خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۵۰۱۳۱۰
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مرندی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در سمینار اخلاق و پزشکی بالینی گفت: هیچ‌وقت درس اخلاق نداده‌ام چرا که در این موضوع سررشته‌ای ندارم.

وی با بیان اینکه سخنرانی بلد نیست، گفت: زمانی که برای مجلس از من دعوت شد تا کاندیدا شوم شرط کردم که من سخنرانی می‌کنم و به همین منظور امروز نیز با استناد به دو سه جمله از امام و رهبری صحبت‌های خود را به پایان می‌برم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمله‌ای از مقام معظم رهبری نقل کرد و گفت: ایشان می‌گویند دین و اخلاق دینی روح دانش است پس توجه کنیم که اگر موضوعی روح نداشته باشد یک جسد است و کاربردی ندارد.

وزیر اسبق بهداشت به سخنان امام نیز اشاره کرد وگفت: حضرت امام معتقد بود اگر تذهیب نباشد علم توحید هم بی‌فایده است.

مرندی خاطرنشان کرد: در حالی ما به حرفه پزشکی افتخار می‌کنیم که علامه طباطبایی می‌گوید حاضرم نتیجه ۷۰ سال عبادتم را با یک شب پرستاری جابه‌جا کنم قطعاً منظور علامه آن چیزی نبوده که ما از پرستاری در ذهن داریم بلکه در ذهن او چیزی فراتر از این موضوع وجود داشته است.

وی با بیان اینکه ورود به جزئیات سبب می‌شود تا پزشکان از اصول کار دور شوند، گفت: قداست پزشکی را باید با توجه به جملات بزرگان در نظر بگیریم من معتقدم اگر دین داشته باشم و مطمئن شوم که خدا رزق و روزی من را تعیین می‌کند هرگز به دنبال پول طبابت نمی‌کنم.

خداوند در یک یک کلمات و رفتارهای رهبری برکت قرار داده است


رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به معاشرت و همنشینی ۳۰ ساله خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان معصوم نیستند و خود نیز در این موضوع ادعایی ندارند اما خداوند در یک یک کلمات و رفتارهای ایشان برکت قرار داده است.

مرندی در مورد تفاوت‌های اخلاق پزشکی در ایران و کشورهای غربی گفت: سقط جنین در همه دنیا کاری اخلاقی است اما این موضوع با اهداف و تعالیم اسلامی ما همخوانی ندارد پس اگر می‌خواهیم از تجربیات غربی‌ها در اخلاق پزشکی استفاده کنیم باید دقت داشته باشیم که چه موضوعاتی را انتخاب می‌کنیم.

وی با انتقاد از پزشکانی که زیر میزی می‌گیرند و یا برای یک آزمایش ساده دستور به بستری شدن بیمار می‌دهند، افزود: حتی اگر پول بستری از جیب بیمار پرداخت نشود و بیمه آن را تقبل کند نیز این کار صحیح به شمار نمی‌رود چرا که پول بیمه حق بیماران محتاج است و از بیت‌المال محسوب می‌شود.

مرندی در مورد کم‌فروشی پزشکان گفت: اگر در ویزیت بیمار و توجه به موضوع پیشگیری بیمار غفلت شود از نظر اخلاقی صحیح نیست چرا که پزشک باید به بیمار آموزش دهد چکار کند که مریض نشود. اگر یک کارگر به علت عدم آموزش از کار افتاده شود و بچه‌های او به سمت اعتیاد بروند این به گردن امثال من است که به کارگر آموزش پزشکی نداده‌ایم.

کم فروشی در آموزش شاگردان


وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه من برای درآمد درس نخوانده‌ام بلکه برای سلامت مردم تحصیل کرده‌ام، گفت: بعضی اوقات در موضوع آموزش شاگردان کم‌فروشی می‌شود که در این زمینه اگر یک شاگرد در تشخیص و یا اتاق عمل به علت این کم‌فروشی دچار اشتباه شود باز تقصیر به گردن استاد است که آموزش او را ناقص انجام داده است.

 چرا کتب و منابع خارجی برای پزشکان ایرانی تبدیل به بت شده‌ است


وی به موضوع درمان بیماران روانی نیز اشاره کرد و گفت:‌ در این ارتباط پزشکان ما با رعایت تمام اصول و توجه به آموزش‌های بزرگان روانشناسی دنیا کار خود را انجام می‌دهند اما این مسئله از نظر آموزش‌های اسلامی دارای اشکالاتی است.

به گزارش فارس، مرندی با طرح این سؤال که چرا کتب و منابع خارجی برای پزشکان ایرانی تبدیل به بت شده‌ است، گفت: این در حالی است که بسیاری از موضوعات مطرح شده از جانب آنها با اخلاق جامعه ما همخوانی ندارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها