خبرهای داغ:
مراجع تقلید و علما در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین روحانی بر لزوم دقت ویژه در مسائل فرهنگی و همچنین تقویت بنیان های دینی و اعتقادی جامعه تاکید کردند.
کد خبر: ۸۵۰۱۴۳۷
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، همان گونه که انتظار می رفت سفر به شهر مقدس قم مهم ترین و حساس ترین سفر رییس دولت تدبیر و امید نام گرفت.
 
رییس جمهور در این سفر پرترافیک همچون دیگر سفرهای استانی اش، شماری از اعضای کابینه، وزرا و معاونان و مشاوران را با خود همراه کرد؛ وزیر ارشاد که عملکرد پر حاشیه و انتقاد برانگیز وی بارها گلایه جدی مراجع، علما و دلسوزان را به دنبال داشته بود، نیز در برخی از دیدارهای رییس جمهور با گروه های حوزوی حضور داشت.
 
دست اندرکاران سفر کاروان تدبیر و امید تمامی دیدارهای رییس جمهور با مراجع و علما را خصوصی اعلام و به خبرنگاران تاکید کردند که اخبار را از طریق پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری دریافت کنند.
 
اما حتی از قرائن و شواهد و اخبار سانسور شده ای که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری مخابره می کرد و در اختیار رسانه های گروهی قرار می داد نیز می شد حدس زد که گلایه ها و دغدغه های مراجع عمدتا ناظر به رویکردها و عملکردهای فرهنگی است.
 
مراجع تقلید و علما در دیدارهایی که رییس جمهور خدمت شان رسیده بود، از تلاش ها و اقدامات دولت برای حل مشکلات تشکر کردند، اما همچون مباحث طلبگی به صورت صریح و کاملا شفاف و چهره به چهره گلایه ها و انتقادات مشفقانه، دلسوزانه و ناصحانه خود را نیز مطرح کردند.
 
بر اساس اخباری که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در اختیار رسانه های گروهی قرار داد، در این دیدارها مراجع معظم تقلید و علمای قم ضمن اعلام حمایت از عملکرد دولت یازدهم و شخص رییس جمهور، بر لزوم بهره گیری از تمام توان و امکانات برای تقویت بنیان های دینی و فرهنگی جامعه تاکید کردند.
 
دولت پشتوانه اش را در قم می بیند
رییس دولت تدبیر و امید که صبح چهارشنبه ششم اسفندماه و با استقبال مسؤولان استان وارد قم شده بود بعد از استقبال مردمی، وارد حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) شد و بعد از زیارت مضجع نورانی بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) در اجتماع مردمی در صحن امام رضا(ع) سخنرانی کرد.
 
رییس دولت تدبیر و امید در این اجتماع تاکید کرد که دولت پشتوانه خود را در قم می بیند و علما و حوزه قم باید در عرصه های مختلف نظریه پردازی کنند.
 
رییس جمهور در عین حال بر لزوم حفظ استقلال حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت که حوزه های علمیه هیچ گاه زیر پرچم سیاسی احزاب و گروه های سیاسی نرفته و نخواهند رفت.
 
دیدار رییس جمهور با تشکل غیر قانونی مجمع محققین
آقای روحانی بعد از این دیدار مردمی، عصر چهارشنبه ابتدا اعضای مجمع محققین و مدرسین را در محل استانداری قم به حضور پذیرفت؛ دیداری که شنیده های خبرنگار رسا حکایت از دلخوری طیفی از علمای قم دارد. این دسته از علما و شخصیت های حوزوی معتقدند دیدار رییس جمهور با تشکل مجمع محققین که هویت صنفی آن مورد تایید حوزه و شورای عالی نیست و در برهه های مختلف مواضع خاصی را اتخاذ کرده و در سال 88 مدافع فتنه بودند، به صلاح نبود و رییس جمهور نباید با این اقدام آنها را تقویت می کرد.
 
اوج این نارضایتی آنجا خود را بروز داد که بخشی از اعضای همیشه حاضر در جلسات جامعه مدرسین، این بار به نشانه اعتراض به اقداماتی که در عرصه فرهنگ روی داده و همچنین عوامل یاد شده، در جلسه جامعه مدرسین با رییس جمهور که روز پنج شنبه هفتم اسفند ماه برگزار شد، شرکت نکردند و با این اقدام دلخوری خود را نشان دادند.
 
رییس جمهور در جلسه با اعضای مجمع محققین از عزم خود برای پیگیری وعده هایی که داده است، خبر داد و تاکید کرد که دولت به تمام این وعده ها پایبند است و البته باید زمان داد و باید در این جهت همه به دولت کمک کنند.
 
آیت الله صافی گلپایگانی:
روحیه نشاط و امید را در مردم حفظ کنید
رییس دولت تدبیر و امید چهارشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء ابتدا در بیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی حضور یافت و با این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کرد.
 
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش های دولت، اهتمام رییس جمهور به حل مشکلات و رفع نگرانی ها را ستود و اظهار داشت: ما می دانیم که امکاناتی که در دست شماست محدود است و شما با پاره ای از مشکلات گذشته روبرو هستید؛ اما تلاش و جدیت شما و همکاران محترمتان برای رفع کمبودها و مشکلات و رفع موانع اقتصادی و برای رفاه مردم مشهود می‌باشد. مردم فهیم ما این مطالب را درک می‌کنند و به دولت شما امیدوار هستند، شما هم سعی کنید این روحیه  امید و نشاط را برای مردم حفظ نمایید و اهتمام شما به رفع نگرانی‌ها ستودنی است.
 
از دیگر نکاتی که در این دیدار حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بر آن تاکید کرد، کاهش هرچه بیشتر اختلافات جناحی و محدود نکردن موضوع سیاست خارجی به یک یا چند کشور بود.
 
حضرت آیت الله صافی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: انشاء‌الله شما بتوانید با کارهای خوبی که برای مردم شریف ایران انجام می‌دهید رضایت خاطر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را جلب نمایید و حاکمیت شرع مقدس و هویت دینی کشور ما همیشه محفوظ باشد.
 
دیدار با علما و روحانیان در مدرسه فیضیه
رییس قوه مجریه پس از اتمام ملاقات با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی خود را به مدرسه فیضیه قم رساند ـ مدرسه ای که چند ماهی نیز در ایام طلبگی در آن ساکن بود ـ و در اجتماع طلاب و روحانیان به ایراد سخن پرداخت.
 
حوزه و علما همچون دیگران حق نقد دارند
رییس جمهور در این محفل با تاکید بر این که باید علاوه بر سفرهای استانی به صورت جداگانه خدمت علمای قم برسم، گفت: همان قدر که حمایت روحانیت برای دولت مهم و ارزشمند است، نقد و تذکر آنها نیز مهم است.
 
اگر حوزه‌های علمیه استقلال خود را از دست بدهند، دیگر حوزه‌های مورد انتظار تاریخ و مردم نیستند، ما اصلا نمی‌خواهیم حوزه علمیه دولتی شود و در هر مسأله‌ای فکر ‌کند باید از دولت حمایت کند، همان قدر که حمایت روحانیت برای ما ارزشمند و مهم است، نقد و تذکر آنها نیز برای ما مهم و ارزشمند است، طبیعی است که ما نیز اشتباه و خطا کنیم، همه مردم به ویژه فرهیختگان، دانشگاهیان و حوزه علمیه قم حق نقد دارند.
 
رییس جمهور همچنین از لزوم نظریه پردازی حوزه برای پاسخگویی به نیازها و ضرروت اعتماد متقابل دولت و ملت سخن گفت و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را دارای تاثیرات بین المللی دانست و همچنین تاکید کرد که دولت احترام به علما و حوزه های علمیه را وظیفه خود می داند.
 
نکته دیگری که حجت الاسلام والمسلمین روحانی بر آن تاکید کرد مساله امر به معروف و نهی از منکر بود. رییس دولت تدبیر و امید در این باره تاکید کرد: این موضوع مهمی است، چرا نمی‌آییم مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم روشن کنیم؛ محبت و برادری معروف است یا نیست؟ توسعه کشور معروف است یا نیست؟ ‌اشتغال جوانان معروف است یا نیست؟ محیط زیست و نجات کشور در این آب و هوا و گردغبار معروف است یا نیست؟ آلودگی هوا منکر است یا خیر؟ ما فکر می‌کنیم که معروف و منکر تنها در چند حکم منحصر می‌شود، آمر به معروف به معنای وسیع کلمه باشیم، ناهی از منکر باشیم به معنای وسیع کلمه؛ این موضوع را چه کسی باید تشریح کند؟
 
 
ما هزاران مسأله داریم، البته چند حکمی که بیان می‌شود نیز درست است و روی چشم ما قرار دارد، حکم اسلام است، ضروریات دین است، دولت نیز باید حمایت کند، رییس جمهور مسؤول امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که رییس جمهور مسؤول اجرای قانون اساسی است و امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول قانون اساسی است، باید این کار را انجام بدهیم هم شرعا و هم قانونا و وظیفه ما است، ولی توصیف و تشریح این مسائل و تشریح بر عهده حوزه است.
 
