در دیدار رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه اسلامی مسکو مقرر ش

اتاق ایران در دانشگاه اسلامی مسکو راه‌اندازی می‌شود

رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه با حضور در دانشگاه اسلامی مسکو با دمیر خیرالدین‌اف، رییس این دانشگاه دیدار و درباره گسترش همکاری‌های فرهنگی و علمی، گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۸۵۰۱۰۴۲
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  دمیر خیرالدین‌اف در ابتدا، انجام این دیدار در روزهای آغاز فعالیت رایزن جدید فرهنگی ایران در روسیه را نشان‌دهنده سطح بالای همکاری‌های دو طرف و ارزش و جایگاه این همکاری‌ها دانست و سپس به اختصار درباره دانشگاه اسلامی مسکو و تحولات جدید صورت گرفته در حوزه ارزشیابی مدارک این دانشگاه، سخن گفت.

وی با اشاره به تحرک جدید در فضای همکاری‌های ایران با حوزه مسلمانان روسیه که در چارچوب همایش سراسری آموزشی مسلمانان روسیه با مشارکت و حضور هیأتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران همراه شد و همچنین سفر هیأتی 20 نفره از مفتیان و فعالان حوزه‌های مختلف مسلمانان در روسیه به ایران، از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران به نیکی یاد کرد و فضای حاکم بر ایران را متفاوت با دیگر کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی دانست.

دمیر خیرالدین‌اف با تأکید بر حضور شخصیت‌های بلندپایه رسمی از جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو، تحقق این امر را مصداقی دیگر بر عمق و گستره ارتباطات دوطرف دانست.

در ادامه رضا ملکی، ضمن اشاره به ملاقات سازنده و ثمربخش آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با شیخ راویل عین‌الدین، رییس شورای مفتیان روسیه، این فراز از اظهارت راویل در آن دیدار که «نهادهای دینی مسلمانان روسیه نگاه جامع و همه‌گیر به مسلمانان ـ فارغ از مذهب آنها ـ دارند» را نکته‌ای کلیدی و استراتژیک در تعاملات شورای مفتیان روسیه با مسلمانان این کشور دانست و روابط موجود بین مسلمانان روسیه را نمونه خوبی از نگاه همگرایانه و وحدت‌بخش شورای مفتیان روسیه قلمداد کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه همچنین بر ضرورت تبیین آموزه‌ها و عقاید مذاهب اسلامی برای یکدیگر تأکید کرد و دانشگاه اسلامی مسکو را واجد ظرفیت‌های مناسبی برای تحقق این امر دانست.

در ادامه این دیدار، جزییات تأسیس اتاق ایران در دانشگاه اسلامی مسکو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد تا از سوی این دانشگاه، ظرف چند روز آینده، طرح درس و پلان آموزشی پیش‌بینی شده برای اتاق ایران در دانشگاه اسلامی مسکو به رایزنی ارایه شود و بر اساس آن مقدمات راه‌اندازی و افتتاح رسمی این اتاق فراهم شود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار