خبرهای داغ:
نشنال‌اینترست:

آمریکا قادر نیست نفوذ ایران را در خاورمیانه مهار کند

یک نشریه آمریکایی اذعان کرد گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه چالش اصلی اما مرتفع نشدنی کاخ‌سفید در غرب آسیا (خاورمیانه) است.
کد خبر: ۸۵۰۰۰۱۲
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشنال اینترست در تحلیلی نوشت: منتقدان مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران، بر سیاست‌های منطقه‌ای تهران به عنوان چارچوبی برای مذاکرات متمرکز شده‌اند. برخی بر این باورند که دولت باراک اوباما خاورمیانه را به نفوذ ایران واگذار کرده است. اظهارات برخی دیگر نیز حاکی از تلاش ایران برای تشکیل امپراتوری جدیدی در خاورمیانه است. اما به طور عمده، بیشتر منتقدان بر این باورند که توافق هسته‌ای تضمین‌کننده امکان غنی‌سازی اورانیوم برای ایران و تبدیل شدن این کشور به قدرتی در منطقه خاورمیانه را فراهم خواهد کرد. با این حال، در اظهارنظرهای اینچنینی عمدتا هیچ توجهی به علل افزایش نفوذ و قدرت ایران در منطقه نمی‌کند.
این نشریه می‌افزاید: در حقیقت، حمله آمریکا به عراق، بهار عربی در چندین کشور و فروپاشی دولت‌های ضعیف‌تر منطقه، همه عواملی بودند که افزایش نفوذ و قدرت ایران را در منطقه تسهیل کردند. در هر صورت، ایران چالش بزرگی برای آمریکا خواهد بود و آمریکا باید بر راه‌حل‌های مناسب برای رویارویی با این چالش تمرکز کند و تلاش‌ها در این زمینه می‌بایست با شناسایی و تشخیص درست منافع آمریکا در منطقه آغاز شود. می‌توان گفت مذاکرات کنونی هسته‌ای مشکلات شدیدی در سیاست‌های خارجی ایران ایجاد کرده است.
نشنال اینترست می‌نویسد:  بسیاری از آمریکایی‌ها با باور اینکه ایران تنها در مقابل اعمال فشار واکنش نشان می‌دهد، خواستار اقدامات جدی‌تر آمریکا در مقابل این کشور هستند. این افراد همچنین بر این باورند که تحت فشار گذاشتن متحدان ایران در سوریه، عراق و یمن، تهران را به عقب‌نشینی در گفت‌وگوهای هسته‌ای وادار خواهد کرد؛ اما چنین راهبردی به احتمال زیاد نتیجه عکس خواهد داد.
آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم ایران تاکنون از تلاش‌های دیپلماتیک حسن روحانی رئیس‌جمهور این کشور حمایت کرده است. در حقیقت، آیت‌الله خامنه‌ای به روحانی یک فرصت داده است تا از دیپلماسی برای حمایت از منافع ایران استفاده کند. اما اگر رهبر ایران موقعیت این کشور را در منطقه در خطر ببیند، به سیاست‌«مقاومت» متمایل خواهد شد که در این روند ایران از برنامه هسته‌ای عقب‌نشینی و در سیاست‌های منطقه‌ای تغییری ایجاد نخواهد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای بر این باور است که آمریکا به همراه عربستان سعودی و اسرائیل سعی دارند، ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای شکست‌دهند؛ از این رو، رهبرمعظم ایران حتی در صورت افزایش تحریم‌ها علیه این کشور تمایلی به عقب‌نشینی در مواضع در خاورمیانه ندارد.
نشریه آمریکایی نوشت: واقعیت امر این است که ایران برای چندین سال آینده در منطقه خاورمیانه قدرت و نفوذ خواهد داشت. هدف از مطرح کردن این مسائل، ترغیب آمریکا به تسلیم شدن در برابر جاه‌طلبی‌های ایران نیست، مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که توافق هسته‌ای به روابط بهتر میان تهران و واشنگتن و تغییری مثبت در سیاست‌های خارجی ایران منجر شود و این مسئله به توازن داخلی قدرت میان دولت روحانی و محافظه‌کاران بستگی دارد. مذاکرات هسته‌ای نباید در گرو کاهش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها