سعید جلیلی در دانشگاه علامه طباطبایی:
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی معتقد است که اجازه مذاکره از طرف رهبری برای نشان دادن بی‌منطقی آمریکا است.
کد خبر: ۸۵۰۱۰۰۷
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با حضور در مراسم افتتاحیه اردوی راهیان نور دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «جنگی که بود، جنگی که هست» ، با اشاره به حماسه‌های صورت گرفته در 8 سال جنگ تحمیلی گفت: اگر ما بتوانیم آن فرهنگ و تفکری که آن حماسه‌ها را در 8 سال جنگ تحمیلی خلق کرد بشناسیم می‌توانیم امتداد آن فضا را نیز درک کنیم.

جلیلی افزود: در جهانی که نگاهش به هستی یک تعریف خاص است تفکری پیدا می‌شود که تعاریف جدیدی را برای مفاهیم به وجود می‌آورد و حیاتی نو به این مفاهیم می‌دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در 8 سال جنگ تحمیلی تمامی قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی بودند، گفت: این در حالی بود که در مقابل این قدرت‌ها نظام نوپایی که تازه انقلاب کرده بود وجود داشت تا در محاسبات مادی این وضعیت چه نتیجه‌ای خواهد داشت. چه عنصری وارد این محاسبات شد که نتیجه دیگری را رقم زد که قدرت جدید با تفکر نو توانست مقابل دشمن بایستد و علاوه بر آن بتواند اراده خود را تحمیل کند.

وی با بیان اینکه این وضعیت مربوط به یک دوره زمانی و مکانی خاص نیست، گفت: بزرگ‌ترین ظلم‌ها به این نوع موفقیت‌ها این است که آن را در ظرف زمان و مکان محدود کنیم. حماسه‌هایی که دفاع مقدس رخ داد امکان وقوع در دیگر عرصه‌ها را دارد. البته الزامات خود را نیز دارد. وقتی در سخت‌ترین عرصه‌ها این نگاه پیروز شد به تبع آن در دیگر عرصه‌ها نیز موفق خواهد شد.

جلیلی با اشاره به مولفه‌هایی که باعث خلق حماسه دفاع مقدس شد، گفت: این مولفه‌ها این بود که عناصر جدیدی مناسبات نویی را شکل دادند که باعث شد پارادایم جدیدی شکل گیرد و موفقیت‌ها را رقم بزند.

وی افزود: با محاسبات مادی طرف مقابل می‌بایست با تمام تجهیزاتی که به دست آورده بود پیروز می‌شد اما نتوانست چراکه محاسبات تغییر کرده بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: محاسبات این گونه بود که در طرف دشمن فرمانده در قرارگاه می‌نشست و به سرباز خود می‌گفت برو اما در طرف ما فرمانده خود در جلو حرکت می‌کرد و به سرباز می‌گفت بیا. این تفکر بود که پارادایم جدیدی را شکل داد و تمام محاسبات را تغییر داد.

جلیلی با بیان اینکه ورود تفکر جدید قواعد بازی دشمن را تغییر داد، گفت: در حاشیه مذاکرات هسته‌ای من به سولانا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای گفتم شما که معترفید که ایران بمب اتم ندارد این گونه رفتار می‌کنید که وی گفت: ما می‌خواهیم از انحرافات احتمالی در آینده جلوگیری کنیم. بنده در جواب گفتم حال که شما بمب اتم دارید چرا موفق نشدید. چه قدرتی در برابر شما ظهور کرده که شما نمی‌توانید اراده خود را بر آن تحمیل کنید. همه شما می‌گویید که ما نباید هسته‌ای شویم اما ملت ما گفت این حق ما است و ما هسته‌ای شدیم.

جلیلی با بیان اینکه الگوی جدیدی در دموکراسی با عنوان مردم‌سالاری دینی از جانب جمهوری اسلامی شکل گرفته است، گفت: در این دموکراسی این گونه نیست که فرد تنها رای بدهد و بعد دنبال کار خود برود. در جمهوری اسلامی این گونه است که فرد در کنار رای خود حاضر است 4 فرزند خود را هم بدهد. این است که محاسبات را تغییر می‌دهد.

وی افزود: همین مدل و پارادایم است که در جنوب لبنان نیز پیاده می‌شود و حزب‌الله در دهان رژیم صهیونیستی می‌زند و این رژیم نمی‌تواند جوابی بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که ما را از اصل مبارزه منصرف کند، گفت: این وضعیت بدین خاطر است که دشمن می‌بیند در هر صحنه رویارویی که قرار می‌گیرد با شکست مواجه می‌شود به همین خاطر دشمن می‌خواهد در این مبارزه خللی ایجاد کند و انصراف یا انحراف از مبارزه را در ما به وجود آورد.

وی در ادامه پیرامون ماهیت اسلام آمریکایی گفت: اسلام آمریکایی به دنبال این است که جهان اسلام را مخیر به حرکت در دو مسیر کند یا اسلام از جنس متحجر مانند طالبان و القاعده تا بتواند آنان را سرکوب کند یا اسلام از جنس لیبرال که همسو با منافع آنان باشد.

جلیلی در ادامه تصریح کرد: رد همین مبنا است که دشمن داعش را شکل می‌دهد تا ظرفیت ما را به جای مواجه با استکبار به درون اسلام مشغول کند تا بتواند در این رقابت دقیق گفتمانی زیر میز بزند و ما را از اصل  اسلام ناب منصرف کند.

وی تاکید کرد: دشمن برای اینکه ما را نسبت به داشته‌هایمان منصرف کند نه تنها می‌گوید شما را تحریم می‌کنیم بلکه می‌گوید حق استفاده از داشته‌هایتان را هم من تعیین می‌‌کنم. گزینه نظامی اولین گزینه دشمن بود اما وقتی دید این گزینه نتوانست موفق شود راه تردید در درون ما را دنبال کرد و ایجاد 170 شبکه ماهواره‌ای برای پخش در فضای ایران به همین خاطر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نقطه مقابل این وضعیت این است که ما در چگونگی شکل‌گیری حماسه‌های دفاع مقدس تامل کنیم و به دنبال این باشیم که بتوانیم مولفه‌های آن را در سایر عرصه‌ها بروز دهیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود افزود: آنچه که از ویژگی‌های این تفکر است اصالت دادن به خود اندیشه است و اینکه افراد در ارتباط با آن اهمیت پیدا می‌کنند.

سعید جلیلی پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: ما در مذاکرات منطق روشنی داریم و داریم از حقیقتی دفاع می‌کنیم. در زمانی که یک دیکتاتور 36 سال پیش در ایران حاکم بود آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با آن قرارداد هسته‌ای بسته بودند. حال چه شده است که امروز این گونه رفتار می‌کنند.

وی با بیان اینکه قابل اعتماد نبودن آمریکا براساس تجربه واقعی در تاریخ انقلاب ما است، گفت: اگر اجازه‌ای از طرف رهبری برای مذاکرات داده شده است برای نشان دادن بی‌منطقی آمریکاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این موضوع که عامل موفقیت ما قدرت نرم ما است، گفت: این عامل در دفاع مقدس آشکار بود و گرنه به لحاظ محاسبات مادی این دشمن بود که باید پیروز می‌شد. در حقیقت مزیت نسبی ما در قدرت نرم ما است و وقتی ما در جنگ سخت با این ابزار پیروز شدیم به طریق اولا باید در جنگ نرم قوی‌تر ظاهر شویم.

جلیلی پیرامون اتفاقاتی که در فرانسه افتاد و توهین‌هایی که به پیامبر اکرم شد، گفت: نگرانی دشمن از شکل‌گیری پارادایم جدید باعث شد در فرانسه آن اقدامات و آن خیمه‌شب‌بازی‌ها را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: تمدنی که شکل گرفته بر مبنای مناسبات غیرعادلانه است که به صراحت بیان می‌کند من باید حق وتو و سلاح هسته‌ای داشته باشم اما دیگران نباید داشته باشند. در این وضعیت تفکر و پدیده جدیدی در مقابل آنان ایستاده که در حال موفقیت نیز است. دشمن با این منسب که زور آنان بیشتر است کار خود را پیش می‌برد و به دنبال کار حقیقت است اما امروز تفکری در مقابل آن به وجود آمده که همه کارها را بر مبنای حقیقت پیش می‌برد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در این وضعیت کاری که دشمن می‌کند این است که یا زیر میز بزند یا داعش را به وجود آورد یا با فشار تفکر جدید را با خود همراه کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی پیرامون غنی‌سازی 20 درصد گفت: در سال 88 در مذاکرات هسته‌ای یکی از بحث‌ها این بود که ما برای تهیه برخی داروها به غنی‌سازی 20 درصد نیاز داریم و این را از طرف مقابل خواستیم اما آنان ما را تحریم کردند و می‌خواستند از این موضوع به عنوان اهرم فشار استفاده کنند و در اینجا بود که رابطه متقابل نظام و دانشگاه شکل گرفت.

جلیلی افزود: اگر امروز تحریمی صورت می‌گیرد به خاطر دفاع نظام از پیشرفت علمی و تحقیقات دانشگاه‌ها است. از اینکه نظام اجازه نمی‌دهد مسیر پیشرفت دانشگاه بسته شود.

وی تاکید کرد: امروز نظام به خاطر پیشرفت علم و تحقیقات است که متحمل تحریم می‌شود. در کنار آن خدمت متقابل دانشگاه همین بود که شهید شهریاری بدون چشم‌داشتی سوخت 20 درصد را انجام داد و این چیزی است که دشمن را نگران می‌کند. اینجاست که نشان داده می‌شود تفکر بسیجی مختص دوره جنگ نیست و امروز نیز توانسته اراده خود را بر دشمن تحمیل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تمام ابزار دشمن ترساندن است، گفت: شهدا به ما پیامی دادند و آن اینکه نترسیم و نگران نباشیم و پادزهر حربه دشمن نترسیدن است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی پیرامون فتنه 88 و علت محاکمه نشدن سران فتنه نیز گفت: آنچه که از منابع قدرت نظام است همراهی مردم با نظام و مردم‌سالاری دینی است که همین موضوع نیز طرف مقابل را نگران کرد.

وی افزود: هیچ فردی حق ندارد آرای مردم را وتو کند و اینکه منابع قدرت و ثروت بخواهند رای مردم را تعیین کنند. چه در سال 92 و چه در سال 88 و چه در دیگر سال‌ها.

جلیلی ادامه داد: حال آنچه که می‌توانست این فتنه و تردیدی که دشمن ایجاد کرده بود را ناکام کند آگاهی مردم است. آنچه که درباره سران فتنه مهم بود، این بود که مردم حکم‌ کنند که اینان راست می‌گویند یا غلط که انتخابات 92 مهر باطلی بر ادعای فتنه‌گران بود.

جلیلی در پایان سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری دفاع از حقوق و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها را بیان کردند که این منطق روشن و قابل دفاع ما است و آنچه که امروز در مذاکرات رخ می‌دهد موجب ارتقای سطح فکری جامعه و شناخت عمیق‌تر نسبت به فریب‌های دشمن خواهد بود. در این روند ملت و جهان بهتر می‌توانند ماهیت خصمانه دشمن را بشناسند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات