خبرهای داغ:
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خبر داد:

تبریز از ۶ اسفند میزبان بزرگترین رویداد قرآنی کشور

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تشریح برنامه‌های سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: این رقابت‌ها با شرکت ۴۷۰ نخبه و برگزیده استانی در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن ششم تا یازدهم اسفند در تبریز برگزار می‌شود
کد خبر: ۸۵۰۰۱۸۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،حجت‌الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف صبح امروز (شنبه) 2 اسفندماه در نشست خبری برنامه‌های سی‌و هفتمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن کریم را تشریح کرد. 

حسینی در این نشست با اشاره به اینکه سازمان اوقاف یک نهاد فرهنگی است و فعالیت‌های قرآنی پایه و اساس فعالیت‌های قرآنی در کشور ماست گفت: نظام جمهوری اسلامی برای اعتلای قرآن و اجرای احکام اسلامی تشکیل شد و شعار آن پایه‌گذاری حکومتی براساس قرآن بوده است. بنابراین برای حاکمیت قرآن باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم و در این راستا در عرصه آموزش عمومی، ترویج و تبلیغ، پژوهش و آموزش عالی و برگزاری مسابقات فعالیت‌هایی شکل گیرد. 

وی برگزاری مسابقات قرآن کریم از مراحل شهرستانی تا بین‌المللی را زمینه‌ساز فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در کشور عنوان کرد و افزود: از سال 1360 به همت نظام جمهوری اسلامی و با مدیریت سازمان اوقاف این مسابقات در کشور برگزار شده  و توانسته نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت‌های قرآنی داشته باشد و به دنبال آن مراکز آموزشی و پژوهشی در رشته‌های مختلف قرآنی شکل گرفته است و امروز این رقابت‌ها تنها یک مسابقه در رشته قرائت و حفظ نیست بلکه در رشته مفاهیم، ترتیل و پژوهش‌های قرآنی فعالیت می‌کند و انواع برنامه‌های آموزشی، نمایشگاهی، تبلیغی، ترویجی و پژوهشی همزمان با این مسابقات برگزار می‌شود. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: تاکنون برگزاری مسابقات قرآن در به حرکت درآوردن چرخه‌های آموزشی، تبلیغی، ترویجی و پژوهشی موثر بوده است. البته معتقدیم نتوانسته‌ایم استفاده حداکثری را از این مسابقات داشته باشیم که بایستی دستگاه‌های فرهنگی در این راستا همسو شوند.

حسینی با اشاره به برگزاری سی‌ و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ششم تا یازدهم اسفندماه در تبریز اشاره کرد و گفت: مرحله کشوری مسابقات در حالی برگزار می‌شود که فرآیندی را پشت سر گذاشته و برگزیدگان مراحل شهرستانی و استانی به این مرحله رسیده‌اند. به طوری که در مرحله شهرستانی یک میلیون و 900 هزار نفر شرکت داشتند که افزایش چشمگیری در این مرحله شاهد بودیم. اگرچه این مسابقات یک رقابت بین نخبگان جامعه قرآنی است.

وی خاطرنشان کرد: حدود هزار و 920 مسابقه در 386 شهرستان برگزار شده و 280 مسابقه در 31 استان در مرحله استانی با رقابت 6 هزار قاری  حافظ قرآن کریم انجام شد و برگزیدگان به مرحله کشور راه یافتند. 

افزوده شدن رشته حفظ و قرائت با هدف تربیت حافظان قرآن کریم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از افزایش رشته‌های مسابقات سراسری قرآن کریم در سال آینده خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با گسترش رشته‌ها بتوانیم مشارکت عموم مردم را جلب کنیم. تا برای گسترش و ترویج فرهنگ قرآن کریم از این ظرفیت استفاده کنیم. بنابراین سال آینده رشته‌های مسابقات را افزایش خواهیم داد تا افراد بیشتری از سفره قرآن کریم بهره‌مند شوند. 

حسینی یادآور شد: در مرحله استانی رشته قرائت و حفظ 5 جزء افزوده شد و قرار بود مرحله کشوری این رشته برگزار شود ولی به دلیل ابلاغ دیر هنگام، برخی استانها نتوانستند مسابقات این رشته را برگزار کنند و تنها 12 استان در این رشته برگزیده داشتند. لذا تصمیم بر این شد که سهم این 12 استان برای سال آینده محفوظ بماند تا با شکوه بیشتری و با ابلاغ به موقع شرکت کنندگان بتوانند در این رشته نیز به رقابت بپردازند. 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی مبنی بر اینکه بهتر است قاریان قرآن کریم حافظ قرآن هم باشند گفت: یکی از اقدامات ما ایجاد رشته قرائت و حفظ بود که در حفظ 5 جزء و 10 جزء آغاز شد و امیدواریم در سالهای آینده کسانی که در رشته قرائت شرکت می‌کنند حافظ کل قرآن نیز باشند. 

ایجاد رشته‌های جدید در برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم از سال آینده

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف همچنین از پیگیری ایجاد رشته‌های جدید در کمیته‌های کارشناسی خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم رقابتی ایجاد کنیم که تمام آحاد جامعه با یک دور ترجمه و تفسیر قرآن آشنا شوند. براین اساس یکی منبع ارائه می‌شود و شرکت کنندگان در آزمون مجازی شرکت خواهند کرد و بهترین منابع برای این منظور شناسایی شده که قطعا سال آینده برگزار خواهد شد و در هر رشته 5 برگزیده خواهیم داشت. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : در مرحله استانی نیز رشته های حفظ 10 جزء حفظ 20 جزء ، حفظ کل ، قرائت ، تحقیق ، مفاهیم قرآنی و فرازخوانی را داریم که امسال در محله استانی ، رشته حفظ و قرائت نیز برگزار شد که مقرر بود در مرحله کشوری نیز برگزار شود که بدلیل ابلاغ دیرهنگام آئین نامه و عدم برگزاری این رشته در برخی استانها ، اجرای آن در مرحله کشوری به سال بعد موکول شد.

وی ادامه داد : این رشته در مرحله استانی امسال دارای 12 برگزیده از 12 استان بود که با تصمیم کمیته فنی ، سهمیه این افراد برای شرکت در محله کشوری سال آینده محفوظ خواهد بود.

برگزاری 200 محفل قرآنی همزمان با سی و هفتمین دوره مسابقات در استان آذربایجانشرقی

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه مرحله کشوری مسابقات از 6 تا 11 اسفند ماه برگزار می شود ، گفت : این دوره از مسابقات به اهتمام استان آذربایجان شرقی برگزار می شود و رئیس ستاد اجرایی مسابقات را در استان ، استاندار بر عهده دارد و تلاش می شود، تمام ظرفیت های استان به کمک این مسابقات بیاید.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تقارن برگزاری این دوره با ایام الله دهه فجر ، برگزاری محافل انس با قرآن در شهر تبریز همزمان با ایام دهه فجر آغاز شد، تصریح کرد : برگزاری 200 محفل قرآنی همزمان با ایام برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات با حضور قاری مصری و قاریان بین المللی کشورمان پیش بینی شده است.

مسابقات اوقاف، مسابقات قرآن جمهوری اسلامی است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه استاد احمد شحات احمد السید از امروز دوم اسفندماه در تبریز حضور پیدا می کند و در کنار سایر قاریان بین المللی محافل قرآنی را برگزار می کنند، تاکید کرد : این مسابقات متعلق به سازمان اوقاف نیست، بلکه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن در بخش برادران در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) و در بخش خواهران در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار می شود ، افزود :  امسال 470 نفر برگزیده در بخش کشوری شامل 220 خواهر و 250 برادر ، در رشته های حفظ 20 جزء، حفظ کل، قرائت ، ترتیل و مفاهیم قرآنی با هم رقابت می کنند.

قضاوت 45 داور و افزایش 20 درصدی جوایز این دوره

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه امسال 25 داور مرد و 20 داور زن در این مسابقات به قضاوت می پردازند ، افزود: همگی این داوران از چهره های برتر قرآنی هستند که در سطح فنی بسیار بالایی مسابقات را داوری می کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از گنجانده شدن جوایز ویژه در این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: جوایز ویژه بخش قرائت معنا محور، بهترین صوت و لحن، بهترین وقف و ابتداء، بهترین صحت قرائت در حفظ کل و 20 جزء و بهترین تلاوت از نظر بینندگان و حضار با هماهنگی رادیو و شبکه قرآن به افراد برگزیده این بخشها اهداء خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی نفرات برتر مسابقات سراسری قرآن کریم، افزود: جایزت نفر اول هر رشته حدود 6 میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته 20 درصدد افزایش داشته است.

تغییر سبک انتخاب نفرات برتر و اعزام به مسابقات بین‌المللی از سال آینده

حسینی در بخش پایانی سخنان خود همچنین از تغییر روند و سبک انتخاب نفرات برتر این رقابت‌ها در سال آینده خبر داد وگفت: طرح تغییر سبک انتخاب نفرات برگزیده مسابقات سراسری قران کریم و معرفی و اعزام آنها به مسابقات بین‌المللی آماده شده و تا مرحله تصویب نهایی نیز پیش رفت و قرار شد سال آینده اعمال شود که براساس آن نفرات برتر در سطوح عالی، خوب و متوسط و... تقسیم بندی می‌شوند و به تبع آن اعزام به مسابقات هم پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و براساس شرایط و مقتضیات آن مسابقات انجام می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها