خبرهای داغ:
آیت الله مکارم:

مشكلات ربطي به تحريم ندارد

کد خبر: ۸۵۰۱۲۱۶
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به گزارشی که مدیران این بانک از وضعیت اقتصادی کشور و بانک‌ها ارائه دادند، اظهار داشت: با این توضیحات معلوم می‌شود که مشکل بانک‌های ما تنها به مسأله تحریم‌ مربوط نمی‌شود و اغلب ناشی از مشکلاتی است که خودمان در داخل ایجاد کرده‌ایم.

وی وجود مؤسسات مالی اعتباری بدون مجوز را برای اقتصاد کشور خطرناک خواند و گفت: مسؤولان باید فکری برای این مسأله کنند؛ حل مشکلات بانک‌ها تنها به وسیله خودشان ممکن نیست و باید در این زمینه دولت، مجلس، دستگاه قضایی و متفکران اقتصادی خارج از این مجموعه‌ها دست به دست هم دهند.

معلوم نیست توافقی برای رفع تحریم‌ها صورت گیرد

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان‌ این‌که معلوم نیست تا چه زمانی تحریم‌ها ادامه داشته باشد، ابراز داشت: تعبیراتی که تحریم‌ کنندگان به کار می‌برند تلخ است و معلوم نیست موافقتی در رفع تحریم‌ها صورت بگیرد؛ بنابراین ما باید اتکای بیشتری به داخل داشته باشیم و معضلات اقتصادی خود را بااستفاده درست از ظرفیت های داخلی حل کنیم.

حضرت‌ آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر کسی بگوید نمی‌شود این مشکلات را حل کرد اشتباه است؛ تجربه ما در طول سال‌های پس از انقلاب ثابت کرده که همه مشکلات قابل حل است، منتهی حل برخی از مشکلات مانند عمل جراحی، ممکن است عوارضی داشته باشد به همین دلیل برخی می‌ترسند که به سراغ آنها بروند.

مسؤولان صرف نظر از مسائل جناحی به حل مشکلات اقتصادی اهتمام داشته باشند

وی اراده و پشتکار مسؤولان در حل مشکلات مهم کشور را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: همه باید صرف نظر از مسائل جناحی و این‌که بخواهند تقصیر را به گردن دیگری بیندازند،‌ خالصانه برای حل مشکلات چاره اندیشی کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر ما مشکلاتی که مربوط به مسائل داخلی می‌شود را حل کنیم تحمل مشکلاتی که از خارج تحمیل می‌شود برایمان آسان می‌شود.

دولت کارگروهی فعال برای حل مشکلات اقتصادی تشکیل دهد

حضرت‌ آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برنامه دیدار با آقای روحانی با ایشان، گفت: در این ملاقات با رییس جمهور مطرح می‌کنم که کارگروه فعالی برای حل مشکلات اقتصادی تشکیل دهند تا بانک‌ها بتوانند به راحتی خدمات خود را به مردم ارائه دهند و بتوانند چرخ اقتصاد را به کار بیندازند؛ اگر مشکلی در بانک‌ها ایجاد شود کل نظام اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان این‌که برخی از مردم بانک‌ها را به ساخت و ساز با اموال آنها متهم می‌کنند، ابراز داشت: عملکرد بانک‌ها باید به شکلی باشد که چنین اتهاماتی به شما وارد نشود؛ پول مردم باید در چرخه اقتصادی به کار گرفته شود؛ خرید املاک از سوی بانک‌ها به هم به کشور و هم به خود آنها لطمه می‌زند.

بانک‌ها فارغ از ضوابط خشن با سرمایه‌گذاران داخلی کنار بیایند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به گرفتاری برخی از سرمایه‌گذاران اقتصادی اشاره کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در ساخت و ساز و کارهای اقتصادی دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به بانک‌ها بدهکار شده‌اند، به دلیل این‌که مردم پول‌شان را نمی‌دهند نمی‌توانند اقساط خود را پرداخت کنند و از سوی بانک‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند.

حضرت‌ آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: بانک‌ها فارغ از ضوابط خشن باید در پی راه حلی باشند که با این افراد کنار بیایند؛ نباید این‌گونه باشد که هرکس تنها مشکل خودش را ببیند و به دیگری کاری نداشته باشد؛ اگر همه خالصانه به فکر حل مشکلات عموم جامعه باشند مسلما خداوند نیز کمک خواهد کرد همان‌گونه که تاکنون مشمول رحمت الهی بوده‌ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها