معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری نخستین و اساسی‌ترین گام برای سلامت فردی، اجتماعی و برون رفت از آسیب های اجتماعی را پیشگیری از بروز انحراف و مقدمه آن را آگاهی بخشی به افراد جامعه عنوان کرد.
کد خبر: ۸۵۰۱۱۹۳
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شهرکرد؛ خدابخش مرادی در نخستین همایش " نقش آموزش‌های مهارتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی " در سالن اجتماعات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری ، گفت: همه دستگاه‌های تخصصی در حوزه آموزش تخصصی باید اطلاعات و دغدغه‌ها را به نحوی هدایت کنند تا به سلامت مطلوب اجتماعی دست یابیم.

وی افزود: در دنیای امروز برای هر ملت سه رویکرد در بحث آسیب بیان شده است که عبارتند از پیشگیری، ساماندهی و در نهایت چنانچه با آسیب مواجه شدیم مقابله و ارائه راهکار برای حل آسیب.

مرادی توجه ویژه و همه‌جانبه دستگاه‌های اداری و اجرایی جامعه را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی خواستار شد وگفت: جامعه‌ای به رشد، بالندگی، توسعه و پیشرفت دست خواهد یافت که سالم باشد و جامعه‌ای این ویژگی‌ها را دارد که متشکل از خانواده‌ها و افراد سالم باشد.

وی گفت: جامعه‌ای که روح، جسم و سلامت رفتار اجتماعی نداشته باشد و در اوج ورود انحرافات و آسیب‌های اجتماعی روزافزون قرار گیرد چند برابر جوامع سالم از شاخصه‌های رشد و توسعه عقب خواهد ماند.

به گفته معاون سیاسی و امنیتی استانداری افراد، جامعه محور و موتور محرکه جامعه هستند و چنانچه با آسیب مواجه شوند کل جامعه را به ورطه شکست و نابودی خواهند کشید.

وی با تشریح آسیب‌های ناشی از ورود روزافزون تکنولوژی به درون خانواده‌ها خاطرنشان کرد: امروز افراد دیگر نه در شهر و روستا که در دنیای مجازی زندگی می‌کنند که این امر زنگ‌های خطر را به صدا در می‌آورد.

مرادی آسیب‌شناسی و چاره‌اندیشی برای مقابله با چالش‌های پیش روی جامعه مدرن را آن هم به گونه‌ای دقیق و کارشناسانه از دستگاه‌های متولی خواستار شد.

وی نخستین و اساسی‌ترین گام برای سلامت فردی، اجتماعی و برون رفت از آسیب را پیش‌گیری از بروز انحراف و مقدمه آن را آگاهی بخشی به افراد جامعه عنوان کرد.

معاون سیاسی استانداری با اشاره به جایگاه خانواده و نقش محوری آن به عنوان اولین گام در جلوگیری از ایجاد انحراف، تصریح کرد: اگر ساختار خانواده مستحکم و به گونه‌ای باشد که روابط افراد بر پایه محبت و صداقت شکل گیرد زمینه پیش‌گیری از بروز بسیاری از مفاسد اجتماعی را فراهم خواهد کرد.

وی ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی و بزهکاری را فقدان محبت، علاقه و تفاهم مابین والدین عنوان کرد و افزود: زمانی‌که فرزند نیازهای عاطفی خود را در درون خانواده دریافت نمی‌کند برای جبران کمبودهای عاطفی و روحی به دنبال تأمین نیازها در بیرون از خانواده خواهد بود که زمینه‎ساز بروز اولین جرقه‌های آسیب فردی است.

به گفته مرادی، آگاهی بخشی لازمه مقابله با اولین آسیب‌های اجتماعی است اما چنانچه جامعه دچار آسیب شد می‌طلبد متخصصان و کارشناسان برای پیش‌گیری از ورود به مراحل هشدار و پیشرفت ورود پیدا کرده و راهکار ارائه کنند.

وی همچنین وجود همکاری و مشارکت بین کارگزارن و افراد جامعه در حل آسیب اجتماعی را لازمه پیشرفت صحیح برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: مشارکتی موثر است که با مخاطب عالمانه، مدبرانه، آگاهانه و روانشاسانه برخورد کند.

مرادی نحوه ایجاد ارتباط و تعامل بین مخاطب و جامعه هدف را در راستای اثرگذاری مهم دانست و گفت: هر فرد به عنوان راهنما، باید به گونه‌ای با مخاطب ارتباط برقرار کند که علاوه بر اینکه از نظر علمی بر مخاطب ارجح باشد باید روانشاسانه و موثر در راستای ارتباط کلامی گام بردارد تا نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

ارسال نظرات