معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه مجموع ثبت‌نام کنندگان در طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم از سال ۹۱ تا ۹۳ را ۸۷۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: آزمون بزرگ«حفظ قرآن کریم» با شرکت۳۰۰هزار نفر در ۱۵ اسفند در سراسر کشور برگزارمی‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۰۸۶۷
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری آزمون طرح ملی حافظان قرآن کریم صبح امروز (سه‌شنبه) 5 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام  احمد شرفخانی معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

مطالبات قرآنی رهبری با شعار محقق نمی‌شود؛ باید کار کرد

وی در ابتدا با بیان اینکه نباید نگاه صرفا شعاری نسبت به مطالبات مقام معظم رهبری در تمامی حوزه‌ها بویژه برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم، گفت: اینکه همه شعار بدهیم و آمار ارائه کنیم یک آسیب است و کاری در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم به عنوان یکی از مطالعات مقام معظم رهبری از پیش نبرده‌ایم و اتفاقی در این صورت اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به تعهد سازمان اوقاف و مرکز امور قرآنی این سازمان برای تربیت یک میلیون حافظ در طول 4 سال گفت: ما در این زمینه تعهد داده‌ایم و برنامه‌ریزی‌هایمان به سمت تحقق این هدف به پیش می‌رود. برای این منظور سهمیه هر استان براساس ظرفیت و به نسبت جمعیت آن مشخص شده است. 

ثبت نام 840 هزار نفر در تربیت حاظان قرآن کریم در سه سال گذشته

شرفخانی اظهار کرد: تا به امروز 870 هزار نفر از سال 91 تا 93 در طرح ملی حافظان قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند  که روز 15 اسفند بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم کشور با آزمون مرحله سوم این طرح و با شرکت بیش از 300 هزار نفر در 550 حوزه امتحانی در 320 شهرستان به صورت متمرکز و همزمان در آستان امامزادگان، حسینیه‌ها و مدارس و برخی مکانها برگزار می‌شود.

وی این رویداد را بزرگترین حرکت در راستای حفظ قرآن کریم از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون عنوان کرد و گفت: آزمون شفاهی این طرح از دوم تا چهاردهم اسفندماه توسط مربیان به عمل می‌آید و آزمون کتبی روز جمعه 19 اسفندماه در 11 رشته به صورت 40 سوال در 8 رشته حفظ ترتیبی و 3 رشته حفظ موضوعی برگزار می‌شود. 

معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: کسانی که از 100 نمره مجموع آزمون شفاهی و کتبی 70 نمره کسب کنند علاوه بر دریافت گواهینامه به 140 نفر جایزه کمک هزینه عمره، عتبات، مشهد مقدس و جوایز فرهنگی اهداء خواهد شد. 

شرفخانی تاکید کرد: این آزمون با حضو ر 300 هزار نفر یک کنکور سراسری و مانور قرآنی در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظان قرآن کریم است. 

تربیت بیش از 5 هزار مربی حفظ قرآن کریم با هدف پشتوانه علمی و آموزشی

وی همچنین از راه‌اندازی دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن کریم  در قم خبر داد و گفت: تاکنون 5 هزار 820 مربی در دو بخش برادران و خواهران در 102 دوره تربیت مربی قرآن کریم شرکت کرده و گواهینامه مربیگری اخذ کرده‌اند و این نشان می‌دهد ما در 3 سال اخیر پشتوانه علمی، پژوهشی و تربیت نیروی انسانی را براساس استانداردهای لازم دنبال کرده‌ایم. 

معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: همچنین 15 دوره حضوری برای 2300 مربی حفظ قرآن کریم در استانهای مختلف کشور برگزار شده است. 

شرفخانی افزود: در کنار آموزش حضوری حفظ قرآن کریم سامانه آموزش مجازی نیز راه‌اندازی شد که تاکنون 20 هزار نفر به صورت غیرحضوری و با استفاده از پایگاه مجازی و تلفن ثابت در دوره‌های آموزشی حفظ قرآن کریم شرکت کرده‌اند. 

خراسان رضوی بهترین عملکرد و آذربایجان شرقی دارای ضعیف‌ترین عملکرد در تربیت حافظان قرآن کریم

وی همچنین از اجرای طرح راستی‌آزمایی و نظارت بر این دوره‌ها در استانهای مختلف یاد کرد و گفت: عدد ابلاغی ما برای 4 سال تربیت یک میلیون و 200 هزار حافظ است زیرا معتقدیم ریزش‌هایی در این تعداد اتفاق خواهد افتاد بنابر این تعداد واقعی شرکت کنندگان و افرادی که گواهینامه می‌گیرند بعد از آزمون مشخص می‌شود. اما ما طرح راستی‌آزمایی و نظارت بر استانها را توسط ستاد مرکزی انجام می‌دهیم. 

شرفخانی همچنین سهمیه سازمان اوقاف برای تربیت حافظان قرآن کریم در سال 94 را 360 هزار نفر عنوان کرد و گفت: احتمال دارد حدود 50 هزار نفر نیز از طرح‌های دیگری که ما در دست اقدام داریم به این عدد اضافه شود. 

معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با اعلام استان‌های فعال و ضعیف در اجرای طرح ملی حافظان قرآن کریم گفت: استان خراسان رضوی با 37 هزار شرکت کننده و استانهای قم، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اصفهان بهترین عملکرد را در این زمینه داشتند و استان  را داشته است.

ارسال نظرات