مدیر دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان فنی و حرفه ای کشور:
مدیر دفتر کاهش آسیبهای اجتماعی سازمان فنی و حرفه ای کشور، زمینه‎ساز بروز اولین و اساسی‌ترین آسیب در جامعه را خود فرد دانست.
کد خبر: ۸۵۰۱۲۰۹
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شهرکرد؛ سعید جلائی‌فر، گفت: هیچ‌یک از افراد کشوری، لشگری و سایر افراد جامعه از آسیب‌های اجتماعی دور نیستند و طبق بررسی‌های انجام شده توسط محققان در حوزه آسیب‌های اجتماعی، هیچ فرد یا خانواده‌ای نمی‎تواند ادعایی مبنی بر اینکه ما از آسیب‎های اجتماعی به دور هستیم، داشته باشد.

جلائی‌فر با تشریح برخی از آسیب‌های پیش‎روی جامعه ما به عنوان جامعه‌ای سنتی که در حال تغییر و تبدیل به جامعه‌ای صنعتی و مدرن است، اظهارکرد: چنانچه مسئولان و در کنار آن هریک از افراد جامعه خود را ملزم به مقابله و پیشگیری با آسیب‎ها نکنند در چند سال آینده با بحرانی جدی در کشور مواجه خواهیم بود.

وی زمینه‎ساز بروز اولین و اساسی‌ترین آسیب در جامعه را خود فرد دانست و خاطرنشان کرد: در ابتدا فرد به خود آسیب می‌زند و با توجه به اینکه فرد در بطن خانواده، این نهاد و سپس یک جامعه را به سوی ابتذال و تباهی خواهد کشاند.

مدیر دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان فنی و حرفه ای کشور فقر و بیکاری را ریشه بروز بحران در جامعه عنوان کرد و گفت: ریشه فقر، بیکاری است به طوری که 85 درصد از فقر به دلیل بیکاری و مهم‌ترین دلیل بیکاری نیز نداشتن فن و مهارت لازم برای کار است.

وی با تأکید بر لزوم توانمندسازی عملی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور ، گفت: آنچه در دانشگاه‌ها و موسسات به دانش‌آموختگان ارائه می‌شود صرفا یک دانش تئوری است حال آنکه اگر همان فارغ‌التحصیل وارد عرصه فعالیت و تولید اقتصادی شود به خاطر نداشتن دانش عملی لازم زمینه تولید بی‎کیفیت را فراهم کرده و بیکار خواهد ماند.

جلائی‎فر فقدان دانش لازم برای بکارگیری مدیریت مهارت رفتار را دلیل دیگر بروز آسیب دانست و افزود: جامعه دارای مجموعه کاملی از مهارت‌های زندگی است که اگر این مهارت‌ها صحیح، به‌موقع و کارشناسانه آموزش داده نشود با جامعه‌ای در معرض آسیب مواجه هستیم.

وی افزود: افراد جامعه نیازمند خودباوری و خودشناسی هستند که عدم وجود آن در افراد زمینه پرورش افرادی ناکارآمد در عرصه کار و اشتغال شده و سرانجام آن تباهی جامعه خواهد بود.

به گفته جلائی‎فر، جامعه نیازمند طراحی استاندارد و صحیح شغل است که اداره کل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در همین راستا با همکاری اداره کل دادگستری و قوه قضائیه اقدام به انجام مطالعات کارشناسی کرده تا زمینه بروز آسیب‌ها را کاهش دهد.

وی اظهارکرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اولین گام را در این راه برداشته و با تأئید و صدور بخش‌نامه شورای امنیت ملی از سال 80 با همه دستگاه‌های زیربط اعم از اداره کل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، قوه قضائیه، نیروی انتظامی تفاهم‌نامه همکاری امضا شد.

مدیر دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان فنی و حرفه ای کشور هدف از تعامل بین دستگاه‌ها را توسعه و معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های افراد جامعه عنوان کرد و افزود: آموزش بازار محور باید اساس کار آموزش کشور باشد.

وی آموزش بازار محور را آموزش برای تولید، بازاریابی و فروش معرفی و تصریح کرد: آموزش به تنهایی بی‌تأثیر است چراکه فردی که آموزش ببیند ولی نه سرمایه و توان تولید و نه بازار هدف و تقاضی موثر برای ارائه محصول خود را دارد پس از تولید باز مانده و در نتیجه زمینه بروز آسیب فراهم می‌شود.

جلائی‎فر همچنین فقدان استاندارد شغلی، آموزشی و تولید را از دیگر معضلات بازار کار و محصول دانست و گفت: می‌طلبد تا مسئولان باتوجه به این مهم زمینه افزایش استانداردهای آموزش را فراهم کنند تا گامی موثر در راه رسیدن به جامعه پویا و کارآمد برداشته شود.

وی توجه به خانواده‌های آسیب دیده و در معرض آسیب و توانمندسازی خانواده‌های فقیر را اساس توسعه هندسه شغلی کشور دانست و تصریح کرد: هریک از افراد جامعه به منزله یک سلول از جامعه نیازمند توجه است و همه افراد جامعه باید خود را در شرایط آسیب دیده و برای مقابله با آن اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری بسیج چهارمحال و بختیاری؛ نخستین همایش " نقش آموزش‌های مهارتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی " در سالن اجتماعات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری با حضور مسئولین مربوطه به پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جمعی از جوانان استان برگزار شد .

ارسال نظرات