خبرهای داغ:

ولایت‌مداری توطئه‌ جریان های تکفیری را خنثی می‌کند

آیت الله سبحانی با اشاره به خطر جریان تکفیری برای جهان اسلام و سرمایه‌گذاری وهابیت برای ضربه زدن به تشیع، گفت: در چنین شرایطی پرداختن به مباحث کلامی ولایت و وهابیت از اولویت‌‌های مهم است.
کد خبر: ۸۵۰۱۳۶۳
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله جعفر سبحانی در سومین گردهمایی دانش‌آموختگان مرکز تخصصی علم کلام آموزش کلام را یک امر ضروری دانست و اظهار داشت: این ضرورت اختصاص به زمان ما ندارد از همان روز نخست که این علم تدوین شد علما احساس ضرورت کردند و به آموزش آن روی آوردند.

وی افزود: پیش از فتوحات اسلام، مسلمانان یک‌دست بودند و انس با آیات و روایات نبوی برایشان کافی بود؛ اما پس از فتوحات فرهنگ‌ و افکار اقوام مختلفی از جمله فرهنگ ایران و روم وارد شبه جزیره عربستان شد و مسلمانان آمادگی پاسخگویی به آنها را نداشتند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) ادامه داد: در این زمان علما دو دسته شدند، گروهی محدث گفتند که نباید به این افکار اعتنا کرد و باید تنها به آیات و روایات بپردازیم اما علمایی که عاقل‌تر بودند می‌دانستند که پاسخ فرهنگ را باید با فرهنگ داد بنابراین در این عرصه ورود پیدا کردند؛ پیشاپیش همه امیرالمؤمنین(ع) بود و در پی ایشان معتزله و شیعه نیز به میدان آمدند و رساله‌های مختصر و مفیدی نوشتند.

علم کلام ما مبتنی بر آیات، روایات و برهان عقلی است

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که برخی به ما اعتراض می‌کنند که کلام شما مخلوط و التقاطی است، گفت: کلام ما برگرفته از قرآن، روایات، نهج البلاغه و برهان عقلی است؛ این افراد کلمه التقاط را از زمان فعالیت سازمان مجاهدین شنیده‌اند و در ذهن دارند و بدون این‌که توجه داشته باشند و بی‌دلیل همان اصلاح را به دیگران نسبت می‌دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر این‌گونه باشد باید بگویند که کتاب‌هایی همچون کشف المراد نیز التقاطی است چراکه ما دنباله رو اینها هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت مجهز شدن به علوم کلامی، ابراز داشت: ما در هر زمانی به دنبال قوت منطق هستیم؛ باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر ضروت ایجاب می‌کند که به دنبال کدام رشته کلامی باشیم؛ پیش از انقلاب علمایی همچون شهید مطهری و شهید صدر در پی پاسخگویی به مارکسیسم و دیالکتیک بودند.

پرداختن به مباحث کلامی ولایت و وهابیت در اولویت است

رییس مؤسسه امام صادق(ع) پرداختن به مسأله ولایت و مبارزه با وهابیت و سلفی‌گری را در حال حاضر بسیار مهم دانست و گفت: اینها افکار وهابی دارند اما به شکل دیگری عمل می‌کنند؛ از طریق ترکیه امثال داعش را علیه شیعیان سوریه تجهیز می‌کنند؛ سرچشمه تمام این گناهان و سیاست‌های کثیف و پیچیده کسانی هستند که از این جریانات حمایت مالی می‌کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که ثروت وهابیت و جریانات تکفیری از عربستان تأمین می‌شود، تصریح کرد: عربستان از یک سو حامی و پشتیبان آنها است و از سوی دیگر مرزهای خود را محکم کرده تا مبادا داعش وارد آن کشور شود.

حضرت آیت الله سبحانی گفت: اینها تنها ادعای مسلمانی دارند و در برابر جنایات اسرائیل سکوت کرده‌اند؛ یک خاخام صهیونیستی گفته است داعش نعمت بزرگی برای ما است چراکه در سایه آن می‌توانیم با آرامش زندگی کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که همه کشورها مستکبر و کافر شیعه ستیز شده‌اند، بیان داشت: آنها می‌دانند که مبداء همه فعالیت‌های ضد استکباری شیعه است به همین دلیل از باب توحید وارد شدند و شیعه کشی را ترویج می‌کنند.

نخبه‌پروری علم کلام مسأله بسیار مهمی است

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با تأکید بر این‌که افزون بر پرداختن به رشته‌های ولایت و وهابیت باید جلسات مناظره‌ای در این زمینه نیز ترتیب داده شود، گفت: امروزه جامعه اسلامی گرفتار این مسأله است و بنابراین باید از اولویت بیشتری برخوردار است؛ باید پایانامه‌های دانش‌آموختگان علم کلام نیز در همین راستا نوشته شود.

این مرجع تقلید نخبه‌پروری در علم کلام را بسیار مهم‌ خواند و خاطرنشان کرد: باید افرادی تربیت شوند که بتوانند پاسخگوی شبهات القایی باشند؛ هفته‌ای نمی‌گذرد مگر این‌که کتابی علیه تشیع از سوی قطر، عربستان نوشته می‌شود؛ 16 ماهواره عربی و فارسی علیه تشیع فعال هستند که کاری جز تحریف تاریخ و مخدوش کردن چهره تشیع ندارند.

حضرت آیت الله سبحانی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرماید انسان عالم به زمانه غافل‌گیر نمی‌شود؛ برخی علمای اهل‌سنت در مقابل وهابیت غافل‌گیر شدند و دیدند که جوانان‌شان به وسیله آنها جذب می‌شوند.

وهابیت تدریس مواد درسی الحادی را در کشورهای اسلامی ترویج می‌کند

وی افزود: وهابیت گاهی با پول و گاهی هم از طریق منطق افراد را جذب می‌کند؛ در پاکستان بسیاری از مدارس علمیه در دست وهابی‌ها است چراکه پول آن مدارس را عربستان می‌دهد؛ ما باید به این مسائل اشراف داشته باشیم و بدانیم چه مواد درسی‌ای در مدارس جنوب و شرق کشور ما تدریس می‌شود در صورت غفلت خروجی‌ آنها عملی ما خواهند شد و با جلیقه انفجاری مجالس شیعیان را به خاک و خون می‌کشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تمام مواد درسی مدارس وهابیان الحادی دانست و گفت: در درس‌های خود به جوانان می‌گویند مشرکان زمان ما بدتر از مشرکان زمان رسول خدا(ص) هستند؛ آنها هم این مسائل را باور می‌کنند و فکر می‌کنند حقیقت این است و کشتن شیعیان راه رسیدن به بهشت است.

وی با بیان این‌که تأکید ما بر روی علم کلام به معنای بی‌تفاوتی و غفلت نسبت به سایر علوم نیست، ابراز داشت: کسانی که به لحاظ علمی به مرحله‌ای رسیده‌اند که فاصله کمی با اجتهاد دارند بدانند که اجتهاد برای آنها واجب کفایی است؛ ما باید شخصیت‌های برجسته‌ای همچون علامه حلی، امام خمینی(ره) و آیت الله خوئی داشته باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها