دو مقام ایرانی برای رایزنی به مسقط می‌روند
اواخر هفته جاری دو تن از مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران راهی مسقط خواهند شد تا برنامه‌های عمان را برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران اخذ کنند.
کد خبر: ۸۵۰۱۵۶۲
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

از سال جاری بود که برای اولین بار نمایشگاه کتاب تهران هم میزبان مهمان ویژه بود تا کم کم برگزاری نمایشگاه در شکل صورت به مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی باشد.

افغانستان نخستین مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب ایران معرفی شد، حضور عادی افغانستان در روزهای ابتدایی نمایشگاه کتاب تعجب همگان را برانگیخت چرا که حتی پرچمی از این کشور در مقابل غرفه برافراشته نشده بود و برنامه خاصی اعلام نشد تا اینکه در روزهای میانی کم کم مهمان به خود آمد تا برنامه‌ای از نشست با ناشران و.. اعلام و برگزار کند.

عدم ارائه برنامه‌ای مشخص پیش از آغاز نمایشگاه کتاب تهران شاید از علل مهم این حضور ضعیف بود چرا که عمدتا کشور مهمان با در اختیار داشتن فضای بزرگتر از سایر کشور ها در صدد بر می آید تا تمام و کمال در ظرف چند روز هنرمندان و نشر کشورش را معرفی کند.

افغانستان به دلیل فرصت کم از این فرصت کمتر استفاده کرد و شاید نمایشی ضعیف از حضور خود را به نمایش گذاشت.

این تجربه حضور، مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب را بر آن داشت تا برای دور بیست و هشتم از کشور مهمان و گزینه‌های مورد نظر برنامه‌های مدون را جویا شوند، ابتدا کشور «تاجیکستان» مطرح بود اما تا چند روز پیش مسئولان اعلام کردند که هنوز برنامه‌ای ارائه نکرده از این رو گزینه‌ای دیگر هم با نام «عمان» مطرح شد.

مسقط چند روزی است که نمایشگاه‌ بین‌المللی عمان را میزبان است و در سطح بین‌المللی پذیرای ناشران سراسر دنیاست.

بیستمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب مسقط با حضور بیش از پانصد ناشر عربی و خارجی در فضایی به مساحت ١٠.٠٠٠ متر مربع به مدت ١٠ روز در مرکز نمایشگاههای بین المللی سلطنت عمان فعالیت را آغاز کرده است.

ایران هم با عرضه 150 عنوان کتاب حضوری فعال دارد، برای اخذ برنامه‌های عمان جهت مهمان ویژه شدن در تهران، اواخر هفته جاری محمود آموزگار سخنگوی شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران به همراه امیر مسعود شهرام نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، عازم مسقط خواهند شد تا طی مذاکراتی برنامه‌های عمان را دریافت کنند.

این گزارش اضافه می‌کند، این دو نماینده جمهوری اسلامی ایران، دیدارهایی با وزیر اعلام و فرهنگ عمان خواهند داشت تا طی ملاقات‌هایی رسما برای مهمان ویژه نمایشگاه برنامه‌ها برآورد شود تا در صورت مناسب بودن عمان مهمان ویژه باشد.

شانس عمان بیش از تاجیکستان است هرچند در تهران با مسئولان تاجیک هم رایزنی‌هایی در حال انجام است.

ارسال نظرات