حضور دکتر روحانی در ضیافت شام علمای قم
رییس جمهور پس از اتمام دیدارش با روحانیان و طلاب، در ضیافت شامی که علمای قم ترتیب داده بودند شرکت کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در این جلسه که چهره هایی همچون آیات: استادی، بوشهری، ری شهری، مسعودی، علوی بروجردی، دوزدوزانی و جواد فاضل لنکرانی و همچنین حجت الاسلام والمسلمین مروی از دفتر مقام معظم رهبری و شمار دیگری از علما حضور داشتند، اهم برنامه های دولت را در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تشریح کرد.
 
برنامه های دومین روز سفر روحانی به قم
رییس جمهور دومین روز برنامه های سفر خود به قم را با دیدار حضرت آیت الله موسوی اردبیلی آغاز کرد. حجت الاسلام والمسلمین روحانی در این دیدار از حضرت آیت الله موسوی اردبیلی تقدیر از خدمات دولت به ویژه در بخش درمان و سلامت و رسیدگی هر چه بیشتر به اقشار نیازمند جامعه را شنید.
 
تذکرات آیت الله مکارم درباره مسائل فرهنگی و کارهای وزارت ارشاد
دکتر روحانی پس از دیدار با حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در مدرسه امام سجاد(ع) حضور یافت و به ملاقات حضرت آیت الله مکارم شیرازی رفت.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار توصیه های راهگشا و مهمی درباره مسائل اقتصادی، فرهنگی و یارانه ها خطاب به رییس دولت ارائه و از اقدامات دولت محترم حمایت کرد.
 
هرچند در خبری که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در اختیار رسانه ها قرار داد، اثری از تذکر این مرجع تقلید نسبت به مسائل فرهنگی و به ویژه کارهای وزارت ارشاد دیده نمی شود، اما پایگاه اطلاع رسانی دفتر این مرجع تقلید با انتشار خبری کوتاه، از طرح این مساله در دیدار مذکور خبر داد.
 
دیدار با آیت الله وحید خراسانی
حضرت آیت الله وحید خراسانی سومین میزبان رییس دولت تدبیر و امید در دومین روز سفر وی به قم بود.
 
حضرت آیت الله وحید خراسانی ضمن تشکر از زحمات رئیس جمهوری و دولت، تصریح کرد: شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید و البته با مشکلات طاقت فرسایی روبرو می باشید.
 
این مرجع تقلید در این دیدار که روز پنجشنبه و در جریان سفر استانی دولت تدبیر و امید به قم، در بیت وی برگزار شد، ضمن اشاره به اعجاز قرآن و قرائت آیه کریمه: وَمَن یَتَوَکلَ‏ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ افزود: با اتکای به دو کلمه و استمداد از این دو بر همه مشکلات فائق می شوید: یکی توکل بر خداوند، و دیگری توجه و توسل به کسی که عالم وجود به خاطر او برپاست و او حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
 
ملاقات با آیت الله نوری همدانی/ در برابر درشت گویی غرب باید محکم ایستاد
رییس دولت تدبیر و امید سپس به دیدار حضرت آیت الله نوری همدانی رفت و از این مرجع تقلید درباره مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاست خارجی و اقتصاد مقاومتی توصیه ها شنید.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی ضمن اعلام حمایت از دولت، دولتمردان و رییس جمهور را به بهره گیری از نقدهای سازنده توصیه و تاکید کرد که اگر نقدی مطرح می شود از موضع دلسوزی است.
 
این مرجع تقلید تیم مذاکره کننده را افرادی متدین، کوشا و مورد اعتماد نظام توصیف و تصریح کرد: توقع ما این است که در مذاکرات عزت و عظمت اسلام، ایران و مردم حفظ شود و در مقابل تندخویی و زیاده خوایی های غرب و ایادی آنها همچون خودشان برخورد کنیم و با همان شدت در مقابل آنها قرار گیریم.
 
وی بیان کرد: اگر مذاکرات با حفظ عزت و حقوق حقه مردم به نتیجه رسید که بسیار خوب اما اگر با زیاده خواهی آمریکا و طرف مقابل مذاکرات به نتیجه نرسید، هیچ عیب و نقصی برای نظام و دولت نیست؛ چراکه مقاومت در برابر زیاده خواهی غرب خود عزت است.
 
حضور در جلسه جامعه مدرسین/ غیبت برخی از اعضای جامعه مدرسین در جلسه با رییس جمهور
رییس جمهور در ادامه برنامه های خود در شهر مقدس قم، پیش از ظهر پنج شنبه در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور یافت و در جلسه فوق العاده و رسمی این نهاد حوزوی که با حضور شماری از اعضا و البته غیبت برخی اعضای دیگر همراه بود، شرکت کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی جامعه مدرسین را یک نهاد با سابقه در انقلاب اسلامی دانست و افتخار خود را فرزندی حوزه و بهترین دوران زندگی اش را زندگی در حجره عنوان کرد.
 
رییس قوه مجریه همچنین در جلسه جامعه مدرسین تاکید کرد که دولت یازدهم در شرایط سختی مسؤولیت را پذیرفته و انتظار دارد که جامعه مدرسین وحوزه به آنها کمک کنند. این دولت هدف جناحی ندارد، حزبی عمل نمی‌کند و از همه جناح‌ها در دولت حضور دارند. اهدافی که ما دنبال می‌کنیم؛ همان هدف مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، حوزه‌های علمیه و جامعه مدرسین است.
 
رییس جمهور همچنین با اشاره دغدغه های فرهنگی مطرح شده گفت: اقتصاد بدون فرهنگ رشد نمی‌کند. بدون فرهنگ نمی‌توان مسیر تحولات اقتصاد پایدار داشت؛ و ما در این زمینه نیاز به نظرات جامعه محترم مدرسین داریم، به تذکرات کارشناسی فقهی، حقوقی، حدیثی شما احتیاج داریم، این دولت خودش را متعلق به حوزه علمیه می‌داند.
 
دیدار با اعضای نشست دوره ای اساتید
برنامه حوزوی دیگر رییس جمهور در قم دیدار با اعضای نشست دوره ای اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم بود؛ در این دیدار که در محل استقرار رییس جمهور در قم برگزار شد، چهره هایی همچون آیات و حجج اسلام والمسلمین فقیهی، علوی بروجردی، یثربی کاشانی، حسن صافی گلپایگانی، ابوالقاسم علیدوست، واعظ موسوی، نائینی، مفید الدین حسینی، هادوی تهرانی و دیگر اعضای اتاق فکر این تشکل حوزوی حضور داشتند.
 
در این دیدار رییس جمهور گفت: همواره در طول زندگی سیاسی‌ام، تلاش کرده ام از ظرفیت همه جناح‌ها استفاده کنم و دولت نیز از چهره های مختلف و توانمند سیاسی بهره می برد.
 
دکتر روحانی ضرورت استقلال حوزه را مورد تأکید قرار داد و گفت: به طور کامل بر این اعتقاد هستم که حوزه باید مستقل باشد و حوزه دولتی، سیاست‌زده و جناحی نمی‌تواند، مفید و مؤثر باشد.
 
دکتر روحانی با اشاره به مزیت‌های برقراری ارتباط دوسویه و نزدیک دولت و علما و اساتید حوزه، اظهار داشت: با برقراری ارتباط منظم و سیستماتیک دولت می‌تواند از طرفی نظرات اساتید و حوزویان را اخذ کرده و از طرف دیگر نیازهای خود را با آنان مطرح کند.
 
آیت الله شبیری زنجانی: توقع داریم توجه ویژه ای به دین و رضایت خداوند متعال داشته باشید
حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار رییس جمهور که عصر پنج شنبه برگزار شد، با بیان این که شما تمام توان خود را برای به نحو مطلوب انجام دادن این مسئولیت به کار بسته اید و این قابل انکار نیست، از تلاش های دولت تشکر و در عین حال تاکید کردند که این تلاشها باید ظهور و بروز داشته باشد. در قانون شرع گفته می شود که صدقات مخفی باشد اما در امور واجبی مثل زکات این ظهور مورد عنایت شرع مقدس است. ممکن است اقدامات زیادی انجام شده باشد اما باید در منظر مردم باشد.
 
این مرجع تقلید در ادامه خاطر نشان کرد: کسانی که در امور اقتصادی تخصص دارند پیشرفت نسبی اقتصاد کشور و بهبود شرایط نسبت به قبل را تصدیق می کنند.
 
حضرت آیت الله شبیری زنجانی ادامه داد: یک مشکلی که پیش روی شماست جلب رضایت همه افراد و گروه هاست. به خاطر تضاد فکری که در جامعه وجود دارد این امر اجتناب ناپذیر است و این مسأله ای است که حتی انبیاء هم به آن مبتلا بوده اند و اینکه شما بتوانید همه افراد و مشربها را راضی نگهدارید امکان پذیر نیست و دیگران هم نباید چنین توقعی را داشته باشند. در این شرایط آنچه که از مسئولان به ویژه شما که اسماً و رسماً روحانی هستید توقع داریم این است که توجه ویژه ای به دین و رضایت خداوند متعال داشته باشید. تلاش شود محسنات شرعی بیشتر ترویج داده شود و از منکرات هم جلوگیری شود البته همه امور دست دولت نیست و تلاش شما هم قابل انکار نیست ولی همانطور که گفته شد، آنچه مهم است ظهور و بروز این اقدامات شماست.
 
توصیه های مهم آیت الله سبحانی درباره مسائل فرهنگی، آموزش عالی و موضوع جمعیت
حضرت آیت الله جعفر سبحانی نیز در دیدار رییس دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه "همواره برای موفقیت دولت دعا می کنم" ، افزود: توجه به خدمات عمومی از جمله حوزه بهداشت و سلامت، اقدام ارزنده ای است و ضروری است دولت با تقویت تولید، زمینه اشتغال جوانان را توسعه دهد.
 
این مرجع تقلید همچنین در زمینه های فرهنگی بویژه در خصوص توسعه آموزش عالی ، رعایت ملاحظات جمعیتی و سیاست های کلان کشور، توصیه هایی ارائه کردند.
 
آیت الله جوادی آملی: هدایت رهبری و حمایت مردمی زمینه ساز حل مشکلات اقتصادی است
حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در نوبت عصر روز پنج شنبه هفتم اسفندماه در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء میزبان رییس جمهور و هیات همراه بود. این مرجع تقلید هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و حمایت مردم را زمینه‌ساز حل مشکلات دانست و اقتصاد مقاومتی را اقتصاد عقلانی ارزیابی کرد و افزود: دولت به لطف خدا تاکنون توفیقات زیادی به دست آورده که برای تداوم و توسعه این دستاوردها دعا می‌کنیم.
 
این مرجع تقلید تأکید کرد: حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر از وظایف اصلی دولت است و البته این وظیفه، بیشتر از اقدامات عاطفی باید بر مبنای رویکردهای تخصصی و کارشناسی و با هدف توانمندسازی آنها صورت پذیرد.
 
وی با قرائت فرازهایی از فرمایشات امیر مومنان علی(ع) در نهج‌البلاغه، آگاهی مردم را مهم‌ترین رکن استحکام مبانی دینی در عرصه‌های اجتماعی برشمرد و نقش حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و همچنین رسانه ها را در ترویج فرهنگ دینی و تبلور آن در عرصه‌های عمومی بسیار مهم دانست.
 
تصویب سی پروژه با اعتبار 379 میلیارد تومان برای آبادانی قم
بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، رییس جمهور در این سفر دو روزه افزون بر دیدارهایی که با گروه های مختلف حوزوی و مراجع و علما داشت، با نخبگان و ایثارگران و مدیران استان نیز دیدار کرد و در جلسه شورای اداری قم سی پروژه با اعتبار 379 میلیارد تومان برای عمران و آبادانی قم به تصویب رساند.
 
رییس جمهور کشورمان همچنین در این سفر استانی در بدو ورود دستور عملیات احداث راه آهن سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان را صادر و پروژه بزرگراه قم گرمسار و صحن شرقی حرم مطهر را افتتاح کرد.
 
بازدید از ضریح در حال ساخت امامین عسکریین
دکتر روحانی همچنین پنج شنبه شب با حضور در محل کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین(ع) از مراحل ساخت آن بازدید کرد.
 
نشست خبری با اصحاب رسانه پایان بخش سفر رییس جمهور
رییس جمهور سفر خود به قم را با شرکت در نشست خبری که با حضور خبرنگاران استان برگزار شد، به پایان رساند.
 
رییس جمهور در این نشست خبری ضمن قدردانی از حمایت های مراجع تقلید، علما، حوزویان و دیگر اقشار مردمی، به سؤالات خبرنگاران درباره مسائل مختلف از جمله موضوع هسته ای، اشتغال، تورم و ارتباط و تعامل سیستماتیک با حوزه های علمیه پاسخ گفت.
منبع: رسا
ارسال نظرات
پر بیننده ها