقابل هر حرکت کج و اشتباهی خواهند ایستاد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همراهی مجلس با تیم مذاکره کنندگان و عزت خواهی آن ها گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس چندی پیش یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را با ۱۷۳ رای موافق از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند. مجلس شورای اسلامی با تصویب این فوریت در واقع نگاه سیاسی اش را اعلام کرده است.

احمدی ادامه داد: همان طور که اشاره کردم، هرچه زمان بیشتر بگذرد و مذاکرات فرسایشی تر شود، این اصلا به نفع ما نیست، بنابراین این ضروری است که طرفین مذاکره به نقطه پایانی برسند.

وی با بیان این مطلب که زمان برای هر دو طرف محدود است، افزود: زمان محدودی نیز برای رسیدن به این نقطه مشخص شده است که توافق یا عدم توافق باید در آن زمان مشخص شود.

این نماینده مجلس نهم گفت: مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرده است که اگر در آن نقطه پایانی مذاکرات، حرکت هایی صورت گیرد که خلاف منافع ملی باشد این مصوبه که یک فوریت آن مطرح و رای بالایی نیز آورده است، باز هم به مجلس خواهد آمد.

احمدی در خاتمه تاکید کرد: از سوی دیگر این اقدام مجلس نوعی مقابله با کنگره امریکا نیز هست. تصویب نهایی آن بستگی به کنگره امریکا دارد که اگر رای به افزایش تحریم ها علیه ایران دهند، ما نیز وارد عمل می شویم و قوانین جدیدی در این زمینه وضع خواهیم کرد
ارسال نظرات