خبرهای داغ:
نشست جوانان با عکاس جنگ

احساس عکاس جنگ از تکنیک فراتر است

نکته‌ای که باعث جلب توجه حاضرین در جلسه شد و آنها را به ابراز نظر و احساسات واداشت، نزدیکی بیش از اندازه توضیحات عکاس و تصاویر به نمایش درآمده به حقیقت دوران جنگ بود.
کد خبر: ۸۵۰۰۸۶۵
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز گذشته،  آخرین نشست از مجموعه نشست‌های تخصصی عکاسی در حاشیه برگزاری پنجاه‌ودومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ــ اروند با حضور محمدحسین حیدری، عکاس جنگ و علی‌رضا کریمی صارمی، مدیر آژانس عکس ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست کریمی صارمی با بیان هدف برگزاری این نشست‌ها، این اتفاق‌ها را فراهم کردن امکانی برای جوانان امروز و عکاسان جنگ به عنوان راویان بی‌واسطه چهره حقیقی جنگ هشت ساله بیان کرد و گفت: باید سعی کنیم چهره واقعی جنگ را به نسل امروز بشناسانیم. با توجه به تجربه برگزاری دو نشست با این موضوع در دو جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان که پیش از این برگزار شد، جوانان زمانی متوجه حقایقی می‌شوند که از دریچه عکس‌های عکاسان جنگ و خاطرات و تجربیات آنان روایت می‌شود و ذهنیت اشتباه خود را به کنار می‌گذارند و با اشتیاق در این نشست شرکت می‌کنند.

صارمی در ادامه با تشریح وضعیت عکاسی در دوران جنگ به توضیح کمبودهای فنی موجود و همچنین دشواری‌هایی پرداخت که عکاسان جنگ در میدان نبرد با آن مواجه بودند. صارمی به توضیح این مسئله پرداخت که به دلیل وارد نشدن نگاتیوهای مخصوص عکاسی به کشور، عکاسان نگاتیوهای مخصوص سینمایی را به صورت دست‌ساز برای استفاده در دوربین‌های عکاسی آماده می‌کردند.
وی همچنین با اشاره به سختی کار با دوربین‌های قدیمی و سنگینی بیش از حد آنها، عکس‌های تهیه شده در سخت‌ترین لحظات جنگ را نمادی از رشادت روح بشر و تعهدی دانست که عکاس جنگ به وطن و آینده کشورش احساس می‌کند.

سپس حیدری با ارائه توضیحی درباره عکس‌هایی که برای نمایش در این نشست در نظر گرفته شده است، گفت: چندین مجموعه عکس برای نمایش در این نشست آماده کرده‌ام که عمدتاً عکس‌هایی هستند که یا اصلاً در جایی نمایش داده نشده‌اند و یا کمتر امکان نمایش داشته‌اند، اما این عکس‌ها به دلیل نزدیکی بیشتر به موضوع مورد علاقه من در جبهه جنگ، یعنی ارتباط میان رزمندگان بسیار نزدیک هستند.

حیدری در ادامه نشست با نمایش مجموعه عکس‌های آماده شده برای این نشست، خاطرات خود را به عنوان عکاس این مجموعه و سرگذشت رزمندگانی که در عکس‌ها دیده می‌شدند را با حاضرین در جلسه در میان گذاشت. نکته‌ای که باعث جلب توجه حاضرین در جلسه شد و آنها را به ابراز نظر و احساسات واداشت، نزدیکی بیش از اندازه توضیحات عکاس و تصاویر به نمایش درآمده به حقیقت دوران جنگ بود.

مدیر آژانس عکس ایران در انتها علاوه بر ارائه توضیحاتی در مورد کیفیت هنری و کارکردهای تاریخ‌نگارانه و انسانی عکس‌ها با عنوان این مسئله که مدیران فرهنگی و رسانه‌های جمعی کمترین توجه ممکن را به این جنبه عکس‌های دوران دفاع مقدس داشتند، بیان کرد: این در صورتی است که در هر فرصتی که برای نمایش این گونه از عکس‌های جنگ پیش آمده، بارزترین واکنش جوانان به این عکس‌ها را ابراز حس نزدیکی به جوانانی عنوان کرده‌اند که کمتر از سه دهه پیش جان‌شان را برای حفظ سرزمین و امنیت خانواده و هموطنان خود تقدیم کردند.

# جنگ
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار