نادران در تذکر شفاهی به رئیس‌جمهور اعلام کرد؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از دریافت گزارش‌هایی درباره توقیف برخی محموله‌های چمدانی اسکناس ارزی در فرودگاه تهران خبر داد و گفت: این ارزها از محل توافقنامه ژنو آزاد شده است.
کد خبر: ۸۵۰۰۸۰۴
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج، الیاس نادران در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: چندی قبل گزارشی دریافت کردیم که ظرف ماه های اخیر، مقادیر قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدانی اسکناس ارزی که عمدتاً «درهم» بوده، از مبادی رسمی و با تأیید بانک مرکزی از کشور خارج شده است که البته یکی از این محموله ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت و منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.

وی افزود: گفته می شود این ارزها همان ارزهای آزاد شده از محل توافق ژنو است، اما آمریکایی ها با وجود تعهد کلی در آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع ارزی کشور، در مرحله اقدام، به رسم دیرینه خوی آمریکایی خود از دادن و لو یک دلار به دولت استنکاف کرده و گفته اند شما همچنان تحریم دلار هستید و ما فقط می توانیم معادل این پول را در یک کشور ثالث و به پول آن کشور به شما تحویل دهیم.

نادران ادامه داد: معادل این مبلغ به ارز یکی از کشورهای منطقه تبدیل و تحویل و در همین مرحله اول، نرخ تصویر، هزینه قابل توجهی علیه ما اعمال کرده و به جیب آن کشور واریز شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در مرحله دوم نیز بخشی از این ارزها با پرداخت هزینه تصویری به دلار تبدیل و وارد کشور شده و بخشی دیگر هم به کشور دیگری رفته است و مجدداً از آن کشور اعلام شده که چون ایران هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم است، لذا فقط می تواند این ارزها را به تهران ببرد و حتی حق نگهداری یک «درهم» را هم در این کشور ندارد.

وی گفت: ظاهرا بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد مجددا این ارزها را از طریق افرادی خاص از کشور خارج کند و به همان کشور اول بازگرداند.

بار دیگر اثبات شد آمریکا قابل اعتماد نیست

نادران در ادامه تذکر شفاهی خود مطرح کرد: در این رابطه چند ملاحظه وجود دارد؛ اصل موضوع انتقال منابع آزاد شده از محل توافق ژنو به صورت اسکناس درهمی به ایران با وجود نیازهای ارزی کشور در خارج و بالاخص کشور امارات، نیازمند بررسی و فاقد توجیه و منطق اقتصادی است و اساساً چرا چنین توافقی صورت گرفت و ما پذیرفتیم که این پول ها را به صورت غیردلاری وارد کشور کنیم، تا مجبور باشیم با یک مکانیزم دستی و پرداخت هزینه، به خارج از کشور منتقل کنیم.

نماینده مردم تهران افزود: از آنجا که ورود هرگونه اسکناس ارزی به دلیل شرایط تحریم داخل کشور، دارای هزینه های کلان و قابل توجهی است و با توجه به اینکه درهم نیز اسکناس معتبر و با ارزش و با ثباتی در مقابل سایر ارزهاست، حال که وارد کشور شده چه ضرورتی دارد که همین منابع درهمی از کشور خارج شود.

وی ادامه داد: بار دیگر اثبات شد که آمریکا قابل اعتماد نیست و با توجه به اینکه در مقابل تعهدات مکتوب خود درباره آزادسازی هفت میلیارد دلار و ماهی 700 میلیون دلار از بابت توافقنامه ژنو پایبند نبودند و به دنبال تحقیر ملت ایران هستند، چگونه می‌توان به آنها اطمینان کرد که در توافق بلندمدت به یک توافق کلی و جزئی اکتفا کرد.

ارسال نظرات