خبرهای داغ:
معصومه آباد با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد از نقطه آرمانی ادبیات دفاع مقدس را پیموده‌ایم، گفت: ادبیات دفاع مقدس باید در مسیر آکادمیک و جامعه علمی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۵۰۰۲۱۷
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، درباره وضعیت کنونی ادبیات دفاع مقدس و مقاومت در کشورمان،  بیان داشت: ادبیات دفاع مقدس، ادبیات غنی و پرباری بوده و حاصل رنج و رشادت‌های بسیار زیاد همین سرزمین است.
 وی اضافه کرد: ادبیات دفاع مقدس در دوره‌های جدید به غنای خوبی رسیده است اما برای اینکه بتواند آن ظرفیت‌های خالی خودش را در گروه‌های مختلف کم کند، هنوز خیلی جا دارد، چراکه هر چقدر این ادبیات غنی‌تر باشد و محصولات فرهنگی متنوع‌تری وارد جامعه شود، در واقع این فاصله نسل‌ها است که کوتاه می‌شود.
 آباد ادامه داد: با ابراز احساسات جوان 17 ساله‌ای که کتاب «من زنده‌ام» را خوانده است، به این نتیجه رسیدم که این کتاب چقدر فاصله نسل‌ها را کم کرده و چقدر پیوند عاطفی بین ما ایجاد کرده است و چقدر ما با همدیگر غریب بودیم و نمی‌توانستیم با هم گفت‌وگو کنیم ولی الان یک فصل نو و باب جدیدی از گفت‌وگو، همچون گفت‌وگوی مقاومت و ایثار و فداکاری باز شده است یعنی دل‌های ما را با همدیگر مهربان کرده است به گونه‌ای که این ظرفیت برای دفاع مقدس وجود دارد. وی افزود: اگر نقطه آرمانی ادبیات دفاع مقدس را 100 بگیریم، می‌توانم بگویم که 20 درصد آن انجام شده  و 80 درصد دیگر آن هنوز باقی مانده و جای کار برای مطرح کردنش دارد. این عضو شورای شهر معتقد است، در حوزه ادبیات دفاع مقدس، حرکت رو به پیش است یعنی ادبیاتی که امروز در جامعه بوده با ادبیاتی که در دهه 60 است، تفاوت می‌کند در واقع ما بدون معلم و بدون مدرسه داریم یاد می‌گیریم و می‌نویسیم. * ادبیات دفاع مقدس باید در مسیر آکادمیک و جامعه علمی قرار گیرد.
 وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توانیم در ادبیات دفاع مقدس به آن نقطه مطلوب دست یابیم، بیان کرد: فکر می‌کنم که اگر ما یک فضای علمی برای ادبیات دفاع مقدس باز کنیم و بتوانیم افرادی را تربیت کنیم تا ریشه‌های دفاع مقدس و ظرفیت‌های غنی که دفاع مقدس دارد، را شناسایی کند، موفق خواهیم بود، آن هم در قالب کلمه، چون کلمه یک معجزه است.
به گفته نویسنده کتاب «من زنده‌ام»، از طریق همین زبان و ادبیات می‌توانیم بسیاری از مشکلات و مسائل را حل کنیم و این بازی با کلمات و رقص کلمات است که ما رو به هم نزدیک کرده و خیلی از مسائل را حل می‌کند به همین منظور همین هم باید در یک مسیر آکادمیک و جامعه علمی قرار بگیرد.
 بر اساس این گزارش، کتاب «من زنده‌ام» به قلم «معصومه آباد» یکی از پرتیراژترین کتاب‌های تاریخ فرهنگ مکتوب کشور است. این کتاب خاطرات اسارت دختری 17 ساله به دست رژیم بعثی عراق در دوران دفاع مقدس است. نگارش روان و ادبیات غنی و صداقت گفتار از جمله دلایل جذابیت این اثر ماندگار است. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها